Hur länge vänta mellan mat och ridning?

A

Atalantha

Jag ska börja ha alla morgonfodringar i stallet om nån månad. Om 2 månader börjar jag plugga och tänkte försöka vara lite effektiv.. Så det bästa hade då varit för mig att rida på morgonen, för som student har jag inte råd att åka 2 ggr om dagen (1.3 mil enkel resa).. Men jag känner mig ändå kluven.. Man säger att hästen ska vila en timma efter maten innan man rider, men räcker detta? Det känns så lite på något sätt.. Och maten, är det bara krafftfoder då, eller räknas hö dit också i detta läget?

Hästen är en 18-årig travare med spatt som bara rids i skog och mark 4-6 dagar i veckan.

Tacksam för tips :)

Sv: Hur länge vänta mellan mat och ridning?

Det beror lite på tycker jag.

Har hästen fri tillgång till hö/ensilage under natten? Inte det så tycker jag nog hästen ska få lov att äta en timme innan man sätter igång o rider.

Sen beror det oxå på hur stor kraftfodergivan är. Är det bara en näve havre och en halvliter betfor så är det inga problem att rida men efter 1 kg och mer kraftfoder tycker jag man kan vänta lite.

Det beror lite på tycker jag.

Har hästen fri tillgång till hö/ensilage under natten? Inte det så tycker jag nog hästen ska få lov att äta en timme innan man sätter igång o rider.

Sen beror det oxå på hur stor kraftfodergivan är. Är det bara en näve havre och en halvliter betfor så är det inga problem att rida men efter 1 kg och mer kraftfoder tycker jag man kan vänta lite.

Han kommer då ha fri tillgång på hö/hösilage dygnet runt, och få 2-3 kg krafftfoder om dagen, fördelat på 2 givor. Så 1-1.5 kg på morgon. Pållen har nämligen viktproblem och trycks i mesta möjliga i matväg :angel:

Jag frågade detsamma för nått år sen, fick då svaret att grovfodret spelar ingen roll hur tätt inpå man rider, däremot kraftfodret bör man vänta en timme att rida efter.

Ge grovfodret på morgonen och kraftfodret efter du ridit?

Jag frågade detsamma för nått år sen, fick då svaret att grovfodret spelar ingen roll hur tätt inpå man rider, däremot kraftfodret bör man vänta en timme att rida efter.

Ge grovfodret på morgonen och kraftfodret efter du ridit?

Dom får krafft inne och hö ute. Fyller aldrig på i boxen innan vi släpper ut dom, och han ska ha fri tillgång inne. Då måste jag ju vänta med alla hästars fodring. Men det kanske funkar när man gjort det till en vana? I stallet med 6 boxar är jag den enda som kommer vara kvar, det kommer 5 nya hästar. Lika bra att ha en sådan rutin från början? Ge hästarna hö, rida, fodra, släppa ut. Kanske är en bättre idé! Då blir frågan snarare hur tätt efter ridningen man kan ge krafftfodret :confused:

Jag tänkte mer, fodra hästarna, släpp ut, rid din häst, fodra och sen släpp ut.
Låt inte de andra hästarna störas av detta.

Jag tänkte mer, fodra hästarna, släpp ut, rid din häst, fodra och sen släpp ut.
Låt inte de andra hästarna störas av detta.

Men jag kan ju inte fodra de andra hästarna och skita i att fodra min samtidigt..
Jag tror inte de andra hästarna störs så himlarns mycket av att få hö inne ;)
Vet ännu inte om frukostfodringen ska läggas upp på något speciellt sätt eller om jag har valmöjligheter jag med. Detta vill jag veta utifall att :)

Får se om jag fattat det rätt... Din häst har fri tillgång till hö på natten, alltså är han inte hungrig när du kommer på morgonen...
Jag hade gett dom andra hästarna sitt hö inne. Ridit medans dom äter och fodrat alla med kraftfoder när jag kommit tillbaka. Sedan utsläpp.

Får se om jag fattat det rätt... Din häst har fri tillgång till hö på natten, alltså är han inte hungrig när du kommer på morgonen...
Jag hade gett dom andra hästarna sitt hö inne. Ridit medans dom äter och fodrat alla med kraftfoder när jag kommit tillbaka. Sedan utsläpp.

Japp det stämmer :) Ja det var så jag funderade också, lät nog vettigast! Men idag fick jag reda på att det inte kommer bli som jag trott, så det blir inte att testa ändå. Men tack för alla svar!

Senast ändrad av en moderator:

Bara en reflektering...

vet vi att det verkligen är farligt att fodra hästen när man ska rida precis efter, nu menar jag kraftfoder....

Jag läste att en persons blogg som varit på EM i distans att hon uppmärksammade att i grindarna (pauserna) så fick hästarna ofta kraftfoder, oftast mûsli.

Det innebär alltså att hästarna äter kraftfoder så länge de får det, (tills man ska ut på banan igen) och sen tar det kanske 5 min innan man rider... och det är ju ingen lätt ridning då liksom, det var väl 16 mil det handlade om.

Därav min fråga, är det verkligen farligt överhuvudtaget att rida en efter den har fått kraftfoder? finns det några belägg för det? nån forskning? eller är det för att vi människor kan få håll som vi tror det om hästarna med?

Jag har slutat bry mig, jag tycker min blir lugnare att rida när jag ger mat innan. Ingenting att rusa hem till då. Nu rider jag inte så jättehårt heller, men jag läste nånstans att det var bra med nåt i magsäcken för att suga upp magsyran som skvimpade runt när man red.

Vad jag vet kan hästar inte få håll.
De bör ha mat i magen alltid, i och med att de har en kontinuerlig magsyreproduktion. Därför är det bra om de äter något innan man rider.
Jag tror inte det är farligt att ge kraftfoder innan heller, såvida det inte är väldigt svårsmält.
Jag tror att anledningen till att distansryttarna ger under ritt är för att fylla på glukos/glykogenresurserna för bättre uthållighet. Glykogenet förbrukas snabbt i musklerna, så om man inte fyller på behöver hästen förbränna andra energikällor ex fett, som visserligen är mycket energirikt men tar tid att bearbeta till tillgänglig form. Fyller man då på glukos/glykogen kan man (i teorin?) motverka viss mjölksyra.

Det var min teori det.

hästar är väl skapta för att när som helst, även "mitt i maten" kunna fly från rovdjur.
om man ser till det så kan jag inte tänka mig att det skulle finnas något negativt med att låta hästen äta precis innan man rider.

men min häst som tillexempel som har fri tillgång på grovfoder är aldrig tom i magen. Så jag har ju inget behov att fodra honom innan ridturen, men om jag hamnar i ett sådant läge så är ju frågan hur man ska göra.

Till alla:

Glömde ju säga att hästen i fråga har sköldkörtelcancer, kan det påverka något med tiden mellan mat och ridning?
Nu är detta problemet inte aktuellt, men man kan komma sådana här situationer till mötes, och då vill jag vara beredd :devil:

hästar är väl skapta för att när som helst, även "mitt i maten" kunna fly från rovdjur.
om man ser till det så kan jag inte tänka mig att det skulle finnas något negativt med att låta hästen äta precis innan man rider.

Jo det är sant, men hästar äre ju inte skapta för krafffoder, så det går väl inte att jämföra. Inte så ofta vildhästarna fick fly mitt i muslin ;)

Tja, när jag hade morgonfodringar så fodrade jag hästarna deras kraftfoder och släppte ut de andra.
Min red jag sedan (nu fick inte han några mängder kraft, ca 5 dl.) ute i skogen, inte jättehårt, skritt och trav och lite galopp ibland, lullade på och hade det trevligt. Tror inte det skadade honom det minsta faktiskt, snarare nyttigt för honom att få vänta lite och lära sig att vara lugn inne trots att de andra gick ut. Min hade fri tillgång på grovfoder hela natten lång (ej ute pga sällskapet i hagen).

Jo det är sant, men hästar äre ju inte skapta för krafffoder, så det går väl inte att jämföra. Inte så ofta vildhästarna fick fly mitt i muslin ;)
och vad är skillnaden menar du?
det är mat i magsäcken och pågående matsmältning som skulle kunna vara orsak till att man bör vänta, vad skiljer om det är kraftfoder eller grovfoder i magsäcken?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 737
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en dröm om att skaffa en egen häst sen jag var typ10 år. Men i den åldern var det ju såklart bara en dröm. Nu är jag...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
38 622
Senast: ameo
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka