Hur långt har ni kommit med era 03:or?

Sv: Hur långt har ni kommit med era 03:or?

Då var det inte en "enorm" skillnad. Men hur ofta rider du då?

Nja, for tillfallet sa rider jag oftast tva ganger i veckan och longerar en. Men tanken ar val att det ska bli ridning tre ganger per vecka snart.

Min 03 a är nyss hemmkommen från betet. kastrerad 13 dagar sedan.
Vi har försökt longera honom. Han går bara in i volten. Vill inte. Men med hjälpare blir det stopp.
Busar gör han.
Men han är van vid all utrusning. Sadel ,träns mm
Han är mycket hanterad lugn trygg.

Vi jobbar vidare med longeringen.

Hur lär ni hästen höger vänster från tygeln??????
Gå till vänster och höger ??

Har precis köpt min, ett ganska ohanterat sto. Så det blir mest grundhantering som ledning, borstning, lyfta på hovarna och framförallt lära henne vem som bestämmer, då hon har mycket vilja. Planen är att deltaga i tre års test och hon är redo för det då.

min häst har jag lärt att svänga genom att tömköra och genom att gå bredvid och styra i tyglarna.
sedan när jag suttit upp övar vi ju att styra från ryggen med. Brukade ha en medhjälpare gå bredvid i början både när jag tömkörde och satt uppepå som kunde vara med och "knuffa" hästens hals t.ex. åt höger om den inte förstod för att hjälpa till.

Styrningen har jag lärt in på min 02a via tömkörning, med lite missförstånd då och då... Medhjälpare var ett krav i början. upplever det mycket lättare nu när jag sitter på, eftersom unghästar är så känsliga för vikthjälper så är det rätt enkelt att få dom att gå dit man vill. förstärk tygeltaget med lite extratramp i den stigbygeln.

Ett tips för att få hästen att hålla ut på volten vid longering; se till att du hela tiden når hästen med långpisken, och använd den till att "peta" på bogen då hästen viker inåt. Detta kräver ju att man står rätt nära hästen, så man själv får gå med runt på en liten "volt i volten" för att inte hästens volt ska bli för liten. Var även tydlig med ditt kroppspråk, se till att du inte hamnar framför hästens bog utan hellre lite bakom.

Det är ganska svårt . Det är vår första inridning.

Han vill bralla o busa.
Går man med honom följer han som en hund .
Mark övningar är han bra på.
Men så fort vi skickar ut honom på volten viker han in mot mitten.
Vi har en liten paddock som är bara en volt. Där fungerar det så där.
Gick ut i hagen då fick han sig ett spel. Skölle då tömmköra . Det gick inte alls.
Vi får träna vidare.

Nu har vi hängt 3 ggr och suttit upp 2 ggr. Råkade kika honom på korset :crazy: :eek: första gången jag skulle sitta upp och då studsa han runt lite men jag satt kvar och sedan stod vi bara där ett tag.
Märks att han tycker det är lite läskigt så jag har bara suttit 2 ggr utan att gå, och klappat, pillat i manen etc... Fortsätter så tills han inte ragerar så mkt på det...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 528
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar