Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Roligt att alla börjar komma igång riktigt nu :)

Jag fick hem Chili förra onsdagen.
Kan säga att det var lite panikblandat i helgen när vi skulle träna i ridhuset utan min tränare :o
Både fred och lörd gick ut på att vi inte allt förstod varandra :(
jag har ändå varit hos tränaren och ridit varannan vecka.

Han fick sedan vila fram till måndagen.

sedan gick vi till ridhuset igen och denna gång var bara :love:
Verkar som om vi båda behövde en paus och tänka igenom vad tusan vi pysslade med i helgen :smirk:
Han blåste upp sig och gick superfint i form. Hade ingenting i handen överhuvudtaget :banana: Kräver inte detta av honom men han går så här automatiskt :love:

Nästa helg ska vi till stora ridhuset med massa andra hästar.
mest mental träning. Jag rider hellre själv än sitter och fryser ihjäl på läktaren medans min sambo rider lektion ;)

Vad man blir peppad av alla! Jag tror jag är för mesig med min lilla tjej. Red en lite längre sväng (ca 30 min) i går, travade lite mer än vad vi brukade (sammanlagt kanske 5 min utspritt på 3 gånger). Fick nästan dåligt samvete! Fasst jag vet att hon orkar igentligen :smirk: Nån fler som känner så?

Veronika: Det kändes underbart!!!! :banana: Han var så mjuk och fin, han har galoppen så naturligt. Jag bara satt och log som ett fån :D
Lycka till imorgon :)

Moaha ha ha! Ja det kan jag intyga att du gjorde! :rofl:
Men OJJJJJ!!!! så duktig Lasse var! :love: :bump:

Var i ridhuset idag med lilla Ior o han skötte sig lika exemplariskt som alltid :) han var dock lite seg men vi travade i alla fall lite grann, vill ju inte göra för stora utsvävningar då jag var ensam (som vanligt) med honom.
Förhoppningsvis kan jag få hjälp nästa vecka så då kanske vi är lite vågligare ;)

*k
Lilla A-barnet håller stilen:D... Idag red vi ut lilla skogsslingan och vi har börjat känna på lite öppna. Skritt och trav idag, ingen galopp. Mycket övergångar mellan just skritt och trav och jag har inget att klaga på, nej;)

Inte kul att vara själv alltid. Jag har ju som tur är min kära mor som jag lurar med mig med jämna mellanrum. Man blir faktiskt vågligare när man har någon på marken med sig även om de inte gör så mkt.

Är jag bara ledig så hänger jag gärna med dig ner! :) Har ju inte sålångt till anläggningen, om jag ändå är i stallet.

Jättesnällt :bow: Ska ha det i åtanke :) O precis som du skrev så gör det väldigt mkt att bara ha nån på marken.

*kl*

Idag var vi varit ut på en lång tömkörnings tur.
Hon börjar acceptera bettet på ett helt annat sätt och förstår var jag menar med förhållningar.
Och håller även på att träna ställning på rakt spår som hon också börjar förstå.

Idag var även min andra häst med, min pappa red honom vilket hon inte alls är van, hon brukar jämt få gå själv.
Så de var lite spännande att se hur hon reagerade på om han gick bakom/framför travde förbi eller gick iväg på andra vägar och försvann.
Men de var inga alls problem, hon är så otroligt trygg i sig själv så hon kör sitt eget race med mig :love:
Vi var idag ute i hela 2 timmar och hon tycker de är så himla kul att få vara ute och jobba lite.

hahah, där är jag oxå:angel:

Har en märr som växer och växer (närmare 1.70 cm nu) och som aldrig visar några tecken på att bli trött förrän man kommer in i stallet...

Resultatet är ju att jag inte försöker rida så länge, men eftersom hon bara knatar på och ägnar sig åt bus så slutar det alltid med att jag håller på minst 30 min och mycket i trav (longerar och tömkör mest, rider 2 ggr/vecka).

Vet inte riktigt hur jag ska komma vidare.
Normala unghästar visar ju att de är trötta och då tar man en liten runda och kan galoppera när man vet att de har lugnat ner sig, men när man inte någonsin når den punkten utan hästen glatt fortsätter bocka trots 30 min trav i friskt tempo :confused:

*kl*

Min 04, som tydligen är en väldigt sen 04, allt enligt veterinär vid åldersbestämning på tänderna.

Från idag.

Jag tror ändå de är bättre att ta det lungt även fast hästen klarar mer. Kommer nog alltid att förbli en mes :angel:
tog våran första galopp i går (ej planerad) efter en ganska lång runda, men Lynette va lika pigg å gla när vi kom tillbax som hon va när vi for! Men nu får hon vila i helgen och se hur pigg hon är på måndag :)

Jättesöt!

Idag var jag å Lasse på en skogstur. Red i skritt och lite trav, ca 30 minuter, och som vanligt uppförde han sig som en gentleman :)

Hade med hans feta mor som min medryttare rider på och så tog vi en lugn tur. (utan ledare :banana: )

Vi mötte både cyklar, barn och hundar. Men han bara tittade och gick vidare :love: Mest jag som stelnade till och kände mig fjantig :o

Sen gick vi även förbi en eld med massa rök, den var lite farlig, så jag hoppade av och ledde honom förbi, för hans mamma började flåsa och pusta, så jag (mesen) tyckte det var lika bra att ta det säkra före det osäkra ;)

Massa godisar fick han när han kom hem :bump:

Första bilderna med ryttare på! Han är jätteduktig, haft ryttare uppe helt 1 gång förut. Gick 5 varv runt banan, över bommar som låg ivägen tom.:bump: :love:

7535563.jpg

7535564.jpg

Har ridit min i skog omark nån gång i veckan ett tag nu, trav o skritt. Förra veckan tog vi en kort galopp. Det gick bra, men i fredags när vi skulle möta upp en kompis på en runda så "mötte" vi älg och det var skitäckligt. Men han lyssna ändå på mig, som tur var för det kändes som han skulle dra när som helst, hela hästen skaka. Men rundan i skogen gick bra sedan.
Tömkörningen går också himla bra så snart är det dags att sätta för vagnen.
Sedan måste vi lastträna med transport, för det var inte alls något han tänkte syssla med helt frivilligt. Vilket jag märkte när vi skulle iväg och löshoppa i ridhus. Vi kom visserligen dit och hem igen, men jag tyckte det var för besvärligt med en häst som parkerar på lämmen. Hoppningen gick däremot smidigt som attan, det förstod han sig på som tur var. :) Så här går det framåt, men inte uppåt så mycket. Bara växt en cm på tre månader....

red då för min tränare igår.
första gången hon såg calle och vi fick godkänt.:D
Han var bra i formen i skritt o trav o bjöd på bra. i galoppen tappar han formen , orkar inte riktigt än o de är väl förståeligt.

Ska träna på p försöka ställa igenom honom lite mer..spec i vä varv. samt lite mera bjudning i galoppen innan han kan komma i form där.
Ut o brassa på o busa i snön var hennes kommentar. haha
så nu blir de galoppbus i skogen :D

Hello!

Hur mkt vågar man kräva i form av sin ungis? Min vill gärna arbeta men kan det va "skadligt" på nåt vis? (hon växer ganska mkt nu) För så fort jag kortar tyglarna börjar hon samla sej och jobba..

Jag tar det lugnt på den fronten. Lockar henne till att söka sig framåt nedåt samt ge efter för handen, en i taget. Det är ingen brådska utan viktigare att jag får ett ärligt svar på mina tygeltag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Rider ni med snokrem?