Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*kl*

Min lilla häst har nu blivit skrittad några varv men jag tror inte vi hinner få honom helt klar för ridprovet eftersom det är redan 1 maj.

Fast vem vet han är ju så snäll och klok men jag tänker inte stressa för att hinna.

Löshoppningen verkar sitta bra och han går helt stadigt på 1.10 och det är två löshoppträningar kvar så den biten känns bra.

Han rör sig så bra att nu hänger det på att jag kan visa honom på ett så bra sätt som möjligt.

ett litet orosmoln på himlen är att han har tappat rätt mycket (står på ett utbildningsstall) så jag hoppas jag hinner göda upp honom hemma innan testet. Han får så mycket mat han orkar äta men tyvärr tror jag inte deras hö är så bra som mitt ur näringsvärde.

Din häst hoppar verkligen jättebra.
Min tappade "suget" på hoppning en sväng så vi har låtit löshoppningen vara några veckor men till helgen är det dags igen, då ska vi se om det går bättre. Det är så svårt att hänga med när det är växperioder, fällperioder m.m men det är väl bara att låta det ta den tid det tar. Igår blev han iallafall galopperad under ryttare för första gången, gick super. De första varven blev visserligen i snabb snabb trav men sen kom han på vad det var som menades:rofl:.

Till tråden i övrigt:
Det är jättekul att se alla fina hästar ni har och det är jättekul att det går framåt med inridning/träning/hantering:banana: .

du är tuff som löshoppar ute.. gjorde de i somras o min han hoppade ut från ridbanan han :eek: :rofl: :angel:

på andra filmen skulle ja vilja se han lite lugnare. blir lite flackt. Men fin är han :D

Jag måste löshoppa ute då jag inte har manege, jag är allt lite orolig över att han ska hoppa över men det har aldrig hänt ännu, det är inte så många ställen han skulle kunna hoppa då det är dike runt vilket skrämmer honom lite tror jag.

ang löshoppningsfilmerna, jo thja han kanske hoppar lite flackt på andra filmen, han kommer till sin rätt när hindret är högre.:love:

mvh Hanna

ja jag tror oxå att han lugnar ner sej o hoppar bättre teknikmässigt genom ryggen när hindret höjs. just nu bara kliver han ju över i stort sett ;)
han vill ha mera utmaningar :D :bow:
hoppas du hittar nån som kan förvalta honom bra o är beredd o ge de du vill ha.

Han hoppade ett språng på 130 cm, men då strulade syrran till det med kameran jus då!:devil: Men attans vilken fint språng han gjorde, det var första gången han hoppade den höjden och jag fick verkligen bekräftelse på att han kan hoppa. Som du säger dom mindre hindrena bryr han sig inte riktigt om, jag blev nästa lite orolig tills vi höjde och han visade sin teknik på riktigt. vi skulle ta den högre höjden en gång till men då stannade han, han blev nog förvånad då han fick ta i i första gången på 130 cm.:D Man måste vara väldigt försiktig så självförtroendet inte går i botten.

Mvh hanna

Senast ändrad:

*kl*

Här går det sakta men säkert framåt. Just nu är hon inne i ett växtryck så jag har valt att låta henne vara och njuta av leran och solen istället.

Jag har dessutom fått den stora äran att hjälpa en bekant att rida in hennes Quarter eftersom hon tycker jag lyckats så bra med min lilla dam.

Så snart kan jag rapportera dubbelt upp.

Igår blev jag verkligen bara :confused:

Han som rider in min häst ringde och sa att han ansåg honom som inriden. Det låter väl bra det är bara det att jag var där i söndags och då sa personalen att de att de hade skritta honom för första gången och nu när han ringde så sa han att ja nu går det att trava och styra och stanna honom fast vi har inte galopperat honom...

Låter det inte konstigt att de på 2 dagar anser honom som klar (han skulle iofs bara grundinridas) de har haft honom i sammanlagt 4 veckor och av dessa så tömkördes och longerades han 3 veckor. Han ska ridas i dag och på söndag sedan ska han hämtas hem.

Jag har inget emot att ta hem hästen för han måste få mer mat då han tappat så mycket på denna tiden. Men det känns rätt snopet att få hem en halv färdig häst, så känns det iaf. Vad tycker ni?

Jag tycker att det låter väldigt mysko :confused:
Visst att det kanske inte tar så lång tid att "sitta" in dem om man är van. Men jag tycker ju iaf att den ska ha galopperat med ryttare på ryggen några gånger för att kallas "grundinriden".

Kanske lika bra att du får hem honom.

Ja det har du rätt i.
Ska bli spännande att höra vad de säger på söndag för då ska jag rida honom. Är han lika snäll som sin mamma så fixar jag resten själv skulle jag tro. känns bara surt att jag kunde lagt pengarna på någon annan som levererat en fullt inriden häst till samma pris.

Önskar jag att jag inte vore en sådan mes vill inte bråka eller klaga...

Verkar som att jag också åker på att visa på 3-års i år, hade inte planerat det...

Fick ett litet "projekt" på halsen :) 2 st i stort sett ohanterade 3 åringar, en kom in i ett stall för första gången i sitt liv för drygt 1 vecka sedan...
Men de är lugna och fina med fantastiska stammar så det är väl värt ett försök!

ena stoet är E: Couler Rubin-Lancianos-Robin Z
andra stoet är E: Royal Rubin-???-Robin Z

Ska fixa bilder, men måste frisera dem lite först ;)

Jag har kommit så långt med dem att de haft träns på sig, blivit longerade och där lyssnar de väldigt fint!

Snälla säg att de är många dagar kvar till 3 års ( första helgen i maj...)

Trist! Usch jag har dålig erfarenhet av att lämna bort hästar till större stall, dom vill nog bara tjäna pengar. Men jag tycker du ska ställa krav på vad du tycker är grundriden, betalar man så får man baskeme få valuta för pengarna, säg till om att han blivit smal också. Jag är som du en mes, men man måste våga ställa krav.

Mvh hanna

Jag älskar Couler Rubin :love: Du måste fixa bilder!
Annars säger jag lycka till med utbildningen. Det får iaf mig att känna ett litet lugn att JAG ska hinna när jag läser om andra som ligger lite efter ;) :angel:

Scilla Jag vet inte hur sånt brukar gå till. Men min ena är ju också iväglämnad för utbildning i en månad, och innan jag lämnade henne kom vi överrens om att hon skulle kunna ridas i alla gångarter både i ridhus och ute. Hon ska löshoppas. Hon ska tränas i att visas för hand.
Redan efter två dagar fick jag ett mess om att hon var galopperad :D
Angående maten tycker jag absolut att du ska ifrågasätta vad han fått att äta. Du betalar ju faktiskt för att de ska ta hand om honom! Synd bara att du inte upptäckt det tidigare. Lycka till på söndag i alla fall.

Guuud va snygg fuxen va :love: :love: :love:

Skitsnygg rättare sagt! Va kul att få hålla på med dom, de var ju jätte fina båda två! :banana:

Jättesöta! Du får göra en sån före och efter tråd på gnägg sen, när du är färdig med dom :D

Idag har varit en hemsk dag för stackars Carisma :cry: Hon har varit hos tandläkaren och han fick dra ut ÅTTA tänder på henne och slipa och raspa en himla massa. Så det var rena blodbadet :crazy:
Förhoppningsvis ska denna skräckfilmsbehandling hjälpa henne att tugga bättre på maten och vara mer stillsam med huvudet vid arbete.

Sex stycken var "mjölktänder" som skulle varit tappade vid detta laget. Så de störde de underkommande tänderna och samlade mat i äckliga fickor.
Sen hade hon två "gömda" vargtänder som låg under tandköttet, som han fick skära fram, och de var jättestora, stackars krake som fått gå med detta :(

Jag blev så förfärad så jag bokade tid till Lasse med om två veckor :eek:

stackars lilla hästen då . men tänkt vad skönt de ska vara för henne nu.

Q har oxå haft lite problem med tänderna som han inte tappat men dom har vi lyckas dra bort själv.

kl

Skrittade ut på Lynette själv för första gången igår! *stolt mamma*
Hon tyckte mkt va läskigt, speciellt stubbar och rotvältor ;) Så efter 10 minuters tur va vi hemma igen. Och Lynette svettig bakom öron och sadelgjord :p

På söndag får vi vår första "ridlektion". De blir spännande ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama