Sv: Hur länge vänta mellan mat och ridning?
Jag håller med dig, tror faktiskt inte det gör så mycket. Jag tänker även på alla ridskolehästar runt om i världen, som ofta går flera lektioner per dag, kanske vilar ett pass, får mat, o sedan går nästa pass.
Bara en reflektering...
vet vi att det verkligen är farligt att fodra hästen när man ska rida precis efter, nu menar jag kraftfoder....
Jag läste att en persons blogg som varit på EM i distans att hon uppmärksammade att i grindarna (pauserna) så fick hästarna ofta kraftfoder, oftast mûsli.
Det innebär alltså att hästarna äter kraftfoder så länge de får det, (tills man ska ut på banan igen) och sen tar det kanske 5 min innan man rider... och det är ju ingen lätt ridning då liksom, det var väl 16 mil det handlade om.
Därav min fråga, är det verkligen farligt överhuvudtaget att rida en efter den har fått kraftfoder? finns det några belägg för det? nån forskning? eller är det för att vi människor kan få håll som vi tror det om hästarna med?
Jag håller med dig, tror faktiskt inte det gör så mycket. Jag tänker även på alla ridskolehästar runt om i världen, som ofta går flera lektioner per dag, kanske vilar ett pass, får mat, o sedan går nästa pass.