Hur långt bör man ha kommit för att åka på kurs?

Sv: Hur långt bör man ha kommit för att åka på kurs?

*Lånar*

Ska rida en clinic i sommar. Rider i vanliga fall mest hoppning/FT och "engelsk" dressyr. Men har en PRE och då får man lite tips om kul kurser och tänkte att det kunde vara en kul grej för att få lite tips att väva ihop med den engelska dressyren (hämtar gärna inspiration från många håll). Vi kan alltså inget om klassisk dressyr, nåogt speciellt vi bör tänka på/lära oss vi får ju träning och så där men eftersom det är clinic och då blir det ju oftast lite publik så det är ju skönt att ha lite förberdelse. Tips??

Jag tror dessutom att man har lite mer problem än enbart träningsvärken om hästen vägrar låta sig fångas i hagen.
Jag har också en häst med extremt oferdelaktig fysik för ridning. Visst kan han få träningsvärk. Men om han inte kommer till mig i hagen så vet jag att vi har ett djupare problem än så.

Absolut, det är ju inte "bara" fråga om träningsvärk om hästen blir ovillig att komma in från hagen, men har man en häst som är ganska kinkig av sig och vill att alla ska anpassa sig efter honom så vet man ju att "okej, idag vill han inte komma in, då blev det nog lite hårt igår" även om man får in hästen på fem minuter.
En häst som INTE säger till tycker jag är ännu värre, då märker man det kanske inte förrän den börjar markera.

Håller med om att en bra tränare bör anpassa träningen efter hästen. Och jag själv som hästens ryttare bör anpassa träningen efter hästen. Vet jag att den inte pallar att gå ens halvbra i 15 minuter så vet jag att det inte är värt att åka till en tränare förrän man gjort mer grovjobb. :p

*Knapplån* inte till någon särskild, utan bara rent allmänt till nyfikna...

Första gången jag var med på en AR-helg, hade jag en 19-årig häst, som enligt papperen var utbildad LB-LB och tävlad LB hoppning. Men jag red den i skänkelvikningar, enkla byten, förvänd galopp och skolor på bus i skog och bana. Men som sagt, en dag ringde stallgrannen och sa att det fanns en ledig reservplats på AR-kurs, dagen därpå ungefär.

Jag tänkte, "What a heck", det kan vara kul.

Instruktören bad mig visa lite, vad vi gjorde till vardags. Efter 10 minuter med vändningar, skänkelvikningar, övergångar och så vidare a la hur man lärt sig traditionellt på ridskola ropade instruktören in mig.

Instruktören rättade till min sits lite och bad mig släppa efter lite på tygeln. Sen var det fem skrittsteg, halt, fem skrittsteg, halt i ungefär en kvart på litet fyrkantsspår "carré", med vändningar i hörnen och vändningarna då? Ja, halvhalt, skänkel hit, skänkel dit, tygel här, tygel där... tänkte ju jag. Men då var det dags igen.

Instruktören kallade in mig igen och jag fick räta upp mig, långa ben, skritta ett par steg, räta upp mig, trampa ner hälen "halvhalt" och så tänka mig att jag vände och vad hände... Jo, hästen gjorde en utmärkt framdelsvändning, så resten av tio minutrarna fortsatte vi med ett par skrittsteg, halt, ett par skrittsteg, halt, ett par skrittsteg, halvhalt och vändning, ett par skrittsteg, halt, ett par skirttsteg, halt. Snart hade vi ridit en halvtimme och hästen var riktigt mjuk och lite varm, samt tuggade eftertänksamt på bettet och sänkte huvudet. Då avslutade vi passet.

På eftermiddagen när jag kom för att hämta hästen igen, låg hästen i boxen och sov. Men jag sadlade, tränsade och red ner till ridbanann igen. Och andra passet var repetition av första passet, alltså enbart skritt, men vi lade in några svaga, svaga öppnor på spåret också.

Men det fanns andra i gruppen, som fick både trava och galoppera första gången de testade AR, det beror helt och hållet på individen som hästen är. Min häst, var en väldigt spänd och vaken sak.

Så man behöver inte/ska inte, träna på något särskilt. Man går ändå på kurs för att få nya vinklar och tankar på ridsätt. Eller hur? VET man exakt hur man ska göra, behöver man knappast åka på "nybörjarclinic/kurs". Eller vill man åka dit och glänsa och visa hur duktig man är, för att sätta andra på plats? I så fall, "fine with me". Men jag betalar hellre 800-1000 kronor plus mat, för att komma vidare och inte bara visa vad vi redan kan.

Även om hästen är utbildad Grand Prix-dressyr och ryttaren tävlat medelsvår, betyder inte det att sits och inverkan är minitiuöst likadant när man kommer på AR-kurs. Så även om man sitter och tränar/förbereder sig på hemmaplan, kanske man har tränat på helt fel sätt enligt just den AR-instruktören.

Tack för alla svar :)

Nej, det är klart att man åker på kurs för att lära sig så man ska väl inte ens tänka som jag gör ;) :p Min erfarenhet från den engelska ridningen är dock att det tisslas och tasslas på läktaren och kommenteras frisk om hur dålig den och den ryttaren är och vilka fel alla ryttare gör... Jag är väldigt känslig och tappar genast koncentrationen om jag hör såna kommentarer från läktaren...

Jag vill åka på kurs just för att få en bra grund, jag och min travare har precis börjat rida galopp på ridbanan och då enbart rakt fram. Alla övningar utförs i skritt. Trav och galopp rider vi mer fritt på ridbana och i skog och mark.

mvh Anna

Klart du ska åka på kurs med din häst!

Själv har jag just kommit hem efter en helgkurs med Kajsa R. När jag anmälde mej till kursen var det med tanke att jag skulle rida mitt sto, som jag utbildat i AR i fyra år. Så blev hon sjuk (fång) och är nu konvalescent, och jag tog med min mans häst istället.

Lukas är en stadig bit, ca 155 cm i mkh, med fjordhästpappa och kallblodstravarmamma. Han är nio år gammal och vi har ägt honom i ett och ett halvt år. Skulle tro att jag suttit på honom max tio gånger innan kursen. Han är som sagt min mans nybörjarhäst och är inte ett dugg utbildad (inte ens i traditionell dressyr).

Så jag åkte iväg igår med, vad jag tyckte, en riktig träbock till häst och kom hem idag med en riktig pärla :love: Att denna åttahundrakilosbjässe kunde vara så känslig hade jag inte den blekaste aning om igår på morgonen :o

Han var alldeles fantastisk och gjorde både fina öppnor och halva skrittpiruetter, så fina att mitt sto skulle bli avundsjuk om hon såg dem.

Nu har jag fått massor med nya infallsvinklar, och vet hur jag ska göra för att komma igång med utbildningen av min (mans) häst. Jag längtar efter nästa ridpass!

Immer

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 304
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30