Hur länge stanna hos hingsten?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mirraya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 3 834

Mirraya

Trådstartare
Hur länge brukar era ston stanna hos hingsten vid fri betäckning..?

När jag var liten och mammas häst åkte var hon hos hingsten i 3 veckor har jag för mig? Men nu när jag pratade med hingstägaren så sa hon att ett par dagar var vad hon räknade med, ca 1 vecka var väl tilltagna margingaler...?
Kan tänka mig att det kanske beror på om man lyckas pricka rätt i brunsten osv... men hur brukar ni erfarna människor göra...?
Nu har jag ju te x bokat en helg i augusti.. är ju lite svårt att veta nu att hon faktiskt brunstar då, fast hon brukar brunsta så fort hon träffar nya hästar... å är där en hingst så tror jag hon kommer igång ;)

Sv: Hur länge stanna hos hingsten?

Det är lite olika hur man gör, vid fribetäckning.
Idealet är att stoet kommer till hingsten när hon har 2-3 dagar kvar av sin brunst. Hon går med hingsten tills hon gått ur brunsten, sen är det upp till stoägaren om hon ska gå kvar tills man sett om hon kommer i ny brunst eller inte.

Ja det tycker jag verkar logiskt...
Men som hon sa så släpper man ihop dem i en hage och när han har betäckt så delar man på dem och om jag ville så kunde de släppas ihop igen efter 2 dagar, men sen var det klart.

Men skulle de inte lika bra kunna gå tillsamans under flera dagar? Jag vet inte, men det är lite så jag tänker med "fri betäckning"?
Men jag är som sagt ny inom området.... :D

MItt sto har ej betäckts fritt dock naturligt. Hon var hos hingsten 1v och betäcktes 3ggr. så nu när som helst ska hon ha, hon e ¨på 328dygn idag och verkar redo :D

Alltså, du har bokat in en helg i augusti som du ska åka och betäcka ditt sto.
Hingstägarna är helt med på noterna, och anser det fullt normalt att stoet brunstar bara för att hingsten står där?

Jag skulle aldrig någonsin lämna nåt sto till en hingsthållare som uppenbarligen har så dålig kunskap om stoets gynekologi.:eek:

Jag ser helst att stona kommer någon dag innan beräknad brunst så hon hinner aklimatisera sig något i hagen brevid hingsten. Sen ser jag helst att de stannar till nästa brunst så vis er att de verkligen är dräktiga innan de lämnar hingsten. Bortsett från att stoet ska bli dräktigt så vill jag också att min hingst ska få bra dräktighetssiffror.
Däremot så tar jag inte emot ston i augusti för första betäckning om det inte är av en väldigt speciell anledning. Fram tom 1 juli har vi satt gräns i år att ta emot första betäckning. Naturligtvis tar vi emot ston ett tag till då stona hitills har tagit sig på första brunsten. Inte kul att stå med en drös ston som inte tagit sig och det dräller in nya när säsongen börjar lida mot sitt slut. Det blir jobbigt för hingsten då. FÖr 2 år sedan så hade vi 4 ston per dag som skulle betäckas, det vill vi inte vara med om igen.

Senast ändrad:

Låter som en mkt bra och noggrann hantering.
Både för sto och hingstägare.

Låter du då stona gå med hingsten även tiden emmelllan de båda "brunsterna"?

Håller fullkomligt med CK.
Hur i helsefyr kan hingstägaren tro att du kan "boka en helg i augusti" och på så vis få stoet dräktigt? Du har ju en enorm tur om stoet ens råkar brunsta just då.

Dessutom, att överhuvudtaget betäcka i augusti hör knappast till det mest önskvärda eller optimala.

Stoet får gå kvar med hingsten om hon är snäll och inte går imellan honm och de andra brunstiga stona. Rivjärn åker ut ur hagen direkt om de stör hingsten. Har även ston som inte går på fribetäckning och de går i hage brevid honom tills brunsten klingat av sen flyttas de till hage längre bort i väntan på u-ljud/brunst.

Alltså beroende på sto:bow:

jag har skräckexemplet...med en ponnyhingst som släpptes på våren med stona, gick hela sommaren,in på höstkanten och betäckte "fritt", han var inte särskilt uppvaktande mot stona, utan " brötade" på lite när som...
Inga veterinärkoller,inga ultra-ljud, bara "fri betäckning" utfördes.

DET var hemskt att se - för stonas skull...

Ingen visste när stona verkligen tagit sig.Men det löste sig av sig själv, ryktet spred sig och stoägarna uteblev...

detta är nu en del år sedan, och jag hoppas bverkligen att sådant inte förekommer numera, och att stoägarna har betydligt högra krav/medvetenhet!

Mitt sto gick hos hingsten i 44 dagar. Hon tog sig ej på första betäckningen men väl andra. Hon blev även ultraljudad hos hingsthållaren och var konstaterad dräktig efter andra brunsten. Idag är hon dräktig på dag 26:banana:

Vi går ut minst 1 ggr om dagen till hingsthagen och kollar ston + hingst. Dessurom så rids hingsten varje dag så vi ser ganska tydligt vid insläpp av honom vilka ston som brunstar. Tvättar dessutom stona mellan låren när de blir grisiga så det syns ganska tydligt när de är betäckta el inte. Dessurom så kollas de ston som ägarna vill, med u -ljud hos oss 16 dygn efter sista sedda brunstdag. Vår vet är här ganska ofta under sommaren:D

Man kan väl önska att det går så smidigt... Nu är mitt sto snart inne på tredje brunsten hos hingstägaren, för fribetäckning. Man kan ju hoppas att hon släpper till snart...;)

Vi går ut minst 1 ggr om dagen till hingsthagen och kollar ston + hingst. Dessurom så rids hingsten varje dag så vi ser ganska tydligt vid insläpp av honom vilka ston som brunstar. Tvättar dessutom stona mellan låren när de blir grisiga så det syns ganska tydligt när de är betäckta el inte. Dessurom så kollas de ston som ägarna vill, med u -ljud hos oss 16 dygn efter sista sedda brunstdag. Vår vet är här ganska ofta under sommaren:D

Tänk om alla hingstägare/hingsthållare hade varit så seriösa.
All heder åt er :bow::bow:

Håller fullkomligt med CK.
Hur i helsefyr kan hingstägaren tro att du kan "boka en helg i augusti" och på så vis få stoet dräktigt? Du har ju en enorm tur om stoet ens råkar brunsta just då.

Dessutom, att överhuvudtaget betäcka i augusti hör knappast till det mest önskvärda eller optimala.

Ja, antingen brunstar hon då eller så gör hon det inte..?

Varför skulle det vara så illa att betäcka i början av augusti? Jag vill att det gärna får vara varmt osv när fölis kommer och början på juli är inte så illa? Sen går våra kvar i sommarhagen(med stödfoder) till november vanligtvis, då de går över i vinterhagen.

Hingstinnehavaren är ny inom avel och det här var hingstens första säsong, jag är ny men tycker om hingsten(kan naturligtvis inte tala om vilken här). Men jag startade tråden därför att jag vill veta vad ni anser och tycker. Utveckla gärna varför det är så fel enl er, för jag vet inte?

Jag kan tänka mig att det i alla fall delvis beror på att tar hon sig inte på första så finns ju risken att du får ett föl i augusti och rötmånaden är kanske inte det bästa. :crazy:

Alltså beroende på sto:bow:

jag har skräckexemplet...med en ponnyhingst som släpptes på våren med stona, gick hela sommaren,in på höstkanten och betäckte "fritt", han var inte särskilt uppvaktande mot stona, utan " brötade" på lite när som...
Inga veterinärkoller,inga ultra-ljud, bara "fri betäckning" utfördes.

DET var hemskt att se - för stonas skull...

Ingen visste när stona verkligen tagit sig.Men det löste sig av sig själv, ryktet spred sig och stoägarna uteblev...

detta är nu en del år sedan, och jag hoppas bverkligen att sådant inte förekommer numera, och att stoägarna har betydligt högra krav/medvetenhet!

Jag är absolut helt okunnig, och undrar på vilket sätt det är jobbigt för stona? Nu blir jag rädd när jag ska betäcka min ögonsten om två år, usch här gäller det att hitta en seriös hingsthållare, fast welsh låter bra, kan du inte skaffa en snygg cobhingst också? ;)

Ja.. fast i det här fallet är det väl snarare så att tar hon sig inte på första så blir det inget till nästa år. Tänker annars att det betäcks så en del föl kommer redan i januari osv... det anses av vissa då helt ok om de ska tävlas i årskullar mm... men augusti är inte bra?

Nu funderar jag väl visserligen om ändå, skulle vara skönt om föl kom till midsommar och betäcker jag henne först nästa sommar så kan jag fortfarande använda henne till en massa skojsiga saker... var mest att jag blev så sugen när jag såg hingsten. När jag pratade med hingsthållaren så sa hon mer att betäcka kunde man ju göra året om, beror ju på när man vill att fölet ska komma, ser inte början av juli som en problemmånad att få föl i? Men det kanske det är.. :confused: ?

Ang brunst eller inte så har jag inte så bra koll på den just nu, man får väl nu vartefter och kanske ändra tiden någon vecka hit eller dit, men jag bokade så vi har ett prel. datum ;)

Risken finns att du så sent på säsongen inte får en brunst som det går att få dräktigt på. Det är till och med möjligt att hon inte brunstar alls. (I augsti och senare alltså.)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 829
Senast: Edla
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 033
Senast: Karro-Lina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 386
Senast: lizzie
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 449
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka