Sv: Hur långt bör man ha kommit för att åka på kurs?
*Knapplån* inte till någon särskild, utan bara rent allmänt till nyfikna...
Första gången jag var med på en AR-helg, hade jag en 19-årig häst, som enligt papperen var utbildad LB-LB och tävlad LB hoppning. Men jag red den i skänkelvikningar, enkla byten, förvänd galopp och skolor på bus i skog och bana. Men som sagt, en dag ringde stallgrannen och sa att det fanns en ledig reservplats på AR-kurs, dagen därpå ungefär.
Jag tänkte, "What a heck", det kan vara kul.
Instruktören bad mig visa lite, vad vi gjorde till vardags. Efter 10 minuter med vändningar, skänkelvikningar, övergångar och så vidare a la hur man lärt sig traditionellt på ridskola ropade instruktören in mig.
Instruktören rättade till min sits lite och bad mig släppa efter lite på tygeln. Sen var det fem skrittsteg, halt, fem skrittsteg, halt i ungefär en kvart på litet fyrkantsspår "carré", med vändningar i hörnen och vändningarna då? Ja, halvhalt, skänkel hit, skänkel dit, tygel här, tygel där... tänkte ju jag. Men då var det dags igen.
Instruktören kallade in mig igen och jag fick räta upp mig, långa ben, skritta ett par steg, räta upp mig, trampa ner hälen "halvhalt" och så tänka mig att jag vände och vad hände... Jo, hästen gjorde en utmärkt framdelsvändning, så resten av tio minutrarna fortsatte vi med ett par skrittsteg, halt, ett par skrittsteg, halt, ett par skrittsteg, halvhalt och vändning, ett par skrittsteg, halt, ett par skirttsteg, halt. Snart hade vi ridit en halvtimme och hästen var riktigt mjuk och lite varm, samt tuggade eftertänksamt på bettet och sänkte huvudet. Då avslutade vi passet.
På eftermiddagen när jag kom för att hämta hästen igen, låg hästen i boxen och sov. Men jag sadlade, tränsade och red ner till ridbanann igen. Och andra passet var repetition av första passet, alltså enbart skritt, men vi lade in några svaga, svaga öppnor på spåret också.
Men det fanns andra i gruppen, som fick både trava och galoppera första gången de testade AR, det beror helt och hållet på individen som hästen är. Min häst, var en väldigt spänd och vaken sak.
Så man behöver inte/ska inte, träna på något särskilt. Man går ändå på kurs för att få nya vinklar och tankar på ridsätt. Eller hur? VET man exakt hur man ska göra, behöver man knappast åka på "nybörjarclinic/kurs". Eller vill man åka dit och glänsa och visa hur duktig man är, för att sätta andra på plats? I så fall, "fine with me". Men jag betalar hellre 800-1000 kronor plus mat, för att komma vidare och inte bara visa vad vi redan kan.
Även om hästen är utbildad Grand Prix-dressyr och ryttaren tävlat medelsvår, betyder inte det att sits och inverkan är minitiuöst likadant när man kommer på AR-kurs. Så även om man sitter och tränar/förbereder sig på hemmaplan, kanske man har tränat på helt fel sätt enligt just den AR-instruktören.