Hur länge ute??

Sv: Hur länge ute??

Mina går ut ungefär kl. halv 7- 7 och går in vid 17-17.30, om dom inte går ute dygnet runt vilket dom gör om vädret tillåter, eftersom att vi tror att hästarna mår bättre ute :D

Jag brukar släppa ut dem mellan 9 och 11 på förmiddagen, och tar in mina vid 20 på kvällen. Det blir sena utsläpp nu när jag är sjukskriven, annars går de ut redan vid 7 el 8. Den inakorderade vet jag inte riktigt när han tas in, men jag tippar på ca 17.

Skiljer lite pga att jag har oregelbundna arbetstider, men i regel är dem ute 10- 14 timmar.

Mina går ut ungefär kl. halv 7- 7 och går in vid 17-17.30, om dom inte går ute dygnet runt vilket dom gör om vädret tillåter, eftersom att vi tror att hästarna mår bättre ute :D

Det tror min mamma också. Det är därför våra går nästan bara på lösdrift.

De går ute ca 12-13 timmar. På sommaren dygnet runt. :)

Kan hända någon enstaka gång att de går ute lite mer än 13 timmar.

Hej på er!
Kul att läsa om era inlägg.
Kanske ska berätta hur länge mina hästar går ute, dom går ute 16 timmar/dygn. Det är max vad dom får gå ute utan ligghall/lösdrift. Då jag resonerar som så, att hästar mår bäst av att få gå ute så mkt som möljigt. Jag rider 5-6 dagar/vecka o efter ridturen får dom gå ut igen. De utfodras 5 ggr under den perioden som dom är ute. Och självklart får de natthö + kraftfoder vid intag.

Hej hopp....:D

Lite varierande.. men det brukar vara mellan 12-16 timmar.
Sommarhalvåret ute dygnet runt.
Har faktiskt laggt ner allt vad fasta tider heter sen jag köpte egen gård, såg ofta förr, när jag var hyrde stallplats i stall med fasta tider att hästarna blev väldigt irriterade om det någon morgon blev lite senare utsläpp.

Idag,när jag har egen gård har jag hästar som är lika glada om dom kommer ut 7 eller 9.

Mina är oftast ute cirka 14 timmar, ibland 15 eller 16. Inte kortare om det inte har hänt nåt särskilt.

Jag "har" min häst på lösdrift, men just nu står han inne pga att hans hovar blivit dåliga=/ riktigt deprimerande. Han går ut 7 och kommer in 4. Alldeles för tidigt tycker jag! Kommer ta ut han på lösdrift så fort han blir bra. Får lite dåligt samvete att han är instängd i en liten fyrkant just nu....men inte mycke o göra:(

Jag "har" min häst på lösdrift, men just nu står han inne pga att hans hovar blivit dåliga=/ riktigt deprimerande. Han går ut 7 och kommer in 4. Alldeles för tidigt tycker jag! Kommer ta ut han på lösdrift så fort han blir bra. Får lite dåligt samvete att han är instängd i en liten fyrkant just nu....men inte mycke o göra:(

Men fy så tråkigt. Har dom blivit dåliga pga underlaget i hagen?? Eller pga nå annat?

Förstår att du har dåligt samvete, det skulle jag också ha.
Men det är ju bara för en kort period, så han fixar det ska du se!:)

Vänliga hälsningar
Susanne

_______

Länk till egen hemsida, är OK i användarens profil, men ej som signatur i foruminlägg. Mvh IngelaH, moderator

Senast ändrad av en moderator:

Våra går ut kl 7 och kommer in innan det blivit mörkt ca 17. På sommaren är dom dock ute längre 21- 22-tiden. Vill gärna ta in dom så länge det är ljust. Har hänt att dom ibland har bråkat över staketet och fastnat eller dragit ner flera stolpar. Det är då lättare att se när det är ljust.

Våra kommer ut runt 7 och in runt 18. Dessa tider gäller när det är bra väder. Om det ösregnar/stormar eller annat skitväder är de inne längre. Men ut kommer dem varje dag:p
På sommaren går vissa av hästarna ute dygnet runt på bete, andra är inne på natten.

Utsläpp sker lite olika tid beroende på vem som tar ut. Brukar dock vara mellan 6-8.30. Insläpp blir när jag kommer från jobbet och har hunnit fixa stallet mellan 18-20. Rider i samband med insläpp utom på helgerna då jag ridr när det är ljust och hon får gå ut igen.

Min häst är en morgonindivid som vill gå ut tidigt. Om hon fick bestämma skulle hn gå in direkt det blev mörkt, det är då hon börjar vandra och skrika oavsett väder och sällskap...

Min madame är ute ca. 6h/dag, vilket jag tycker är på tok för lite men har tyvärr bara den möjligheten just nu. Skall flytta både mig och hästen till nästa höst och hoppas då på att hon kan få vara ute hela dagarna. På somrarna ca. 3 månader går hon ute dygnet runt.

Våra hästar går ut mellan 5-5:30 på morgonen och in vid 20:30. Dom får kraftfoder inne på morgonen och sedan har dom fri tillgång på hösilage i hagen (storbal under tak) och vatten. Dom är ute så i alla väder. Täcken efter väder och dessutom en stor skog att gå in i om det blåser mycket. På kvällen inne får dom kraft, betfor osv och lite hösilage
När dom rids kommer dom in och får stå inne ca en timme efter för att torka osv.
Förstår inte riktigt varför jag skulle stänga in dom i en box över 12 timmar per dygn. Men visst är det dyrare med fri tillgång till hösilage osv men vi har aldrig hästar som "springer" vid grinden och vill in så det är skönt.

Min är inhyrd och går ut runt 7.30 tror jag... sen går de in från 17 o frammåt. På tok för tidigt anser jag... Jag hade gärna sett att han får vara ute MINST 12 h per dygn (tycker inte att det känns bra att hästen spenderar fler timmar i sin box än han går ute i det fria.....) MEN.... till nästa höst ska jag flytta hem honom till en temporär lösdrift och då får han vara ute så mycket som han vill - det kommer kännas underbart!

Mina hästar går ute från 9 till 21-22.. Med ett insläpp vid 16, för mat och eventuell träning. Tränar på morgonen och kvällen med..

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 985
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 837
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 077
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur