Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Tack! Min lilla ängel är han :love:

Dock börjar han bli jobbig att rida nu, har succesivt ökat på havren lite tills finalen nästa helg på tränarens inrådan och dte märks vill jag lova. Tar en stund att få den där långa, låga avslappnade formen. Men han är så snäll, gör ingenting uta blir bara väldigt på och spänd i början med myror i benen så man får vara nog påhittig för att förekomma honom så det blir bra men det går :) Tror dock vi ska ta en sväng till ridhuset på söndag så vi får lite mer seriöst jobb gjort från början. Känns onödigt att kämpa för mycket när man vet att han går bra på normal fodergiva, det finns ju en anledning till överskottsenergin.

Tiger ser jättefin ut och gud vad duktig han var på stranden. Min tjej är väldigt kinkig med blåst, hon är så lugn annars men så fort det blåser lite blir hon superladdad.

Kul att äntligen få se bilder och film :)

Tiger ser jättefin ut och gud vad duktig han var på stranden. Min tjej är väldigt kinkig med blåst, hon är så lugn annars men så fort det blåser lite blir hon superladdad.

Kul att äntligen få se bilder och film :)

Tack :) Men terrängtråden verkar vara borta :(

kl

Nu va de ett tag sedan jag skrev sist. Kul att läsa om alla! Känns som att alla börjar komma igen efter betet mm. Jag fick hjälp av en stallkompis att filma mej när jag red, mest för min egen skull. Oj vad olater jag lagt på mej! Tänkte visa filmen, så koncentrera er på hästen istället för min bedrövliga sits :D
Tilläggas ska att hon va en riktig segpropp den dagen, fick driva nästan varje steg för att undvika grisnitar ;) Så!

http://www.youtube.com/watch?v=BYzopYvemA0

grisnitar :rofl:

Ska kolla in filmen från en annan dator, denna är så seg så det gick inte ens o pausa :eek: Så jag såg några hack här o där, var allt en film? Iaf, det jag såg såg ju inte alls så hemskt ut som det låter på dig ;) Och olater är du iaf inte ensam om att ha (även om jag inte lyckades se några på de få hacken jag såg...), jag känner mig som en nybörjare när jag rider :o

Känns skönt att de är fler än jag som har lite "problem" med sitsen :D Jag har ju haft ett nästan 2 år långt uppbehåll från ridningen. Det är först nu som jag rider mer regelbundet. Måste ta hjälp av en instruktör tror jag minsann. Måste få lite tips å så om Lynette oxå. Ni kanske kan tipsa? Försöker lära henne flytta undan från skänkeln, går inte vidare bra. Från backen kickar hon! Hon är en mkt bestämmd dam! Flytta bak och fram går kanon från backen, men inte sidled! Hon bir så förbannad när jag trycker vid skänkelläget från backen så de är inte sant. Hur har ni lärt era små grisar?

Jag tyckte att det såg fint ut! Såg inte till några olater :p Jag red en lektion på Windy för någon månad sen. Min sits var katastrof, jag bara ramlade fram hela tiden så nu har jag börjat rida lektioner på annan häst för tränaren tyckte att jag kunde ta det lugnt med Windy. Bättre att träna mig istället. Sen så har hon har varit halt lite till och från senaste tiden för att hon haft rasp men nu är hon okej äntligen.
Idag har jag kört henne för första gången! :bump: Hon var jätteduktig men det kändes jättekonstigt att köra, har inte gjort det på 7 år tror jag..

Känns skönt att de är fler än jag som har lite "problem" med sitsen :D Jag har ju haft ett nästan 2 år långt uppbehåll från ridningen. Det är först nu som jag rider mer regelbundet. Måste ta hjälp av en instruktör tror jag minsann. Måste få lite tips å så om Lynette oxå. Ni kanske kan tipsa? Försöker lära henne flytta undan från skänkeln, går inte vidare bra. Från backen kickar hon! Hon är en mkt bestämmd dam! Flytta bak och fram går kanon från backen, men inte sidled! Hon bir så förbannad när jag trycker vid skänkelläget från backen så de är inte sant. Hur har ni lärt era små grisar?

Nu ska jag titta på filmen i sin helhet :D

Det jag upplevt med Tiger är att han flyttar bakdelen när jag lägger handen vid skänkelläget eller strax framför. Dessutom så fattade han inte alls vad "flytta framdelen åt vänster" var när han stod i gången ens i början. Åt höger gick lite. Jag började såklart där, i stallgången, och fick i böärjan sticka in hlva fingret i bogen för at han skulle fatta :eek: Han är jättekänslig annars men förstod liksom inte. Efter ett par tydliga gånger fattade han och då fortsatte vi lite ute på marken. Tog lite i tygeln så han slappnade av i innersidan o flyttade unden mha en hand på bogen (inga instuckna fingrar längre!). Eller flyttade sedan undan bakdelen o i viss mån framdelen genom en hand strax framför skänkelläget (bakbenen korsades o frambenen trampade precis inte förbi varandra om du fattar?).

Fast typ där slutar mina kunskaper om arbete från marken så vi gav upp sådant :angel: Jag hade ju sett att han iaf KUNDE flytta sig ungefär önskvärt på kommando. Under hela tiden o även nu så leds han från båda håll och flyttas vid behov undan. Ni skulle sett min förvåning ute i skogen när jag första gången upptäckte att han inte ens fattade att flytta framdelen. Han stod i höger hjulspår o jag ledde på höger sida. Stannde honom och skulle flytta över honom lite lätt men det GICK verkligen inte :eek: Sen testade jag i gången o det gick inte där heller först som ovan nämnt. Tdigare hade han flyttat sig av sig självt i gången så jag hade liksom inte märkt det :confused:

Nog svammlat. Upptäckte en extra pigg dag att Tiger kunde flytta sig undan skänkeln, utan att vi övat något liknande. Det måste ha kommit ur att jag försöker vända mha ytterhjälperna. Vissa dagar har jag kännt att han tryckt emot ena skänkeln (vi såger höger här för den gången minns jag :D ) och inte velat ta stöd på andra sidans tygel (vänster). Då har jag, i skritt mitt på vägen när han bjudit fram lagom mycket, övertydligt tagit det stödet jag velat ha i vänstertygeln och lett framdelen åt vänster samtidigt som jag kagt till högerskänkeln långt fram och lagt högertygeln mot halsen o tagit en liten förhållning på den. Det blir lite för mycket tvång eg enligt min mening men vi hade haft grava problem med det hela den ridturen så det kändes fel att inte göra något liksom. Som tur var så fick jag precis den väntade reaktionen att han tog stöd på vänstertygeln och släppte det lite för stora stödet på högertygeln när han reagerade på högerskänkeln genom att plocka in högerbogen och flytta sig åt sidan. Han fick så mycket beröm så han såg förvirrad ut stackaren :D Men han gjorde gladeligen om det ngn gång till med myckte mindre hjälper. Både innan det tillfället och efter har han flyttat sig undan väldigt lätt men det här var ett tillfälle då det "inte gick" och han fick tydligt förklarat för sig hur jag tänkte mig att han skulle göra. Innan dess hade det nog mest varit tur att han glidit åt sidan :angel:

Nu så testar jag sidförande ur halt eftersom han är väldigt framåt för det mesta. Lägger jag till ena skänkel lite så mjuknar han i den sidan o flyttar sig åt sidan. Mycket bra övnng när han blir stressad i skritten ör då talarm an om för honom att en skänkel inte tvunget betyder TRAV med stora bokstäver utan kan betyda annat. Efter ngra övningar ur halt brukar vi göra ngn lätt förflyttnig/böjning i skritt o sedan blir traven oftast lugnare. Är han lugn testar jag lite i skritten direkt innan första traven bara för att se om jag har någon koll påhästkropen idag oxå. Inga reglrätta sidvärtsrörelser utan mer en förböjd svag skänkelvikning bara för att checka av skänkelhjälperna.

Btw, hur svänger du henne på hack? Kan se mig o Tiger flyga runt utan tränsyttertygel :D Har själv alltid upplevt det som väldigt svårt att få någon riktigt kontakt med skänkeln på ett hack, remontnosgrimma is the way för mig ;)

Men ett tips, trava mer när du brutit av från galopp! Får ofta en fin trav när man kommit balans igen och det är ett elände med hästar som bara ger upp efter ett avbrott. Been there, done that :crazy: Alltid alltid alltid hitta tillbaka till ridningen igen på en framåtbjudande häst hur trötta häst o ryttare än är, det räcker med ett varv på en volt eller en långsida så man inte bara "lägger ner" så fort ngt gått bra i en gångart högre. Lite tips bara :)

Idag har jag kört henne för första gången! :bump: Hon var jätteduktig men det kändes jättekonstigt att köra, har inte gjort det på 7 år tror jag..

Vad roligt! Jag o mamma bestämde idag att vi ska ta upp körningen igen o köra Tiger lite i höst. Han ska inte ridas mer, sista turen idag :( Känns osm att det får räcka med ridninge nu. Jag känner själv hur jag börjar sitta o fundera/ibland korrigera grejer som inte ligger inom en treårig ponnys utbildning, iaf inte i mina ögon sett. Han är för duktig min lille plutt :love:

Om två veckor tänkte vi be körtränaren komma hem till oss o så får han köra honom en sväng här hemma. Har ju bara kört Tiger på anläggningen tidigare.

Ja han är jätteduktig! Har kollat på bilderna och filmerna från terrängbanan och stranden :love: Vill också rida Windy i vatten men det är lite dåligt med sjöar runt om där hon står och jag vet inte riktigt vart man kan åka heller..
Skulle du visa Tiger på championat snart?

De är sant som du säger de där med att jag bryter av direkt till skritt efter galoppen. De hänger nog ihop med att hon är seg å trött på banan. Hon har inte riktigt fattat vitsen med att va där :angel: Men ska bättra mej :p Ute är de en helt annan femma. Då är det mkt trav efter galoppen. Va ute barbacka idag. Pigg som en mört :D Hon är ganska trög på bortvägen (har blivit bättre sen vi hade en liten diskussion om detta här om dan) och på hemvägen är hon kanon! Pigg men lätt att kontrolera.

Att svänga å styra med hack är de inga problem alls med. Tycker hon är lättare på det än med bett, men de är väl en fråga om vad man är van med. Red in henne bettlöst både med hack och endast en remontgrimma med tyglar samt repgrimma. Så jag tycker hon fungerar bäst med bettlöst.

KL

Jag är såå avundsjuk på er nu... jag börjar bli sååå himla sugen att hålla på med Saga igen, vi som precis hade kommit igång med ridningen.:cry:

Det har gått en månad nu men det känns som två minst! och jag vet ju inte hur länge till heller... buhuu... men men, det är bara att hålla ut och vara glad över att det iaf ser mycket bättre ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama