Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Svarar till båda.

Ja, mörkbrun tyckte vi var väldigt konstigt att skriva men han gjorde det enkelt för sig. Mamman är skimmel.
Skrev om färgen på avelsforumet (det var en tråd om detta) och fick svaret att han förmodligen är skimmelföddsvart. Jag har själv haft lite svårt att säga vad han har för färg men jag har aldrig fått det till mörkbrun:smirk:

Jag sa det till syrran i stallet i dag, med Lasses otur så har han väl lyckats få en spricka eller nått... Fast jag tror bara att han har sträckt sig, lite vila och sedan är han på G igen! Fast som sagt med hans otur så är det bästa att kolla upp det!

Min 3 åring gick föresten kanon på löshoppningen i måndes, förra gången var hon ju lite blyg och började hoppa i skritt.....
Men dena gången hajjade hon precis vad hon skulle göra och hoppade super.
Så det går framåt här. Även ridningen börjar lossna ordentligt nu, får väl snart ge mig på galoppen.

Sliter mitt hår! Skrev ju tidigare i tråden att jag lovat hjälpa en bekant att rida in hennes quarter. Trodde i min enfald att hon var bettvan osv så det var gjort saker med henne. Var ut för drygt 1 vecka sedan och då visade det sig att hästen aldrig i sitt 3 åriga liv ens lämnat stallplan. :crazy:

Aldrig haft bett, täcke eller något på sig. Så detta kommer bli en utmaning. Nu har ägaren varit ute och miljötränat hsäten nästan varje dag och till helgen ska jag åka dit och så ska bett in och åtminstone en padd på.

Så ni kan väl hålla en tumme för att detta kommer gå vägen?

Jisses ja då har du jobb att göra men det går säkert bra. Önskar lycka till:banana: :banana: !!!
Fick höra från folk runt omkring mig att de tyckte vi var sena med vår lillkille och att den o den hade hunnit sååå långt men vi fixade det allt och inte har vi fått honom o lessna heller:p

Då har man åkt av för första gången. Min lille kille har blivit för bytt inte lika snäll. När han protesterar gör han det med besked.
suck. Bockar och stegrar.
Tur att jag inte ska visa honom som 3 åring.

Liten veterinär rapport från mig:
Har varit hos veterinären i flera timmar idag - helt slut. Lasse skötte sig utmärkt hela tiden :love: Men så e han ju också van :smirk:

Började med att böja igenom honom. Sedan var han lite gallig i hasen, så det blev bedövning där och sedan böjning igen
- ingen skillnad.
Gick ner och bedövade kotan - ingen skillnad.
In och kollade hoven, efter mycket grävande uppdagades ett gammalt spiktramp:eek: Efter lite mer grävande, hördes ett
konstigt metalliskt ljud, och vi konstaterade att där var nått upp i hoven (inne i strålen).
Shit va nervös jag blev, trodde det var spiken som satt kvar, sen hålet blev gjort....
In på röntgen och knäppte några bilder på hoven i alla vinklar, för att se hur djupt det satt.
Ut och bedövade hovleden - Äntligen var hältan släckt!
Ingen spik syntes på röntgen, utan det var bara grus och skit som letat sig in.

Så det var "bara" för hovslagaren att gräva sig in så djupt det gick och skölja rent.
Sedan fick Lasse bandage med jodopax, och så ska han ha boxvila i en vecka, smärtstillande och hippotrim.
Sedan ska vi på återbesök. Då ska han förhoppningsvis vara bra :banana: Och ska få skor med sula på båda bak.

-PUH-

Kontenta: Lasse är en jävel på att ha otur!

Va jobbigt! Men endå, va skönt att ni hittade vad det var!!
Håller tummarna att allt blir bra!

Nä, inga problem alls. Innan detta. Och Lasse verkar inte tycka att det är några problem nu heller ;)

Vad skönt, då kanske chansen finns att han kan vara med på 3 års testet i alla fall!

Själv börjar jag känna mig stressad, testet är ju snart, och man vill ju inte pressa de små liven för hårt, de ska ju hålla i många år!
Tycker många har kommit långt här inne och är väl förbereda. Jag började jobba min pålle sent i höstas, men tagit det varligt med utbildningen. Galoppen ska jag börja på nu, men mest nervös är jag nog för att hon kanske inte kommer att orka, ha kondition nog till testet. Fast det har hon troligen, tror att det är lite av mina nervösa nerver som spöka.....

Hur förbereda känner ni andra att ni är, ni som ska visa?

jag känner mej klar egentligen. löshoppningen sitter bra, har varit uppe på 120 nästan varje gång vi hoppat för tränare och sist var vi uppe i 130 så nu ska vi bara hålla humöret uppe :D

ridningen är klar oxå , de som kan hända är att han börjar bocka o fara omkring men tror inte de ska bli några problem. går bra o styra o fatta galopp osådär.
är om han blir trött efter löshoppningen o visningen som kanske gör att han blir trög i ridningen men tar inte så allvarligt på de.

men visst börjar nerverna komma litegrann. skulle vilja ha honom lite rundare över rumpan men de kommer så småningom. bara vi får godkända poäng på hoppningen är ja nöjd :D

ponnyn ska ju bara visas för hand o löshoppning.
för hand är inga problem ..tror ja ;)
löshoppningen beror på hans konc.
de ska inte va några problem men om han tappar konc o stilar för publik då kan han glömma bort o hoppa... hmm.
men tar de som ett steg i utvecklingen. blir de katastrof eller succe spelar inte så stor roll. är en bra erfarenhet för dom o oavsett poäng så är de mina små grabbar som kommer vara lika mkt värda ändå.

Mammas 3åring började jag sitta på förra våren,i april typ när han va 2...skritt och lite trav och lull ute i skogen och sen vart det sommarvila och mamma började rida han någon gång i veckan(i skogen) på hösten igen så han har vart inriden ganska länge men jag har tagit tag i det hela nu för bara någon månad sen och rida på banan och i ridhus(läskit första gången:eek: ) och löshoppa..

nu är vi uppe i 120-130 i löshoppning och går kanon!:)
Går på fint i alla gångarter på banan och i ridhuset nu också(i skogen älskar han att röja så det gör vi ofta med som kondisträning och så)..står näääästan still oftast när jag sitter upp..
han ska förresten vara med i 3 års testet med i Uddevalla så därför jag fått ta tag i hårdträningen nu, sen blir det lång och välförtjänt sommarvila för han efter testet..

jag funderar på att låta han gå barfota..hoppas på att underlaget är bra på testet och inte massa stenar vid ridning på utebanan!

Känner att det börjar sitta ganska bra med allt. Vi har låtit honom vila rätt mycket emellan "träningarna" för att inte stressa på för mycket så det tror jag har gjort susen. Var ute för första gången på allmän väg förra helgen och mötte t.o.m en buss utan att han reagerade, det är bara brudar som gäller:D (red tillsammans med ett sto).
Löshoppningen går bra, han hoppar högt o bra så vi säger som så att vi hoppas på en bra dag på testet då han har haft några dåliga dagar till och från. Ridningen sitter rätt bra, lite seg med galoppen, är mycket roligare att trava som en tok innan:p . Enda tråkiga just nu är att det givetvis slagits bort en flisa från insidan av bakhoven och hovis sa att det kan ge en fel bild av benet, att det inte ser rakt ut fast det är det, men alltid ska det vara något som krånglar.

Ja, ops, måste säga att JAG är nervös o lätt stressad över testet redan nu:eek: :crazy: !!

Liten veterinär rapport från mig:
Har varit hos veterinären i flera timmar idag - helt slut. Lasse skötte sig utmärkt hela tiden :love: Men så e han ju också van :smirk:

Började med att böja igenom honom. Sedan var han lite gallig i hasen, så det blev bedövning där och sedan böjning igen
- ingen skillnad.
Gick ner och bedövade kotan - ingen skillnad.
In och kollade hoven, efter mycket grävande uppdagades ett gammalt spiktramp:eek: Efter lite mer grävande, hördes ett
konstigt metalliskt ljud, och vi konstaterade att där var nått upp i hoven (inne i strålen).
Shit va nervös jag blev, trodde det var spiken som satt kvar, sen hålet blev gjort....
In på röntgen och knäppte några bilder på hoven i alla vinklar, för att se hur djupt det satt.
Ut och bedövade hovleden - Äntligen var hältan släckt!
Ingen spik syntes på röntgen, utan det var bara grus och skit som letat sig in.

Så det var "bara" för hovslagaren att gräva sig in så djupt det gick och skölja rent.
Sedan fick Lasse bandage med jodopax, och så ska han ha boxvila i en vecka, smärtstillande och hippotrim.
Sedan ska vi på återbesök. Då ska han förhoppningsvis vara bra :banana: Och ska få skor med sula på båda bak.

-PUH-

Kontenta: Lasse är en jävel på att ha otur!

Det är jättetråkigt när det händer saker med våra bebisar. Hoppas det går bra för Lasse!!

Carisma kommer att vara väl förberedd inför testet. Jag har fixat så att de som utbildar henne även visar henne. För jag känner att jag hinner inte...
Måste nämligen lägga all tid som finns på Lasse, nu när han blir av med bandaget på fredag.
Min veterinär tyckte nämligen att jag skulle visa honom endå, karensen på medicinerna går ut 4 dagar innan :crazy:

Problemet är "bara" löshoppning. Än sålänge är han löshoppad totalt tre gånger i sitt liv. Visserligen har väl det gått bra, men han har ju inte hoppat högre än 110. Sen har det kanske bara varit tur att det gått bra hittills, man kan ju knappast säga att han har rutin :o
Sist så rev han ju oxern en gång, och blev lite försiktigare.
Hoppas han inte blev rädd då bara, utan fick sig en lagom tankeställare.

Jag och min mamma ska iaf försöka löshoppa honom 2-3 dagar i veckan på små höjder, så han får in rytmen och det rätta tänket. Sen när det börjar gå bra, så hinner man kanske höja mot slutet.
Går det så går det! Men världen går ju inte under för ett missat 3års test ;)
Springning går bra (tränade på det flitigt hos veterinären ju ;) )
Ridningen är som en klocka, så det behöver jag nog inte koncentrera mig på mer!

NERVÖS är bara förnamnet :eek:

Det ska nog gå bra! Veterinären trodde att det skulle ta en vecka - MAX! Så jag hoppas blint på det ;)

Min är ju som sagt på inridning sedan 2 veckor tillbaka hos en tjej, det går jättebra, hon har ridit ut på honom i skritt och trav, bara galoppen kvar. Ett LITET LITEt LITet LItet Litet litet problem är jag inte har fått passet ännu. :eek: :crazy: Skickade in det i dec förra året (jag vet sent...) Mailade och frågade för andra gången i går, som tyckte jag skulle ringa själv till SLU pga av att det är DNA provet som inte är klart, Tänk om dom slarvat bort det!? :eek: Börjar bli liiite smått nervös.

Min är ju som sagt på inridning sedan 2 veckor tillbaka hos en tjej, det går jättebra, hon har ridit ut på honom i skritt och trav, bara galoppen kvar. Ett LITET LITEt LITet LItet Litet litet problem är jag inte har fått passet ännu. :eek: :crazy: Skickade in det i dec förra året (jag vet sent...) Mailade och frågade för andra gången i går, som tyckte jag skulle ringa själv till SLU pga av att det är DNA provet som inte är klart, Tänk om dom slarvat bort det!? :eek: Börjar bli liiite smått nervös.

Det tog jättelång tid för mig att få DNA´t (reggade honom året efter han föddes) men jag mailade till chefen på SLU och frågade vad som hänt och varför det tog sån tid. Fick inget svar på mailet men bara kort efter kom iallafall DNA´t. Jag är säker på att de hade glömt bort det.

Jag tvivlar på att min är dna typad.. :eek:
Måste jag kolla upp, fick ju passet inskickat när vi köpte honom (6 månader) och passet kom.
Men vet inte om ja sett något DNA. Har fått DNA på 1 åringen.
usch nu blev jag orolig :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama