Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

första ridlektionen är spännande.:D

Idag har jag druttat av för första gången ... :angel:
Vi lastade in grabbarna i finkan o åkte till ett berg här i närheten (för långt för de små o gå till o från) o skulle klättra.
tog ut båda, sadlade Q o pappa skullle gå med calle.

Hoppade upp på Q o när vi skulla gå fram så är han spänd o reser sej sen.
de hela hade gått bra OM vi inte stått i närheten av diket som var väldigt löst.. så han tappade balansen o började tippa så ja fick ena benet över ryggen sen satt han på rumpan o ja landade på fötterna på backen. så ingen riktig avramling utan bara lite balansproblem. var bara hoppa upp o rida sen iaf utanproblem.

klättringen gick bra o jag hade calle på släp oxå :p
rida 3 åring o ha 3 åring på släp.. stabila hästar :D

Lät lite otäkt ändå dedär! Tur att det gick bra. Jag gruvar inför min första "avsittning". Har en känsla av att damen (lynette) kommer att lägga ihop ett o ett. "Om jag bockar OCH sparkar bakut samtidigt så ligger nog mamma snart i diket :idea: "
Hon blir starkare å starkare.. så nån gång händer det väl :crazy:

Ja, att ha två treåringar på det viset visar ju att dom är rätt så stabila :p

han fattade nog aldrig vad som hände för allt gick så snabbt. reste sej bara lite lätt men iom att de var löst i backen så tappade han balansen o då försökte ja ta mej av smidigt o fort innan han skulle bli rädd. så inga problem.

Tror nog det är bra att kolla upp tänderna på de unga hästarna. Den hästen jag fick hem visade det sig att hon har varit så lat när hon har ätit, att hon inte har tugat sin mat, vilket har resulterat i väldigt vassa tänder. Som tur väl upptäcktes detta genom en lite olycka som hände, precis i början av sin träning här hos mig.

Nåväl, i dag var jag i ridhuset med damen i fråga. Har övat mkt på lastningen hemma, då hon sist var i ridhuset så var hon inte lätt att lasta, tog ca två timmar....
Nåja, hon gick kanon i ridhuset i dag, blev till och med lite ofrivillig galopp, men jisses så mjuk och stor den är! Sedan när vi skulle lasta och åka hem, så fanns där lite andra hästar och damen blev lite på tårna, men hon gick till min stora förvåning rakt in i transporten utan att blinka!
Får hoppas att hon gör lika dant i morgon, då är det ju löshoppning!

KL

Löshoppade idag, gick sisådär då han snabbt blev trött. Han hoppar väldigt bra på högre höjd men är bekväm av sig, lite lat, hmmm:smirk: Kommer köra på lite med löshoppningen nu inför testet då han fått "vila" från det en tid nu. Det är ju bara någon månad kvar.

Jag ska också löshoppa imorgon! Vilken tid fick du? Kanske hinner man smygkika... ;)

Jag behöver också sätta fart med mycket löshoppning nu. Lasse e bara hoppad 2 gånger. Och vi har 5 träningar med löshoppning framför oss, men jag har på känn att jag får fixa lite med det själv också, så det sitter.
Det är ju där vi hoppisar tjänar in poäng :idea:

*kl*

Här kommer en uppdatering från mig och Helge. Bilden är tagen igår (fredag 30/3) och han är nu riden i drygt två veckor.

helge.jpg
[/IMG]

19.10 ska min pålle hoppa.
Hon har hoppat lite hos sin ägare, både hinder och staket. Under sin första tid hemma hos mig så tog hon ett provsprång över vårat staket med.

Hon verkar ha ett bra hopp huvud och det ska bli spännande att se hon i dag. Jag hoppas att de få löshoppningar kvar till testet räcker, men det tror jag nog.
Tjuvtränade lite i ridhuset i går, när jag lede henne över lite bommar :)

Jag ska dit 18.40, så då syns vi kanske :D Lasse är också hoppgalen, hoppar över badkaret i hagen :rofl: Men han är inte så hejj på att bara ta ett galoppsprång mellan hinderna på löshoppningen, då han gärna tar det på studs :eek: Så det är där vi måste träna, på att få till rytmen :)

ElinF: Han ser ju jättemysig ut! Hur hög är han?

kl.
här kommer en bild på mina 2 oxå. ser inte ås mkt men tyckte den var mysig så ni får hålla till godo med denna.
skogen008.jpg

visst ser odm vilda ut :angel: :love:
skogen013.jpg

*kl*

Idag var det premiär för mig att rida min 3-åring. Det var länge sedan jag satt på en unghäst men allt gick bra vi skrittade och travade och styrde runt i ridhuset utan problem. Men visst vingligt är det ;)

När vi skulle lasta och åka hem vilket jag gjort själv de senaste 10 ggr så fick han plötsligt en ide och slängde sig ut och tyvärr fastnade linan i transporten så han slet sig och druttade på baken och sedan stack han... som tur var kunde vi mota bort honom från vägen *pust* och tillslut fick jag tag på honom. Inga skador mer än ett skavsår ovanför ögat. Sedan var det back to basic och träna lastning och jag fick på honom ex antal gånger men så fort jag skulle gå bak och lägga på bommen så slängde han sig ut. Fick ta hjälp av en i stallet som kunde bara hålla honom sällskap medans jag gick runt och la på bommen.

skimmeln är nog runt 167 nu... växer som ogräs så därför ser han lite tråkig ut i kroppen jämfört med "ponnyhingsten" på 150 ;)

Hmm. ingen höjdare :crazy:
Gjorde något liknande igår ;)

Mamma och jag var ute och red, hunden hängde självklart med :)
Vid en väg var det fortfarande snö kvar, men ingen fara för halka eller så. Var ju frasigt :angel:
Helt plötsligt dyker det upp ett jättemonster som ska äta upp bäbisen :eek: Dvs en grön soptunna.
Gör som alltid och låter honom gå fram och undersöka denna, inga problem :bow: men när han precis ska till att munna på tunnan, så hoppar Quatro ( hunden) fram ur skogen.
Chili blir helt vättskrämd hoppar till varpå han går om kull :eek:
mamma tittar på insidenten hela tiden och ser att jag på en millisekund får ut fötterna ur stigbyglarna strax innan.
Men när vi ligger på backen väntar chili med att resa sig tills dess att jag kommit helt av. och reser sig sen och buffar och tittar oroligt på mig. Ingen fara skedd :banana: bara sträckt låret och lite ont i foten, chili fick ett sår vid armbågen inget farligt.

jag går sedan fram och använder tunnan som bongotrumma för att han ska se att den inte är något farligt.

Hoppar upp och rider hem :bump:

Så det var vårat lilla äventyr

ja de där lät ju ungefär som vår lilla indicident.
är lurigt med vårunderlaget som varierar hela tiden , hårt,mjukt,snö osv..
inte lätt för de små o hålla balansen när dom ska skutta.

De är jättefina. Va go skimmeln ser ut!!

tack.
båda två står helst o blir kliad o klappad o lägger huvet på axeln o gosar.
går man ut på gården så står odm genast vid ledet o vill vara med.
nästan översociala... :D

Hej allihopa!

Lite funderingar på hur det går med era bäbisar?
Rider ni ut själva? (med utan problem?)
Rider in en liten söt nordsvensk och vi har rider ut med sällskap utan probem men är vi själva är hon väldigt osäker och stannar! sist vi red själva stod vi o titta på en bil som lastade ut en röd barnvagn, donna slängde sig runt tapa greppet o vi gick omkull.dock gick allt bra men det blir ju att backa tillbaka några steg..:smirk:

Rider ni mkt i paddoken innan ni rider ut?
Går dom undan skänkeln?galoppfattning?
Även kört horsemanship och 2gånger har hon sprungit rakt igenom tråden...

hoppas ni har det härligt med era fyrbenta i vårvädret

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama