Hur länge vänta på hovis?

Sv: Hur länge vänta på hovis?

Som hovslagare kan jag ju säga att alla mina försena ankomster beror på er kunder!? Första stallet. Hästen fortfarande ute. Ägare kommer småjoggandes ut efter en stund. Och redan där är jag 20-30 minuter sen. Och så kanske likadant i nästa stall och där är jag en timme sen resten av dagen...
Oftast...även jag kan glömma. Glömma att skriva upp en bokning har hänt. Ytterligt pisanmt.

Delvis knapp.
Men alla har väl telefon nu för tiden. Man kan faktiskt RINGA sina kunden och säga att "jag är så och så många minuter sen, kommer så fort jag kan".

Om man inte har egen tele så kan man ju alltid låna.

Är det ingen av er som funderat på att lära sig sko själv?:confused:
Att slå på tappskor tillhör väl allmänbildningen för en hästägare?!

Var rädd om er hovis - de kämpar & sliter och det är inte alldeles lätt att beräkna hur lång tid varje "jobb" tar. Det är så många faktorer som spelar in.

Visst hade jag gärna lärt mig sko själv, men jag har varken tid eller råd för att lägga 2 (är det så lång tid, eller är det 3 år?) på plugg till hovslagare.

Det är inte alls självklart att slå på en tappsko tillhör allmänbildningen för en hästägare.
Visst hade jag kunnat försöka, men eftersom min häst har hovar man måste vara rädd om så skulle jag aldrig våga göra det själv.
Plus att det inte finns någon utbildning härikring om hur man slår på tappskor (skulle någon veta så PM´a mig gärna)

Däremot tror jag att det finns alldeles för många som leker hovslagare själva och på det sättet förstör sin hästs hovar. (observera att det även finns de som kan sin sak)

Men om du nu inte vill byta så tycker jag inte att du skall vara så upprörd över att han inte kommer du vet om problemet och du kan byta, finns liksom inget annat att göra, jag skulle inte köra mina hästar till hovslagaren jag skulle byta.

Tror du har missuppfattat min frågeställning
Jag tänkte höra mig för här på buke om hur lång tid man kan vänta innan hovis bör inställa sig.
Jag har en suveränt duktig hovslagare som jag inte vill byta ut, och ja, jag kör hellre hästarna till honom än skor hos någon annan då jag vet att han är erkänt duktig och han behandlar mina hästar med respekt.
Jag vill att mina hästar blir skodda på bästa sätt för dem.

Han brukar höra av sig om han inte kommer, men denna gången gjorde han inte det och jag blev irriterad. Sen visade det sig att han varit sjuk och försökt nå mig på ett nummer som måste ha varit fel någonstans.

Delvis knapp.
Men alla har väl telefon nu för tiden. Man kan faktiskt RINGA sina kunden och säga att "jag är så och så många minuter sen, kommer så fort jag kan".

Om man inte har egen tele så kan man ju alltid låna.

Ja, det gör jag också, eller rättare sagt, jag skickaar ett sms. Men det handlade om VARFÖR vi hovisar ofta är sena. Ibland har man också glömt kalendern hemma där alla kundnummer är uppskrivna så då kan man inte ringa utan bara bli försenad.

Ett tag körde jag stenhårt att om inte hästen fanns på plats när jag kom(på utsatt tid) så åkte jag igen med motiveringen att om den inte gör det blir jag sen till nästa ställe osv. Det är inte bara min tid som kunder slarvar med, det är också nästa kunds tid och nästa osv.

För mig var måttet rågat en gång då jag sade upp en kund på stående fot - Jag kom 5 minuter sent(pga trafikolycka, köer med mera), när jag kom hade inte ens hästägaren fått på sig kläder. 20 minuter senare(hur det kan ta 20 minuter att få på sig ridbyxor och jacka är för mig obegripligt), så gick hon med släpande fötter ut i stalllet och hämtade en grimma och ägnade 20 minuter till på att inte lyckas fånga sin häst som förresten var lerig upp över öronen. Där och då sa jag att om hon inte fic tag på kusen inom 5 minuter så åker jag pga att det finns fler kunder på agendan den dagen vilket hon inte hade någon som helst förståelse för. Nu råkar jag veta att 3 hovslagare till sagt upp henne för hennes strul...

Hej!
Vad är det för hovis du har?
Tycker att det påminner lite om min hovis som jag hade.
Han var oxå ca. 30-60 min sen.

Helt säker på att vi har samma hovis. Han gör lite som han vill verkar der som. Han svarade inte på telefon på hela den veckan fast vi bokat tid men det var upptaget då o då:confused:

Sjuk ja men säg det på svararen då eller ring upp kunden det är helt sjukt att man ska ta ledigt från jobbet och passa en tid och så dyker han inte upp.
Det kostar både pengar och tid ändå att va hästägare.

Varför skulle det va ok med en hovis????? vi skulle bli galna om de var någon annan yrkesmännska som gjorde så.

Han e himla trevlig och bra me hästarna o vi känner honom privat, men börjat lessna nu de är fler som gjort det hör ja.

Som hovslagare kan jag ju säga att alla mina försena ankomster beror på er kunder!? Första stallet. Hästen fortfarande ute. Ägare kommer småjoggandes ut efter en stund. Och redan där är jag 20-30 minuter sen. Och så kanske likadant i nästa stall och där är jag en timme sen resten av dagen...
Oftast...även jag kan glömma. Glömma att skriva upp en bokning har hänt. Ytterligt pisanmt.

Visst kan man glömma. Både som kund och hovis.

Men vi hästägare är väldigt beroende av våra hovslagare. Det är ett yrke som sliter hårt på kroppen. En bra hovis är värd sin vikt i guld. Därför tycker jag att vi kunder skall se till att hästarna är inne, torra och rena ben, urkratsade hovar, ett glatt humör och har lärt våra hästar att stå still.

Hovis tyckte att unghästen var mycket bättre att hantera idag. Han var här på en underhållskorrigering. Hon växer, är parallelförskjuten så det gör ont i ögonen och intåad.

Efter 40 år med hästar varav 30 som hästägare, vågar jag påstå att jag aldrig stött på bättre hovis än den jag har nu, så jag är ruskigt rädd om honom.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 139
Senast: mars
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 299
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama