Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?
Känns skönt att de är fler än jag som har lite "problem" med sitsen
Jag har ju haft ett nästan 2 år långt uppbehåll från ridningen. Det är först nu som jag rider mer regelbundet. Måste ta hjälp av en instruktör tror jag minsann. Måste få lite tips å så om Lynette oxå. Ni kanske kan tipsa? Försöker lära henne flytta undan från skänkeln, går inte vidare bra. Från backen kickar hon! Hon är en mkt bestämmd dam! Flytta bak och fram går kanon från backen, men inte sidled! Hon bir så förbannad när jag trycker vid skänkelläget från backen så de är inte sant. Hur har ni lärt era små grisar?
Nu ska jag titta på filmen i sin helhet
Det jag upplevt med Tiger är att han flyttar bakdelen när jag lägger handen vid skänkelläget eller strax framför. Dessutom så fattade han inte alls vad "flytta framdelen åt vänster" var när han stod i gången ens i början. Åt höger gick lite. Jag började såklart där, i stallgången, och fick i böärjan sticka in hlva fingret i bogen för at han skulle fatta
Han är jättekänslig annars men förstod liksom inte. Efter ett par tydliga gånger fattade han och då fortsatte vi lite ute på marken. Tog lite i tygeln så han slappnade av i innersidan o flyttade unden mha en hand på bogen (inga instuckna fingrar längre!). Eller flyttade sedan undan bakdelen o i viss mån framdelen genom en hand strax framför skänkelläget (bakbenen korsades o frambenen trampade precis inte förbi varandra om du fattar?).
Fast typ där slutar mina kunskaper om arbete från marken så vi gav upp sådant
Jag hade ju sett att han iaf KUNDE flytta sig ungefär önskvärt på kommando. Under hela tiden o även nu så leds han från båda håll och flyttas vid behov undan. Ni skulle sett min förvåning ute i skogen när jag första gången upptäckte att han inte ens fattade att flytta framdelen. Han stod i höger hjulspår o jag ledde på höger sida. Stannde honom och skulle flytta över honom lite lätt men det GICK verkligen inte
Sen testade jag i gången o det gick inte där heller först som ovan nämnt. Tdigare hade han flyttat sig av sig självt i gången så jag hade liksom inte märkt det
Nog svammlat. Upptäckte en extra pigg dag att Tiger kunde flytta sig undan skänkeln, utan att vi övat något liknande. Det måste ha kommit ur att jag försöker vända mha ytterhjälperna. Vissa dagar har jag kännt att han tryckt emot ena skänkeln (vi såger höger här för den gången minns jag
) och inte velat ta stöd på andra sidans tygel (vänster). Då har jag, i skritt mitt på vägen när han bjudit fram lagom mycket, övertydligt tagit det stödet jag velat ha i vänstertygeln och lett framdelen åt vänster samtidigt som jag kagt till högerskänkeln långt fram och lagt högertygeln mot halsen o tagit en liten förhållning på den. Det blir lite för mycket tvång eg enligt min mening men vi hade haft grava problem med det hela den ridturen så det kändes fel att inte göra något liksom. Som tur var så fick jag precis den väntade reaktionen att han tog stöd på vänstertygeln och släppte det lite för stora stödet på högertygeln när han reagerade på högerskänkeln genom att plocka in högerbogen och flytta sig åt sidan. Han fick så mycket beröm så han såg förvirrad ut stackaren
Men han gjorde gladeligen om det ngn gång till med myckte mindre hjälper. Både innan det tillfället och efter har han flyttat sig undan väldigt lätt men det här var ett tillfälle då det "inte gick" och han fick tydligt förklarat för sig hur jag tänkte mig att han skulle göra. Innan dess hade det nog mest varit tur att han glidit åt sidan
Nu så testar jag sidförande ur halt eftersom han är väldigt framåt för det mesta. Lägger jag till ena skänkel lite så mjuknar han i den sidan o flyttar sig åt sidan. Mycket bra övnng när han blir stressad i skritten ör då talarm an om för honom att en skänkel inte tvunget betyder TRAV med stora bokstäver utan kan betyda annat. Efter ngra övningar ur halt brukar vi göra ngn lätt förflyttnig/böjning i skritt o sedan blir traven oftast lugnare. Är han lugn testar jag lite i skritten direkt innan första traven bara för att se om jag har någon koll påhästkropen idag oxå. Inga reglrätta sidvärtsrörelser utan mer en förböjd svag skänkelvikning bara för att checka av skänkelhjälperna.