Sv: Hur länge vänta på hovis?
Som hovslagare kan jag ju säga att alla mina försena ankomster beror på er kunder!? Första stallet. Hästen fortfarande ute. Ägare kommer småjoggandes ut efter en stund. Och redan där är jag 20-30 minuter sen. Och så kanske likadant i nästa stall och där är jag en timme sen resten av dagen...
Oftast...även jag kan glömma. Glömma att skriva upp en bokning har hänt. Ytterligt pisanmt.
Nu är jag inte hovslagare men kan tänka mig att detta stämmer alltför många gånger!
När jag hade häst så att det var jag som skötte om när hovis kom och så så hade jag en stor kalender i stallet där det klart och tydligt stod att hovis skulle komma.
Och under den (alltför korta) tid som jag hade den hästen hade jag problem med min hovis EN gång, då hade jag fått tappsko och fick inte tag i honom så jag fick helt enkelt skaffa mig rätt grejer och slå på dojjan själv (som jag tillslut hittade i snön i hagen så gott som oskadad). När han sedan dök upp på den uttalade tid vi hade för nästa skoning visade det sig att hans telefon försvunnit/blivit stulen och han hade inte kvar vårt nummer.
Vid ett tillfälle när han var ute hos oss frågade jag om han hade tid att verka ponnyn också och det hade han. Jag frågade flera gånger om det var säkert för annars kunde vi ta det en annan dag, men det var lugnt.
Aldrig i livet att jag hade propsat på att han skulle ta henne då när vi inte avtalat det från början. (Sen vet ju inte jag om han hade vågat säga nej, men jag hade inte blivit sur om han gjort det)
En utbildad och duktig hovis som det var lätt att samtala med, han var uppriktigt och ärlig och gjorde ett bra jobb.
Jag tycker att det hör till god sak att höra av sig om man blir sen, från BÄGGE håll.
Och som hästägare ska man komma ihåg att ens sena tid blir nästa hästägares irritation och hovslagarens stress.
Nu har jag ingen kontakt med hovis längre (har medryttarhäst) men vet att under den årstid som hästarna är inne bestämmer vi mornar med hovis.
Hästarna är rena och torra om benen, hovis tar dem ur boxen och släpper sedan ut dem i hagen.
En deal som fungerar bra med våran hovis. Dock är det kanske inte optimalt för alla.