Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*kl*

Jag har nog fått ett paket med "trots"...hon var inte lätt på gårdagens clinic för Staffan L. Han konstaterade att "Du har väldigt mycket häst där, med väldigt mycket attityd":smirk: ... Med hans hjälp gick vi segrande ur alla testningar hon hittade på utan att det blev bråk. Varje gång hon bjöd upp till fight svarade jag inte utan begärde endast att hon skulle gå framåt i bra takt...ett otal bronk och tvärtjurigheter m.m. samt att hon sen vägrade gå in i transporten som ett sista försök till att "få bestämma själv"...typ:cool: ...men efter 40-45 minuter var hon på;)

Hur som helst är jag nöjd ändå och nu har vi bara en tvådagars i slutet av maj för hennes del sen blir det enbart ljuva livet hela sommaren lång och en bit in på hösten, förutom att hon ska visas på utställning en gång...

kl

Lynette har tappat en av sina framtänder idag :p
Tyckte hon höll på mkt med tungan, så jag kikade och såg att tanden satt på trekvart, ropade på Martina så att hon skulle dra loss den, för de fixar inte jag! Har fortfarande mardrömmar om mn egen tandlossning som barn.. tycker de är otäckt med lösa tänder. Tanden bredvid satt oxå löst, men inte lika, så den ryker nog snart den med. Men jag känner mej ändå som en stolt mamma nu när bäbis håller på att bli en stor tjej!

Ja Q har tänder på sned han oxå men har inte fått dragit bort den sista framtanden än.
löshoppade igår, gick kanon med båda.

Calle har ju varit lite långsam från marken så jagla fram 3 galoppbommar som sen höjdes till studs och sen när vi hoppade som vanligt, räcke-oxer så hoppade han så himla bra. Matte blev stolt :D:D
Q var säkerheten själv oxå så nästa gång kan vi nog höja lite åt honom så han får gå som de är på testet.

Veronika Fick några bra bilder när du fottade på tömkörningen för några veckor sedan? Hade vatt kul å se, Ior gick ju verkligen super då!
Nä, det blev inga bra bilder :mad: Nån blev väl sådär, ska se om där är någon man vågar lägga ut :angel: men dom ligger på den andra datorn som jag inte kopplat in igen efter krashen..

Lite uppdatering:
Ior har vilat mkt nu eftersom han verkar vara inne i en växtperiod (man kan ju alltid hoppas iaf eftersom han bara är 153 cm nu).

Red honom på Polishästträningen i början av mars o han skötte sig bra (trots att både 1:a o 2:a avflygningen avklarades då) blev lite ofrivillig galopp då oxå o det gick bra.

Har löshoppat lite nu o han har skött sig super, han tycker det är skitskoj o man behöver inte mana på för att få honom i galopp utan det sköter han själv så fort man släppt honom. Otroligt bra fräs under hovarna o tryck i sprången o inga tendenser till att smita under avspärrningarna som han gjorde förra året :angel:
Igår ångade han på så fort vi lastat ur o han förstod vart vi skulle :)
Var uppe på 1.15 efter 5 språng o han var en bra bit över.
Ikväll är det tömkörning som gäller :)

Här går det stormsteg framåt!
Pållen har fattat vad löshoppning handlar om och hon tycker det är mega super kul! Hade väldigt svårt att hålla henne då hon var så ivrig att få komma i väg mot hinderna, så jag fick stå mot motsatts håll för att kunna ha koll på henne.
Hon studsatde lätt över 1,30 som om hon har gjort det i åratal!
Så löshoppningen känns tryggt inför vinsningen, nu vet jag vad hon går för.

I dag såå tog vi en tur till ridhuset, och efter som hon har mognat så enormt mkt i huvudet på sista tiden så tänkte jag att hon kanse var redo för att galoppera med ryttare på ryggen, sagt och gjort det gjorde vi (utan att någon höll oss på lina), gick kanon bra. Galopp åt bägge hållebn och med rätt galopp.
Kan även poängtera att i ridhuset hade det satts upp ett dressyr stacket inför dressyrtävlingar, det har pållen aldrig förr sett, men hon bryde sig inte nämvärt över det heller.

Låter suveränt, Jättekul att det går framåt. Ska själv iväg ikväll och löshoppa så jag hoppas det går bra.

Annars kan jag tillägga att jag ramlat av för första gången på länge, men inte på unghästen utan hans mamma. Vi var ute för att träna unghästen på vägarna och hade då med mamman som jag red. Jag red i dressyrsadeln bara för att den är så¨himla skön att rida i, något jag ångrar idag. Denna dam har mycket i huvudet och är inte alltid lättriden (mycket motor) men jag har aldrig ramlat av henne tidigare. Vid en uppförsbacke skulle vi ta en liten galopp och väl igång började kossan att bocka som en tok och jag kunde inte ställa mig i stigbyglarna som jag annars gjort när hon larvat sig. Det sa bara duns så var jag på backen och smällde huvudet i en sten men jag rider aldrig utan hjälm som tur är men åkte iallafall på en hjärnskakning så idag har jag rejäl skallebang. Kan tillägga att jag hivade mig upp och tog den där jäkla backen en gång till iallafall även fast det dånade i huvudet:devil: .

ojsan .. mammor är inte att lita på haha :)
Hoppas din hjärnskakning går över fort så du kan köra igång igen.

Själv lånade jag ut ponnyns mamma till en kompis igår fö rhon skulle följa med när jag red calle.
Hon busade glatt oxå o drog iväg lite väl fort några svängar men ingen som ramlade av iaf .
Calle var lugnet själv och betedde sej som en pensionär :p

Låter ju jättekul! Vad roligt att hon är så lättlärd! Vet du när man får veta vilken dag man ska visa?

Lasse marodör, uppskattar inte sin boxvila :devil: Inatt har han trampat sönder sin krubba OCH dragit ner fönstergallret :eek: som sitter för fönstret, ca 40-50kg tungt och 100x60cm stort ungefär. Det hade han lagt mitt i boxen med 15cm betongskruvar rätt upp i luften:eek:
Så när morgonfodraren kom hörde hon hur det klonkade i Lasses box, det var när han gick på gallret och tyckte att han var superhäftig :crazy:

Är det konstigt att han skadar sig, denna lilla galning :cool:

Imorgon är det visit hos tandläkaren och på fredag är det ÅB hos veterinären. Fullt schema :banana:

oj vilken tur att han inte spetsade hoven på skruvarna.
men de där låter som något mina 2 skulle kunna hitta på.
Allt som låter är ju roligt och calle har dille på o ta ner vattenhinken varje natt o sparka på den eller leka med mulen på den så de låter. skitstörigt då de faktiskt brukar höras in i mitt rum (fönstret mot stallet).

Tycker ni har så gulliga smeknamn på era sötisar, Calle å Lasse åallt va de är :p Har fortfarande inte kommit på nåt bra smeknamn till Lynette än. Jo, lillan brukar hon få heta, men hon är ju inte så liten längre!

Red ut igår men lillan. Vilka språng hon kan få till ibland! Jag kommer nog att göra en avsittning snart :angel: Hon stuttsar jämfota, å högt, samtidigt som hon kör ner huvudet mellan knäna! Sen efteråt ser hon sådär nöjd ut! Knasfia! Men hon tycker iaf att ridningen är rolig :)

Ska prova rida henne med halsring nån dag. Det kan bli spännande! Men jag håller mej nog på ridbanan i skritt :p

de är inte jag som döpt han till calle utan hans uppfödare!
Han heter Qilimanjaro men lystrar definitivt inte på de utan endast Calle.

Min 1 åring har jag däremot "döpt" till nisse.
Bakgrunden till de namnet är att varje gång han fick komma ut från boxen så ställde han sej o kissade.. alltså blev de Pissnisse o till slut nisse!
I papprena heter han Qillevippen men han lyssnar inte på de ett smack :rofl:

KL

Här kommer lite uppdatering från oss! Vi ligger ju långt bakom er andra eftersom jag bastämt att ta allt jättelugnt då vi inte ska på nått treårs och Saga varit lite busig/bråkig.

Saga har nu börjat lugna sig när jag longerar henne, hon kan trava i normalt tempo och ligger inte bara på som en rem. Hon lyssnar bra på mig från marken och är orädd. Jag skulle miljöträna i förrgår, tog en pressening, backpall osv. Presseningen gick hon över utan att blinka och sen även under den då en kompis höll i. Brydde sig inte heller när jag la den på henne.

Idag satt jag på henne och blev ledd, lite längre grimskaft så jag styrde själv. använde tyglarna första gången. Kunde stanna utan problem och svänga lite men hon tyckte att det var lite skumt när jag tog henne i munnen även fast det inte är några problem med tömkörning.

Så allt går framåt och det känns jätte kul!:banana:

KL

vad långt alla har kommit med sina.. men 3 åriga arabvalack är född tidigt på året men har dratt ut på tiden då jag inte har nån som kan hjälpa mig regelbundet.. har suttit på han några gånger och även travat honom 3 ggr, funkar jättebra mennu har han vilat 1 månad..

Startar onsdag o möter eliten bland 3-åriga ston från spår 8 :smirk:
Livs 4 1-1-1 83 000 kr 17,6k *18,0m 19,4am :angel:

Jag sa visa min treåring e: Danone i jönköping 19/20 maj. Vi ska bara visa honom löshoppad och för hand, för vi hade inte en chans att hinna rida in honom innan testet... (pga hovbölder)
Men jag tycker att det är en rolig grej att komma iväg med honom, och lite miljöträning för honom.
Fler som ska visa i jönköping?

*kl*
Verona Roligt att höra rapport från dig, undrade just hur det gick för dig och Saga!

Här går det bara åt pipsvängen :(
Inga tänder blev vidgjorda i torsdags, för att Lasse har gått på Hippotrim, så var det farligt att ge lugnande, så det var bara att packa hem sig igen.

Idag var vi hos vet, lika halt som förra veckan :( Hålet hade blivit större och Lasse ömmade väldigt mkt på strålen. Så de ville söva honom för att operera hålet och rensa det ordentligt.
Men det fanns ingen närvarande som kunde sköta narkosen, så det fick bli stående operation med mycket lugnande....
De drog ut 3 st "träflisor" ur hålet, sköljde rent, och stort bandage på. Återbesök om en vecka igen.

3 års är kört, men det kan va så.... Nu vill jag bara att han blir frisk såfort som möjligt så han slipper boxvilan. Den gör honom tokig :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama