Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Jag har inga nya bilder nu men jag ska knäppa nya i veckan. Här är en från i vintras iallafall:

DSC01653-2.jpg

Fin häst!!

Kul me lite bilder igen! Ska be sambon fota då jag rider på banan nån dag. Har nån ridbilder?? Lägg ut dom på en gång :p

Jag har använt bettlöst endel. När hon höll på och tappade tänder i vintras och sen när hon hade fått vargtänderna utdragna. Tror att det är ett sidepull, fast det är rätt brett över nosen. Funkar bra iallafall så jag kommer att använda det mer senare. Men nu använder jag bara bett (3-delat) eftersom att jag ska visa henne på 3-årstestet.

Min dam tappar tänder nu, men i vanliga fall varierar jag mellan hackamore, tredelat sweet iron och nu repgrimma. Så fort jag få råd ska jag även införskaffa ett sidepull..

Jag långlånar syrrans :p Måste ta och köpa ett eget snart.
Häftigt att du rider ut barbacka! Har bara suttit på min barbacka en gång och det gick ioförsig bra. Får se om jag törs rida någongång, skritt borde nog gå bra iallafall :angel:

Jag red in henne från början barbacka. Det är nu på slutet som jag börjat använda sadel :p Men jag har inte galopperat barbacka än... väntar med det ett tag till, hon gör sånna fina bocksprång :angel:

KL

Hur mycket/ofta och hur länge jobbar ni med era hästar. Hur ofta rider ni dem och hur ofta jobbar ni från marken och så.

Ge gärna ex på hur era veckor ser ut

Hur mycket red ni i början när ni nyss börjat rida på dem och hur avancerade ni i form av tid på ridpassen.

KL

Hur mycket/ofta och hur länge jobbar ni med era hästar. Hur ofta rider ni dem och hur ofta jobbar ni från marken och så.

Ge gärna ex på hur era veckor ser ut

Hur mycket red ni i början när ni nyss börjat rida på dem och hur avancerade ni i form av tid på ridpassen.

Jag brukar rida min dam ca 30-45 min 3 dagar i vecka i skogen. alla gångarter 2 gånger i veckan och brukar försöka ta en lungnare och kortare tur en dag. Men det kan varier beroende på vad man vill göra för stunden och hur hon känns och växer. Det är svårt att göra ett "schema" att hålla sej till när man rider unghäst tycker jag. MAn måste anpassa från dag till dag.

Just nu jobbar jag inget från backen utan rider 3 pass i veckan sen får hon vila helt. Det verkar hon trivas med. Därimot klickertränar jag henne endel.

När jag nyss började rida henne vart det kanske en gång varannan vecka, sen ökade jag på succesivt. Då blandade jag givetvis träningen med tömmkörning, mycket långa promenader och viktigast av allt VILA! (många dagar i sträck efter ridpassen)
Har ridit henne på banan kanske 3 gånger sammanlagt ;)

Jusst nu vill jag bara att hon ska få ha kul och få possetiva erfarenheter som ridhäst. Banridningen tar vi när jag känner att hon är redo för det.

Jättefin kille du har!!!

Tänkte kolla med er här på "trån" om hur ni gör med hovskägget när det klipps (för de som visar klippt då det inte gäller alla raser). Min har inte några små fjun till hovskägg utan det går upp till knäna. Hur gör man så det ser bra ut? Klipper man eller ska man raka? Har gått och funderat på det nu då jag är lite rädd för att det kommer se fult ut om man inte får det bra:crazy: .

Kan för övrigt säga att vi varit på miljöträning och det gick faktiskt riktigt bra men han tyckte det var bra läskigt med nytt ställe så i början sprang han runt och letade ställen för att försöka rymma och vid löshoppningshindrena "vägrade" han först fastän det inte fanns några bommar uppsatta:rofl: men sen gick det bättre men tyckte vi fick vara där så jättekort tid. Det blev bara några språng och knappt någon tid till att gå runt med honom, hade verkligen velat låta honom få kolla av stället lite mer. Första kommentaren var också bra....jaha, han är fortfarande hingst:(

VARNING FÖR SKRYT :p

Idag är jag så jäkla glad över Carisma :banana:
På stället där hon är och utbildas är de jättenöjda med henne! Hon hoppar jätteduktigt. De sa att hon hade riktig hopp-skalle. Och skulle förmodligen gå långt de nämnde Falsterbo :eek: . Sedan så sa de att hon sprang på bra i "snöret" :rofl: Riktig dressyrtrav.
Superfin verkade hon vara att rida. Såg på när de red henne ett pass :love:
De sa att jag fick hålla hårt i henne annars köpte de henne av mig. Annars tyckte de absolut att jag skulle betäcka henne, med en riktigt fin hingst. :D

Jisses så glad man blir av att höra att man har en fin häst! Själv tycker man ju alltid att sin häst är fin, men nu går jag faktiskt med näsan lite i vädret :rofl: Behövde verkligen nått positivt nu, efter allt klabb med Lasse.

Slut skrytat :o

Fick förresten startlistan till 3års nu. Carisma ska visas lördag den 5 maj. Som nummer 5, de börjar 8 på morgonen! KUL! Jag hoppas hon har en bra dag och att domarna tycker som utbildarna :D

Ser jättesnygg ut!

Knut Jag hade nog klippt med saxen. Rakar man kanske det blir för "djupt" och då ser det kanske för kalt ut :confused: Prova med saxen först och blir det inte bra kan du ju alltid raka efter det....
Carisma är helrakad, så hon har inte ett hårstrå att ta hand om.

Åh, va roligt å höra sådana fina ord om Carisma!! Jag förstår verkligen att du är STOLT!

Va kul att det går så bra och att du har en liten stjärna där:D . Man blir så himla glad när man får positiv respons.

Angående klippningen så ska ja testa att klippa med sax. Lägger väl in bild när allt är klart så får vi se hur det ser ut :o :rofl:

Men vi har ju sagt till dig att Carisma är skit fin, sedan är det ju en bonus att hon kan hoppa bra (fast det förvånar inte mig). Det är bara till att slicka i sig berömet och njuta!

Flamman gjorde sitt "examensprov" i söndags. Min tränare som är länken mellan ägaren och mig var med och tittade på henne. Han gillade det han såg! Nu börjar även den långbenta tösen få ordning på sina ben, så det börjar se extra trevligt ut. En löshoppning kvar....

Flamman är inte så välriden som jag kan tänka mig att Carisma är. Men i dag så befäste vi i alla fall galoppfattningarna, så framåt går det.

Carisma ska du hålla hårt i, och utav de omdömet du har fått om henne så bör du betäcka henne!

Lilla Lasse lite, ja han råkar då ut för allt. Men en dag är det dock hans tur att visa vad han går för. Kanske som 4 åring då Carisma har ett föl vid sidan??? *hihihi*

Fick nyss reda på av Sass att jag startar som nr 27 den 5 Maj.
Själv får jag nog ingen katalog, för den får nog ägaren. Hon ska komma hit (från Stockholm) och titta på visningen, *nervöst*. Jag hoppas hon gillar arbetet som jag har lagt på hästen. Hästen har min tränare förmedlat till mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama