Hur länge stanna hos hingsten?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mirraya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 3 834
Sv: Hur länge stanna hos hingsten?

Många gånger så avtar brunsterna i slutet på sommaren och då är det svårt att få stona dräktiga. Redan nu ser jag en del av stona som kommer till oss är sega i att komma i brunst. På torsdag så kommer vi troligen få spruta igång ett sto. Jag gillar 3e brunsten för året. Den brukar infalla i början på maj hos oss. Sen går det på 4 e och 5e med sen brukar de klinga av. Har inga "pissmärrar" hos mig utan de har bara säsong några få månader om året. (vilket kan vara rätt så skönt iof.)

Kattennizze; Vi har ju en sekt C hingst just nu som snart är såld. Kanske kan vi fiska fram en snygg BRA cobhingst. Jag åker ogärna iväg med mina ston utan vill helst ha hingsten på hemmaplan.

Jaha..? Jag ställde nämligen frågan om brunst till en annan person eftersom jag just inte har någon koll på den just nu... jag frågade då hur ofta ett genomsnittligt sto brunstar? Fick svar att de brunstar ca var 3:e vecka året om? Det stämmer då inte..? Har även för mig att jag läste här någonstans att ston lättare kom i brunst senare på sommaren...?? Fast de kanske menade juli som senare.. jag kan ha missförstått.

Ja att spruta igång henne är ju inte aktuellt, då är det ju naturligtvis bättre att vänta till nästa sommar så hinner jag läsa på lite mer msjälv också :D !

I vårat klimat så brunstar de flesta ston enkom under vår och sommar. Det är styrt av antal soltimmar (ljus) per dygn. Det går naturligvtvis att ordna med konstbelysning men det blir STARKA lampor i många timmar.

Tackar för informationen, tur att buke finns ibland!

Det får bli omplanering!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 829
Senast: Edla
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 033
Senast: Karro-Lina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 386
Senast: lizzie
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 449
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka