Hur länge skulle ni vänta innan ni började försöka bli gravid?

chilling

Trådstartare
Jag är 36år, har inga barn. Jag jobbar med hästar och har en väldigt fin häst som jag fått förmånen att tävla framöver. Jag vill inte släppa den för allt i världen och kommer aldrig komma i närheten av en liknande häst igen. Jag har andra hästar och unghästar men dessa känns det inte som några problem att de får vila eller får andra ryttare under ett tag. Nu har dock barnfrågan smygit sig på mig och min man. Jag har tänkt att vi väntar i två år och sen kör vi igång. Den tiden har jag satt mycket för att jag då fått igång tävlingskarriären med hästen och byggt upp en relation med hästägaren vilket gör att jag kanske kan ha kvar hästen trots graviditet och barn.

Men jag vet inte, tänk om jag inte kan få barn eller det tar fler år? Då kommer jag gräma mig att jag inte satte fart tidigare!
Åh, blir knäpp! Reflektioner tack!

Sv: Hur länge skulle ni vänta innan ni började försöka bli gravid?

Jag personligen hade inte väntat till 38 år med att försöka få barn. Det blir svårare och svårare efter 30 och vid 38 är det inte alls självklart att det blir något barn med eller utan hjälp.

En annan sak är ifall ni är säkra på att ni bara vill ha ett barn? Säg att ni börjar försöka när du är 38 och att det tar ett år innan du blir gravid (inget ovanligt). Då föds barnet när du är nästan 40 och då är det ganska sent att få ett barn till.

Det kanske går att lösa med hästen ändå? Många rider en bra bit in i graviditeten och det verkar funka bra att vara i stallet och rida med en liten bebis. När barnet är fött kan väl din partner följa med på tävlingar och ha hand om barnet och så kan du amma mellan varven.

Håller helt med diskurs. Jag hade aldrig väntat två år pga,en häst, när det kan medföra att det kanske inte blir några barn alls.

Det beror nog på hur viktigt det är med barn skulle jag tänka... Jag är i sitsen att jag har ursvårt att bli gravid, har en dotter på 4 år, och skulle i en perfekt värld vilja ha 2 barn, men vill inte bli gravid nu... ( jag är 35). Så jag har bestämt att jag är nöjd med ett barn, får jag ett till om ett par år är det en ren bonus. Om ni har den inställningen att blir det barn så blir det, annars är vi glada ändå, skulle jag väntat. Annars skulle jag inte gjort det...

Håller med de andra fullkomligt! Om ni faktiskt vill ha barn är det definitivt dags att börja försöka nu! Fina hästar finns det gott om och vem vet, du kanske kan fortsätta med samarbetet med uppfödaren ändå. Vill ni ha fler än ett barn kam det bli riktigt ont om tid pm du väntar med att ens försöka få ett första till 38, och om du skulle behöva hjälp med t ex Ivf så är det åldersgräns vid 38 eller 40 beroende på vilket landsting ti tillhör. Mitt råd: börja försök bli gravid nu, rid, tävla o ha skoj med finhästen så länge! Det kanske dröjer innan det tar sig o dessutom kan många rida obehindrat under mer än halva graviditeten ( jag red till v 30 båda gångerna, dock pysslar jag med dressyr). Om ni verkligen vill ha barn men väntar för länge o det inte funkar kommer ni nog att ångra er tror jag. Om det däremot inte är så viktigt för er kan ni ju chansa o vänta o mer se det som roligt om det blir ett barn, men att ni är nöjda även utan. Lycka till oavsett hur ni väljer :-)!

Det ni kan göra är att göra en fertilitetsutredning, detta kan man göra hos privatläkare om man vill slippa ljuga om hur länge man har försökt, då har ni i alla fall lite mer på fötterna för om ni vågar vänta.

Jag är 36år, har inga barn. Jag jobbar med hästar och har en väldigt fin häst som jag fått förmånen att tävla framöver. Jag vill inte släppa den för allt i världen och kommer aldrig komma i närheten av en liknande häst igen. Jag har andra hästar och unghästar men dessa känns det inte som några problem att de får vila eller får andra ryttare under ett tag. Nu har dock barnfrågan smygit sig på mig och min man. Jag har tänkt att vi väntar i två år och sen kör vi igång. Den tiden har jag satt mycket för att jag då fått igång tävlingskarriären med hästen och byggt upp en relation med hästägaren vilket gör att jag kanske kan ha kvar hästen trots graviditet och barn.

Men jag vet inte, tänk om jag inte kan få barn eller det tar fler år? Då kommer jag gräma mig att jag inte satte fart tidigare!
Åh, blir knäpp! Reflektioner tack!

Malin Baryard, och inte minst brittiska fälttävlansryttarinnan Mary King, var väl inte borta länge från tävlingsbanorna i samband med sina graviditeter och barnafödande? Finns viljan så går det! Vänta inte med barn om det verkligen betyder så mycket för dig! Tycker jag.

Malin Baryard, och inte minst brittiska fälttävlansryttarinnan Mary King, var väl inte borta länge från tävlingsbanorna i samband med sina graviditeter och barnafödande? Finns viljan så går det! Vänta inte med barn om det verkligen betyder så mycket för dig! Tycker jag.

Fast ibland spelar andra faktorer in än viljan, jag tänker då på foglossningproblem. Det är ju verkligen inte alla som får men då går det nog inte att rida hur gärna man än vill?!

Till TS
Jag håller med övriga att för en person som vet med sig att den absolut vill ha barn (biologiska) så skulle jag börja imorgon om jag var 36. Var då beredd på att det absolut kan ta sig på en gång, eller dröja (länge) eller aldrig ske...

Lycka till!

Om du verkligen vill ha barn är det nog inte så mycket att fundera på utan köra på nu. Att vänta tills 38 är bara dumt, fertiliteten sjunker så snabbt i dina år. Men vill du verkligen ha barn? Jag tänker att tävlingarna kanske är viktigare för dig? Jag tycker det är så viktigt att man verkligen tänker efter om man vill lägga sin tid och sitt engagemang på barn och inte bara följer någon slags norm. Annars tycker jag Mitten resonerar väldigt klokt.

*KL*
Även mitt svar blir att inte skjuta upp barnprojektet ytterligare - om ni faktiskt vill ha barn. Den sjunkande fertiliteten och ökande risken för överraskningar (läs: Downs) är verkliga faktorer som inte går att blunda för.

Vadå uppehåll..
Rider fortfarande och är i vecka 37.
Min bm säger att det är bra att röra på sig. Haft problem med foglossning till och från, förvärkar.. Ryggproblem.. Inget som hindrat ridningen iallafall!

Men känner du dig inte säker på hästen skulle jag verkligen inte rida efter vecka ungefär 15.

Obs! Är själv endel år yngre, men det är nääästan lite försent för dig att tänka på saken! Som mångs säger, det kan vara försent i 38års åldern!
Riskerar du det? Tänk när du är 45, du kunde inte få barn när du var 38år, gud vad du kanske ångrar dig- bara för en häst. Tro mig! Det är verkligen "bara en häst" i den sitsen!

Här blev det barn vid första försöket och jag var 39 utan någon hjälp. Du ska göra det du tycker känns rätt för dig själv. Jag ångrar inget alls och jag var i samma sits som du och valde hästen först

... Och jag kunde inte rida efter v 10, när jag hoppade på kryckor. Mina fogar var hemska. Satt i rullstol sista 3 månaderna och har haft ont tills dottern var 3,5 år. Så det där kan man aldrig säga hur det blir, det har inget med vilja eller mod eller snällhetsgrad på häst att göra. Man kan inte bestämma innan hur länge man ska rida, det får man se.

knapplån.

Tack för era erfarenheter!
Jag förstår ju rent intellektuellt när jag läser era svar att om jag vill ha barn måste jag sätta fart nu. Men sen rent känslomässigt så är det tävla och rida jag vill göra just NU. Men jag vet också att jag kommer ångra mig om jag sitter där som 45åriing utan barn. Måste ta ett snack med mitt förnuft och mina känslor tror jag...

var det ingen av er som hade liknande funderingar eller var det solklart när ni skulle sätta igång och försöka?

Som sagt, jag är ju i valet och kvalet NU (fast valet är ett till barn eller inte), jag har just bytt jobb som jag vill satsa på, börjar äntligen få ordning på kroppen, och vill inte vara gravid nu, vill inte vara mammaledig. Men jag vet att jag har svårt att bli gravid, och är 35. Någonstans måste man fundera ut hur viktigt det är med barn. Vill man absolut ha, är det inte så smart att vänta. Det kommer sällan en "mer lämplig" tid. Och som sagt, med lite tur blir det inte så stort hinder från ridningen (men man kan inte RÄKNA med det). Jag förstår dina kval, men att få ett barn är en såpass stor sak i livet att man helt enkelt (i din sits) måste bestämma om det är värt uppoffringen. Ibland är det svårt att ha kakan kvar och äta den, även om det går ibland :).

Vi hade inte tänkt barn men när jag var ca 35 började det svänga och började då försöka. Efter 2 missfall var jag 38 när vår son föddes. Därefter tog det lång tid att återhämta och sen ytterligare missfall innan vi fick inse att det blir bara 1 barn. Hade verkligen velat ha en till...

Jag skulle inte vänta en dag. Jag ville inte heller prioritera bort häst vilket jag skulle göra när som idag.

Man kan aldrig veta hur någon annan känner och vad som är viktigt för andra men ville ändå dela med dig av min erfarenhet.

Ju äldre man blir dessto svårare blir det att komma tillbaka (självklart individuellt och beroende på styrka).

... Och jag kunde inte rida efter v 10, när jag hoppade på kryckor. Mina fogar var hemska. Satt i rullstol sista 3 månaderna och har haft ont tills dottern var 3,5 år. Så det där kan man aldrig säga hur det blir, det har inget med vilja eller mod eller snällhetsgrad på häst att göra. Man kan inte bestämma innan hur länge man ska rida, det får man se.

Jag kunde inte rida alls under hela tiden. Hängde mest på toa eller över toa ;)

Dock tävlade jag 6veckor efter förlossning :D

knapplån.

Jag förstår ju rent intellektuellt när jag läser era svar att om jag vill ha barn måste jag sätta fart nu. Men sen rent känslomässigt så är det tävla och rida jag vill göra just NU. Men jag vet också att jag kommer ångra mig om jag sitter där som 45åriing utan barn. Måste ta ett snack med mitt förnuft och mina känslor tror jag...

var det ingen av er som hade liknande funderingar eller var det solklart när ni skulle sätta igång och försöka?

Jo jag hade ju helt klart det. Svårklass häst som började bli till åren som jag visste bara hade kanske 4år till. Så jag valde helt krasst att tävla henne tills jag kände mig redo för att ta ett "sabbatsår"

knapplån.

Jag hade tusen funderingar och funderade lite väl länge - blev gravid vid 42 och fick mitt första barn vid 43! Men jag hade tur, massor av tur - jag blev gravid direkt, barnet föddes utan kromosomstörningar, förlossningen var snabb och lätt. Men jag var för sent ute för att hinna få syskon (ammade länge) och det är jag lite ledsen över ibland, för hennes skull.

Så, har du tur, stor tur, kan du vänta. Har du otur kanske det redan är för sent. Knepigt val, men vore jag du skulle jag försöka göra bebisen nu, det kan ju faktiskt ta lång tid innan det blir något! (Eller ingen tid alls ;-) Men jag är inte du och valet är ditt.

Du har redan fått många kloka svar från de andra, jag tänkte ändå bidra med en liten historia. En nära släkting till mig satt lite i samma sits som du, fast i hennes fall var det jobbet som var det viktiga, i ditt fall hästen. Hon har en fin utbildning och har slitit hårt för att nå den positionen hon satt på inom sitt jobb. Jobbet innefattade mycket (och då menar jag verkligen mycket) resande, tre dagar i veckan jobbade hon från Stockholm, vilket innebar flygning tre gånger/vecka, däremellan även utlandsresor i jobbet flera gånger varje månad. Det var svårt att kombinera jobb med familj, och de väntade rätt länge.

Hon var 34 när de började försöka, sambon ett par år äldre. Vid 36 föddes deras tvillingar, på tredje IVF-försöket. Det har gjorts utredningar på både henne och sambon, och det enda "fel" de kan misstänka till att de inte kunde få barn på naturlig väg är hennes ålder, och att hon var så uppslukad i jobbet. Graviditeten blev heller inte enkel, barnen kom i vecka 28 p.g.a. komplikationer. Efteråt har de haft problem att gå från två vuxna med egna liv och egentligen noll samvaro, till en småbarnsfamilj, och klarar fortfarande inte att ha barnen ensamma. Barnen är dock idag två år, och de är fullt friska och har inga men av att de föddes så tidigt.

Vad jag vill säga är, vänta inte om du verkligen vill ha barn. Som de andra säger så kan man vägras få IVF om man passerat en viss ålder, även adoption kan vara kört om man är för "gammal". Om du verkligen vill ha barn är det förmodligen mer värt än en häst. Hästeriet kan du alltid återuppta senare, om det i värsta fall skulle vara så att du är en av dem som inte kan rida under graviditeten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 069
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 527
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
548
Senast: FrDrake
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 266
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar