Hur länge vänta på hovis?

Sv: Hur länge vänta på hovis?

haha ja det var ju en bra bit. trodde det rörde sig om en 3-6 mil ungefär :p
då har jag full förståelse för att du inte ville transportera hästen till hovslagarn ifall ni hade flyttat

Om det är en engångsföreteelse så kanske man kan ha överseende med det. Händer det ofta skulle jag bli galen.

Själv ringer/smsar jag om jag blir mer än 10 minuter sen, det uppskattas väldigt av kunderna! Ibland kan man inte styra över omständigheterna utan blir försenad/förhindrad- men då ska man banne mig höra av sig i god tid och meddela!
Detsamma gäller åt andra hållet. Det har hänt att man har kommit ut till kund på avtalad tid och funnit en tom gård. När man ringer för att kolla vart de är så "oj, har du redan kommit, vi är på tippen, är hemma om MAX 30 minuter!".
En timme senare kör de in på gårdsplan och gissa vad? De hade köpt en glass åt mig som ursäkt för att de slösat bort 1½ timme av min arbetsdag. Jag inser i efterhand att jag borde ha åkt därifrån redan efter telefonsamtalet. OCH fakturerat för tiden:cool:

Heder åt både hantverkare och kunder som har vett att inte slösa bort andras tid!:bow:

Heder åt både hantverkare och kunder som har vett att inte slösa bort andras tid!:bow:

Precis....INTE bara hantverkaren...även kunder är sena och glömska. Har hänt både en och hundra gånger att man åkt iväg för att hitta en tom gård och ägaren är på semester eller nåt annat lika idiotiskt!

Jag hade åkt. Kan han inte komma inom en timme så får han komma en annan dag om jag har annat som jag måste göra. Han kunde gott svara i tel.

Sen kan det ju finnas en ursäkt. Väntade i timmar på en ryggvet/tandl. i våras tills det visade sig att han skadat sig under ett besök hos en annan häst tidigare på dan och inte fått ha telefonen igång inne på akuten. Han var ursäktad om man säger så. ;)

*knapplånar*

Ja, hovslagare är ofta lite sämre på att hålla tiden. Dock finns bättre och sämre. Hade en som var ur ursel. Han skulle komma vid 10 tiden på morgonen. Vid 11 ringde jag o fråga var han höll hus. Han sa att han va sjuk och inte tänkte komma idag. Nehe..kunde du inte ringa och säga det då så jag slapp stå här o vänta? Nej jag sov....svara han då! Efter ¨ågra sånna gånger bytade jag hovslagare till en som var helt underbar som alltid höll tiden och hörde av sig om han var sen eller behövde boka om tiden.

Nu har jag en som är jätte duktig på att sko, ganska duktig på att hålla tiden. Han vill dock boka om tiden ganska ofta...är väl sådär. Jag försöker alltid vara flexibel men det är ändå lite jobbigt när man bokar om. Men å andra sidan är han alltid snabb vid tappskor...så vi försöker väl vara flexibla båda två! :laugh:

Till alla er som säger att TS ska byta. Det är inte alltid så lätt att bara byta! I af i skåne är det ganska stor brist på bra hovslagare. Det är ju inte så att man kan välja o vraka direkt, svårt att hitta en ny då som dessutom skulle vara bättre.

Verkar vara rätt vanligt ändå, att hovisarna inte kommer på utstatt tid, tyvärr...

Att det är svårt att komma på exakt utsatt tid är inte så konstigt. Har nån av er som klagar på +-30 minuter åkte med eran hovslagare en arbetsdag?

Eftersom vi också ska leva på våran inkomst, så måste vi ta ett antal kunder varje dag. Man försöker så gott det går passa in så att man slipper resor kors och tvärs, men MÅNGA mil blir det varje dag.
Säg att man en normaldag hinner med 5-8 hästar, beroende på hur många som finns på samma ställe. Kanske 3-5 gårdar om dan.
Det räcker att en hästägare har en häst som behöver lite extra tid, kommer sent eller kanske inte är hemma öht så är hela dagen förskjuten!
Även om man planerar in så att det finns gott om tid för varje häst+ resa så räcker det med väldigt lite för att stressa sönder hela dagen.

Så innan ni klagar på att hovis ofta är sen, se till att ni själva inte försenar ytterligare!
Och se till att erbjuda en relativt bra arbetssituation: Hästen inne, inga blöta leriga ben (gärna fuktiga hovar dock) plant, fast underlag, väderskyddat och bra belysning.

Hovvårdarnas arbetsförhållanden skulle ALDRIG accepteras på en "vanlig" arbetsplats.:cool:

/Migo
Ta hand om er hovvårdare!

Jag har för mig att det har hänt EN gång, att han inte dykt upp alls. Då hade han blivit sjuk.
Annars brukar han komma allt från prick i tid, tills ca 30-60 minuter sen.
Ibland ringer han och berättar att han bli sen, ibland inte. Och är det "bara" 30-60 minuter det gäller att vänta så fungerar det ju, man har lärt sig att inte planera in något annat efter hovslagarbesöket "ifall att det tar extra tid"

Och har man med hästar att göra, så kan man nog bli förenad oförskyllt även om man planerat med tid och allt. Tolkar jag dig rätt så är det en enda gång, i så fall hade jag inte bytt. Min hovis har blivit rejält sen en gång till mig, han ringde och flaggade för att han skulle bli lite sen men sen blev han sparkad och hämtad med ambulans så han blev försenad en hela vecka vilket jag inte hade en aning om där jag stod och väntade.:D

Som jag tolkar det har du en bra relation med din hovis, i varje fall om du kokar kaffe och bakar kaka.:d

Det kan ju faktiskt ha hänt något om han normalt brukar komma i tid! Vänta och se. Jag minns en som skrev här tidigare som ringde och skällde ut sin hovis eler om det var veterinär då det visade sig att frun till personen ifråga hade avlidit under natten. I ett sånt läge hade inte jag tänkt på kunderna i första hand direkt.

Nej, precis. Eller om man blir sparkad och hamnar på sjukan, så är man väl inte heller så klartänkt.

Ja jag har en bra relation till hovis, tycker jag iaf :D
Nu fick jag och sambon äta upp hela äppelpajen själva, och det var ju inte helt fel det heller. :p

Till alla.
Jag fick tag på honom imorse 9.00.
Han hade blivit supersjuk igår, hade blivit tvungen att avsluta hovslagariet och åka hem.
Han hade försökt ringa mig men numret var fel.
Så vi ska höras nu på torsdag så hoppas jag att han hinner sko innan jag ska träna hästarna på lördag (eftersom det inte sker så ofta, och är omständigt runt det så är det en stor grej för mig).
Det var skönt att han inte bara skitigt i mig iallfall!

Jag har haft strul med hovslagare ett bra tag.
Han har inte behagat dyka upp trots avtalade tider, ej ringt, ej svarat på sms, och sedan bara dyker han upp sent på kvällar osv. Alltid trött när han skott, stressad osv. ÄR en duktig hovslagare dock. Men hästarna blev sämre och sämre, fick tappskor och problem. Tyvärr han nya hopvslagaren jag har inte rätta till detta så nu står jag här med en dubbelsidig hovledsinflammation pga för hög i trakten på min fina underbara 5 åring.

Nya är kanon! Han är klok, lugn med hästarna, kommer utsatt tid och skor så hästarna rör sig fint. Han skor ca 4-5 hästar per dag. Dock har jag lärt mig att alltid boka tider på morgonen = bäst chans för inga förseningar.

KL

Min hovis glömmde bort mig här om dagen faktiskt:P Väntade 1 timme sedan skickade jag sms och frågade vilken tid han hade tänkt komma(Han kommer vanligtvis in efter sitt andra jobb och skor min häst) Jag vet att han brukar sluta vid 4 halv 5.
Han ringde iaf upp direkt och beklagade sig. Han var påväg till massören och hade tappat alla tankar på att han skulle slå på min tappsko ;)
Sånt som händer..
Och han kom dagen efter!
För övrigt:
Det är inte så lätt alla gånger med tider eftersom det är djur man har att göra med, mycket kan hända. Men man kan ju alltid släga iväg ett sms att man blir lite sen t.ex.

Ta hand om er hovvårdare!

Håller fullständigt med!

Nuvarande hovis brukar fika på sitt vardagsjobb men har han inte gjort det fikar han gjärna här.

Vi har alltid bjudit på kaffe och bullar vintertid i varm sadelkammare med element att värma sig mot. Sommartid har det varit kalla drickor. Gissa att vi är poppis bland hovisar i detta området.

På tal om kall dricka, ska gå och hämta mig en nu. Blev plötsligt törstig.

Som hovslagare kan jag ju säga att alla mina försena ankomster beror på er kunder!? Första stallet. Hästen fortfarande ute. Ägare kommer småjoggandes ut efter en stund. Och redan där är jag 20-30 minuter sen. Och så kanske likadant i nästa stall och där är jag en timme sen resten av dagen...
Oftast...även jag kan glömma. Glömma att skriva upp en bokning har hänt. Ytterligt pisanmt.

Låter precis som min "hovis" han är toppen.För journal på varje häst samt veckan innan det är dags att sko så ringer han upp och kollar vilken tid som kan passa.Om det blir ex. tappsko så har jag aldrig behövt vänta mer än en dag.Vänta på honom behövs aldrig,snarare så har jag lärt mej att i regel kommer han 10 minuter tidigare än utsatt tid.Självklart står hästarna inne med spolade ben och fika har jag alltid med.

Som hovslagare kan jag ju säga att alla mina försena ankomster beror på er kunder!? Första stallet. Hästen fortfarande ute. Ägare kommer småjoggandes ut efter en stund. Och redan där är jag 20-30 minuter sen. Och så kanske likadant i nästa stall och där är jag en timme sen resten av dagen...
Oftast...även jag kan glömma. Glömma att skriva upp en bokning har hänt. Ytterligt pisanmt.

Är det ingen av er som funderat på att lära sig sko själv?:confused:
Att slå på tappskor tillhör väl allmänbildningen för en hästägare?!

Var rädd om er hovis - de kämpar & sliter och det är inte alldeles lätt att beräkna hur lång tid varje "jobb" tar. Det är så många faktorer som spelar in.

Men om du nu inte vill byta så tycker jag inte att du skall vara så upprörd över att han inte kommer du vet om problemet och du kan byta, finns liksom inget annat att göra, jag skulle inte köra mina hästar till hovslagaren jag skulle byta.

Nu är jag inte hovslagare men kan tänka mig att detta stämmer alltför många gånger!

När jag hade häst så att det var jag som skötte om när hovis kom och så så hade jag en stor kalender i stallet där det klart och tydligt stod att hovis skulle komma.
Och under den (alltför korta) tid som jag hade den hästen hade jag problem med min hovis EN gång, då hade jag fått tappsko och fick inte tag i honom så jag fick helt enkelt skaffa mig rätt grejer och slå på dojjan själv (som jag tillslut hittade i snön i hagen så gott som oskadad). När han sedan dök upp på den uttalade tid vi hade för nästa skoning visade det sig att hans telefon försvunnit/blivit stulen och han hade inte kvar vårt nummer.

Vid ett tillfälle när han var ute hos oss frågade jag om han hade tid att verka ponnyn också och det hade han. Jag frågade flera gånger om det var säkert för annars kunde vi ta det en annan dag, men det var lugnt.
Aldrig i livet att jag hade propsat på att han skulle ta henne då när vi inte avtalat det från början. (Sen vet ju inte jag om han hade vågat säga nej, men jag hade inte blivit sur om han gjort det)

En utbildad och duktig hovis som det var lätt att samtala med, han var uppriktigt och ärlig och gjorde ett bra jobb.

Jag tycker att det hör till god sak att höra av sig om man blir sen, från BÄGGE håll.
Och som hästägare ska man komma ihåg att ens sena tid blir nästa hästägares irritation och hovslagarens stress.

Nu har jag ingen kontakt med hovis längre (har medryttarhäst) men vet att under den årstid som hästarna är inne bestämmer vi mornar med hovis.
Hästarna är rena och torra om benen, hovis tar dem ur boxen och släpper sedan ut dem i hagen.
En deal som fungerar bra med våran hovis. Dock är det kanske inte optimalt för alla.

*knapplån*

Jag tror att det mkt handlar om dialog och respekt för varandra. Jag har alltid mina hästar inne i god tid, rena och torra om benen, har ibland fixat fika, iaf varmt att dricka när det är kallt ute. Bokar min tid långt iförväg så min hovis kan planera sina veckor. Försöker alltid ha jämna pengar.

I gengäld hör min hovis alltid av sig om han blir sen och försöker fixa tappskor så fort som möjligt. Han kommer ofta samma dag eller dagen efter de få gånger jag har tappskor.

Tror att man ska vårda varandra helt enkelt! :D

Synd att du råkade på en sådan..Tycker helt klart du ska byta. Det är lite hantverkarfasoner på en del hovvisar..

Våran hovis tar in, spolar, skor, slänger på täcke och släpper ut när han är klar. :love: Tappsko kostar inget att slå på då han menar på att det han skor på ska sitta kvar även efter 4 veckor. :bump: Han kan väl komma några minuter sent men aldrig något som påverkar.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 139
Senast: mars
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 299
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama