Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Förstod inte ett jota av andra raden :angel: men antar att det är trav :)

Hehe, hon har gjort 4 starter, vunnit 1 gång, varit 2a 1 gång och 3a en... på dessa 4 starter har hon tjänat 83 000 kronor. Hon har rekordet 18,0 på medel distans (2140m) och 19,4 på medel med bilstart..
Hoppas det klarnade lite iallafall ;)

Gud va tråkit för er att inte kunna ställa upp på 3-års... men de är sånt som händer... Hoppas lasse blir bra nu när dom rensat hålet och tagit bort skräpet. Hur länge måste han stå på box nu då?

Ja, det är blä :( Vet inte hur länge, han har ju redan stått en vecka och ska stå en till nu. Så får dom se hur pass det har läkt när vi är och kollar det om en vecka.

Men jag fick ett intyg på att han var sjuk, för att stryka honom från 3års, och på det intyget står det att "hästen skall beredas boxvila i 4 veckor" Är det sant, så lär jag krevera :eek:

För övrigt så tycker jag att din hästs namn är ju en solklar "Nettan" :idea:

Jättetråkigt att Lasse skadat sig! Hoppas att han blir bra snart!

Har läst i den här tråden förrut men inte skrivit nått.. Men har sett att han är släkt med min häst :) Hon är också 3-åring e. Wind Dancer - Last Liberty. Tysk import, hon har varit i Sverige ca ett år nu och jag har haft henne sen sista augusti. Ska visa henne på 3-årstestet på Strömsholm.

*kl*

jag har nog världens klantigaste 3-åring :angel: ;).

Förutom att han är väldigt lekfull och terroriserar sina hagkamrater dagarna i ända vilket resulterar i ganska många småsår :angel: lyckades han i förra veckan få en skada millimeter från sitt öga :crazy: . Ögat var oskadat, tack och lov :idea: , men det blev en rejäl svullnad runtom :crazy: . Veterinären var där i fredags och han fick anti-inflamatorisk ögonsalva och Finadyne i 5 dagar. Svullnaden lade sig ganska snabbt.

Så idag red jag honom igen efter 9 dagars vila. Vilken cool kille han är :love: ! Jag red 20 minuter i ridhuset och han brydde sig nästan inte alls om de andra 3 hästarna som var där, förutom när vi mötte ett sto längs långsidan, då var han bara tvungen att skutta lite och börja galoppera ;) . Vi red i alla gångarterna och han var så mjuk och fin och höll takten så bra :). Han har fin framåtbjudning nu och går i fin unghästform, verkar som om han kommit på att det är roligt att bli riden :).

Jag har haft Lynette på boxvila i tre dager en gång, hon uppförde sej jättefint, men hade totalt tappat livslusten.... Fruktansvärt om de måste bli 4 veckor för Lasse... Ni har inga uteboxar som han kan stå i?? Eller sjukhage? Jobbigt värre!

Nettan va ett bra smeknamn! Kanske ska försöka införa det :)

våran hingst har nu blivit valack :cry: . Annars är han mycket tömkörd i skog o mark, longerad, miljötränad mm.

Han är nu riden i alla 3 gångarter, tar både vänster- höger gallop. Rider en kortis för en unghästtränare ca en gång i månaden. Men nu har han en välförtjänt paus efter kastrationen. :bump:

*kl*

Idag har jag tömkört Sigge och ingela_s var snäll och tog några foton:

Klickbara

Va fin han var! Ser harmonisk ut!

Idag red jag 10 minuter på Saga! Gjorde halter och svängde snett igenom :banana:

Hon lyssnar jättebra när jag gör halt och sätter igång henne i skritt igen! Känns huuuur kul som helst!!!!

Liten fråga bara till er andra om hur ni har gjort med tygelanvändningen i början. Saga vill dra ur tyglarna ur mina händer, i början så hann jag inte med men sen försökte jag förekomma henne och röra lite på bettet innan hon tänker dra iväg det så att hon inte kan dra det ur mina händer för då känns det ju som att hon lär sig att man kan göra så. Men hon är väldigt känslig och jätte duktig på att stanna, när jag gör halt så drar hon inte tillbaka utan när vi bara skrittar.

Hur har ni andra gjort? Hon är ju tömkörd en hel del men har fortfarande inte accepterat det helt och fullt men när hon inte irriterar sig på det så söker hon sig neråt.

Jag tar självfallet inte hårt i henne utan lirkar lite bara så att hon ska få nått att tänka och inte hinna dra tag så mycket.

Berätta om hur ni gjorde första gångerna, fast era hästar har ju sett så himla fin ut på tömkörningsbilderna så ni kanske inte hade några problem :o

Ja, jag mätte honom amatörmässigt idag med en bräda och spö, 164 cm :eek: ! Trodde han bara var precis över 160! Men han var lika hög vid manken som över korset :) !

Tack :) !

Men jag kan berätta för dig att här har det inte gått som på räls precis!

När jag köpt Sigge i december hade jag ju ambitionen att visa honom på 3-års men eftersom han inte var helt samarbetsvillig i ridningen :angel: så bestämde jag mig för att avstå. Var t e x i ridhuset för ett tag sedan och då bara ryggade han och höll på att backa på de andra hästarna som var där och när han väl gick fram så slog han huvudet upp och ner hela tiden :crazy:. Han var inte alls fokuserad på mig utan på allting annat runt omkring och var jättespänd med högt huvud, sänkt rygg och trippande steg och hade absolut ingen framåtbjudning :crazy: .

Efter det bestämde jag mig för att inte rida i ridhuset på ett tag utan bara rida i skogen där han tyckte allt var jätteroligt :)! Och nu helt plötsligt är han väldigt samarbetsvillig och tycker allt är jätteroligt :banana:! Försöker rida 2-3 gånger i veckan och tömköra en gång, tränar 30 minuter för min dressyrtränare varannan vecka och så får han lite vila emellanåt när jag märker att han är lite "låg" och verkar trött.

Efter att det svängde till att han tycker det är roligt att bli riden är han faktiskt helt underbar :love:. Otroligt mjuk och smidig och jag har ingenting i handen, framåtbjudningen fungerar och han bibehåller formen när vi går över från skritt till trav. I galoppen får han gå lite som det blir än så länge :p . Nästan så jag ångrar att jag inte anmälde honom till 3-års!

NÄEJ! Fy vad trist att Lasse missar 3-års... :cry: Jag hade ju sett fram emot att se honom där.. Huvudsaken är ju iaf att han blir bra så får du satsa på kvalitén istället med honom :)

Här går det stormsteg framåt!
Pållen har fattat vad löshoppning handlar om och hon tycker det är mega super kul! Hade väldigt svårt att hålla henne då hon var så ivrig att få komma i väg mot hinderna, så jag fick stå mot motsatts håll för att kunna ha koll på henne.
Hon studsatde lätt över 1,30 som om hon har gjort det i åratal!
Så löshoppningen känns tryggt inför vinsningen, nu vet jag vad hon går för.

I dag såå tog vi en tur till ridhuset, och efter som hon har mognat så enormt mkt i huvudet på sista tiden så tänkte jag att hon kanse var redo för att galoppera med ryttare på ryggen, sagt och gjort det gjorde vi (utan att någon höll oss på lina), gick kanon bra. Galopp åt bägge hållebn och med rätt galopp.
Kan även poängtera att i ridhuset hade det satts upp ett dressyr stacket inför dressyrtävlingar, det har pållen aldrig förr sett, men hon bryde sig inte nämvärt över det heller.

Åh vad duktig hon är lilla flickan! Men det var ju inget annat att vänta med ett sådant huvud ;) Hoppas att jag hinner kika på henne på hoppningen idag!

Lynette gjorde precis så, drog tyglarna ur händerna på mej. Jag gjode som så att jag bara höll imot, och gav eftergift (ordentlig) när hon slutade dra. Det tog några gånger, men sen slutade hon helt med det! Hoppas det fungerar för dej med!

kl
Red Lynette med repgrimma å grimskaft idag! Gick lysande :p Men de är lite svårt att svänga henne då hon bestämt sej för att gå åt motsatt håll :bump: Vi testade först på ridbanan, å när det gick så bra fpr vi ut i skogen. Vi höll oss till skritt. Jag är såå stolt över henne!

Senast ändrad:

Ja, det var så jag tänkte också, jag fortsätter som jag gjort och hoppas att hon ger sig efter några gånger.

BTW va duktiga ni är!! Jag har köpt en repgrimma med reptyglar på så jag tänker också rida lite med det sen!

Jag måste köpa ett kortare rep om jag ska rida med det. De jag har nu är 4 m tror jag. Blir lite mkt att hålla reda på :)

Nån fler som ridersina sötisar bettöst?? om inte bettlöst, vad har ni då för bett?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama