Hur länge står sig krafft som är uppackad

Sv: Hur länge står sig krafft som är uppackad

våra säckar med 90 för stå minst två-tre veckor, eftersom det går åt så lite.
det är absolut inga problem iallafall.

Just nu har jag ganska hög åtgång, men i normala fall så har jag en säck med deras lusernhack öppnad (men tillsluten!) ett par månader utan problem.

Mineralerna är upphällda i tunna med lock och bör ju hålla vitaminhalten fram till utgångsdatumet på säcken.

Läs på säcken och lukta och titta på innehållet!

vi har nämligen fått massor eftersom en silo skulle tas bort i närheten och förvarar det i sånna stora blåa vattentunnor med lock.
Men så, borde de väl stå sig i några månader?

ja absolut, och även om det blir gammalt blir de nog bara mindre effekt i det, så man får ge mer istället.
kan inte tänka mig att det blir gammalt på så sätt att det blir farligt för hästen att äta det.

ja absolut, och även om det blir gammalt blir de nog bara mindre effekt i det, så man får ge mer istället.
kan inte tänka mig att det blir gammalt på så sätt att det blir farligt för hästen att äta det.

Förklara gärna hur "effekten" kan försvinna under lagringen? :confused: Vilken effekt?

Det man brukar oroa sig över är att fett härsknar (=hygieniskt dåligt foder, ska inte ges öht...) och att vitaminerna försvinner.
Inte ger man större mängder av ett kraftfoder för att komma åt de alltmer sinande vitaminerna, eller? ;)

alltså att det inte är lika mycket "kräm" i det. värdena försämras.

givetvis får man ju lukta på det, och även smaka om det är så.

Den enda "krämen" som kan försvinna ur ett foder utan att ätas upp av något (hästar, råttor, mögel, hundar etc... ;)) är vitaminerna, och som sagt, inte ger man mer av ett kraftfoder för att komma åt vitaminerna? :confused:

krafft innehåller havre, ju äldre havren blir desto mindre energirik blir den.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
624
Foder & Strö Försöker räkna på mina foderstater men får inte ihop mineralerna alls. Det märke vi haft innan har varit lite svårt att få tag på så...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
2 077
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 030
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 341
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010