Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Vi rider ut tillsammans med lillfjanten och ett utav stona. Idag red vi ut tillsammans med hans mamma men tyvärr är hon ju bara ett "läckert" sto i hans ögon så han måste bara visa upp sig.
Annars går det bra brukar inte vara några direkta problem. Vi har inte ridit ut själv än men han rids i ridhus själv varje vecka och det har aldrig varit några problem. Han går i alla gångarterna och går undan skänkeln bra och lyssnar fint. I ridhuset är han lite seg men ute är han desto mer framåt.
I övrigt har vi hållt på lite med att gå undan för tryck och ge eftergift som har fungerat jättebra, tränat att gå över presenning och han har inte reagerat på det så det är väldigt positivt:)

De går bra med mina 2 .
Rider ut själv på dom , inte provat o rida ut med nån annan än men ska väl göra de oxå.
har inte ridit själv i ridhus däremot löshoppat själv.
Ridit med flera i ridhus, både ston o valacker (min ena är hingst) o de har funkat prima .

ibland kan dom stanna ute o titta på nå "farligt" men brukar räcka med att smacka så går dom förbi.
har hoppat av o gått över en bro några gånger då de runnit mkt vatten. så istället för o chansa har ja gått före o visat att de är inte farligt o då går dom utan problem.

rider aldrig i paddock innan ja rider ut utan hoppar upp o rider iväg.
galoppfattningen sitter ganska säkert. flytta undan för skänkel är de sådär med..tränar på de.

Oj, är det 3-åringar båda två?

Vad duktiga de är isf, det ser verkligen jättehärligt ut!:)

Elvira har börjat bära mig såpass att hon gör det någorlunda lösgjort, hon kan sträcka lite på halsen i slutet av ridpassen och känns jättefin.:love:

Tyvärr tappar hon allt om vi har sällskap i ridhuset, speciellt om det är okända hästar.:(
Framåtbjudningen hamnar på noll, och hon bockar och studsar hellre så länge vi inte rider i häcken på den andra hästen. Pinsamt!!:angel:

Men jag hoppas att det släpper i takt med att hon blir duktigare och duktigare att rida ensam. Att jag blir mer och mer intressant, sas.:D

ja dom är 3 båda två.
den gula är en egen uppfödning o skimmeln är köpt som 6 månaders föl.
så dom har vuxit upp tillsammans o är väldigt trygga med varandra.
mkt socialtränade , presenningar o andra läskigheter.

Han är nog upp mot 168 cm nu, har vuxit jättemycket nu detta året och sedan han åkte på inridningen, det känns så iaf :/
Men har är världens coolaste, i söndags var vi nere på stranden (mellbystrand) och galoppade! Militären hade övningar samtidigt, men han brydde sig inte så mkt. Även om vattnet var lite läskigt i början så var det inga problem sedan, man säger bara:
"-Nej, Helge, nu går vi i..." och så gör han det :)

Jag rider ut själv på min 3 åring. Ska jag ha gammelhästen med som stadigt sällskap går allt åt skogen för han är så rädd. Framåt sommaren kommer min 3 åring även få agera sällskap åt en annan treåring som jag håller på att rida in nu.

Hon är superstabil och bryr sig inte om något alls när vi rider ut själva. Nackdelen är att hon får lite mindre motor när vi rider själva men det löser sig.

8788013.jpg

På tal om att ha en cool häst. Han började själv dra i presseningen, så jag tänkte att han flyttar sig väl om det är äckligt, stod i hagen. :bump: Men icke han undra bara lite vad jag höll på med.

8788014.jpg

Tack Tack!

Jo man kommer nog alltid se dom som föl :smirk:

Aha! är det inte dags för att lägga in 1 fölbild och en bild på hur dom ser ut nu :banana: :banana:

Japp.. min bebis är hon och komemr väl alltid vara :love: :o

Min bebis med mamma
P1010028_1.jpg

Sensommar som åring (står helbängt) på unghästmönstring
medrosett.jpg

Höst
vackerhuvud.jpg

Vinter
kollarpgrabbarna.jpg

*kommer mer :o *

Sen (EJ FÖR KÄNSLIGA...)
http://i2.photobucket.com/albums/y21/Ankan/Perla/060213sarfore.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y21/Ankan/Perla/060213sarsytt.jpg

Så blev det så här (nu får känsliga "vara med" igen ;) )
060214vantariandraboxen.jpg

Så frisk häst och sommar (06) igen
Nytvättad OCH nyrullad :cool:
finhuvud_litet.jpg

Mer sommar
Perla_sol.jpg

Med lillhusse :love:
Casper_o_Perla.jpg

Så tog det en faslig tid innan jag tog några kort igen :o men här är iallafall dom sista (tagna i januari/feb något sånt i år)
CasperochPerlamys.jpg

Perlahandhst1.jpg

Blev miljoner bilder men ,ag tycker ändå jag missat massor av "historien"

V himla söt hon är!:love:

Men vad hade hon gjort så hon fick det där läskiga såret, stackars lilla:cry:

Men vilket otäkt sår!! Vad hadde hänt??

KL

Jag hoppade ´Lynette för första gången idag! Oj så duktig hon va! Ett litet kryss men två travbommar. Tog hindret 3 vänder. De sista hoppet vart riktigt lyckat. Va bara min kassa sist som förstörde de lite ;) Har inte ridit nästan nåt dom senaste 2 åren sen jag skaffade Lynette, så man är ganska ringrostig, iaf när de gäller hoppning!

Sedan bestämde jag mej för att ta en galopp på långsidan. Fattade galopp, sen vart de en ganska lång bockserie! Jag tappade båda stigbyglarna och tillsammans med sadeln hamnade jag på halsen! Lynette såg riktigt stolt ut vill jag lova :p Då va de bara att hoppa av och sadla om. Svanskappa kanske??:angel:

V himla söt hon är!:love:

Men vad hade hon gjort så hon fick det där läskiga såret, stackars lilla:cry:

Hon är sötast :love: *mattes älskling*

Hon och polaren blev ihopsläppta i ny flock och så lyckades dom först pajja ett staket runt en sån stor elstolpe med vidhängande stålvajrar ner i backen sen så lyckades hon på nåt vis skära/rycka loss hunden på en vajer (tror vi... inte ett blodspår i hela hagen men en liten tuss hår på vajern). Såret var visserligen inte djupt men stort. Vår duktiga vet (som flyttat från oss :devil: ) sydde ihop det ås fint så fint hemma i stallet :bow: och allt uton just övesta snutten (som dog och ramlade bort) växte fast igen på kort tid :)

Blev väl sisodär 4veckors boxvila (1,5åroch van vid lösdrift) men hon skötte sig jättebra. Nu kan man bara hitta erret om man vet vart man ska leta (ibland ska man ha tur)

Han är en nordsvensk/shire korsning :)
Goaste häst jag kunde få tag på, om man bortser från viss motvilja till transporter. Vilket vi jobbar med och det går ganska bra det med.

*kl*
Här går det inte alls bra :( Lasse är halt. Höger bak. Vi tror att han sträckte sig ordentligt på löshoppningen i söndags eller att han har träningsverk efter att ha stått med en hov i hö-nätet härrom natten. Han har inga svullnader eller nån värme i benen, reagerar inte när man känner på ryggen, så jag har låtit honom vila i tre dagar nu. Så får vi se om han är bättre till helgen. Detta SKA ju inte hända :crazy:
För övrigt har han fått skor fram, så några dagars vila passar ju ändå.

Funderar skarpt på att "hyra in" någon till att springa med mina på treårs. Mina ben är ju inte de längsta som världen skådat, och man vill ju inte sabba för dom.... Vi får se....

Calle hade en dag då han oxå haltade på ena bakbenet men de försvann efter 3 dagars vila. förmodligen hade han halkat i hagen eller nått. kan ha varit träningsvärk sen vår kolikkväll då vi gick/travade i 3 timmar..

förresten ska jag försöka få hit hovis till veckan o kan inte bestämma mej för om ja ska slå på han skor..runt om fram eller inga alls.

Måste dom ha skor till 3-års? Jag hade funderationen på att sko min dam till sommarn, men ska ju ställa av henne 2 månader så då är de ju noll ide. Kanske till hösten/vintern om det behövs. Blir ju rätt mkt snö å is här så de kan ju vara bra att kunna brodda dom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama