Hur länge skrittar ni fram?

Sv: Hur länge skrittar ni fram?

Jag skrittar fram ungefär 5 minuter på lång tygel innan jag börjar.

Jag har ganska lång uppvärmning... skrittar 15 minuter på lång tygel påväg till ridbanan, väl där joggar jag igång en stund i båda varven i låg form på halvlångtygel, mjukar upp sidorna och kollar så gas och broms funkar. Rider stora volter, flyttar lite för skänkeln, några stora serpentiner tex. Sen fattar jag galopp och rullar på typ 2-3 varv i varje galopp, friskt tempo och jag brukar stå i lite halvlätt sits. Rundar i hörnen men inte så mkt mer, hon går i låg form även här.
Sen- skrittpaus!

När hästen återhämtat sig börjar jag jobba med det jag tänkt för dagen.

Skrittar fram på lång tygel i minst 15-20 minuter :p nödfall 10 minuter, aldrig mindre. Sedan så blir det skritt på kort tygel 5-15 minuter.

Minst 15 minuter, att hästen kommer direkt från hagen gör inte att man kan strunta i skrittuppvärmningen.

Har funderat på det där, nu vet jag inte hur det fungerar för hästar därför är jag nyfiken om någon faktiskt vet?
Vi människor brukar ju sällan värma upp innan vi drar iväg på en joggingrunda, utan snarare använder vi joggingen som uppvärmning..?
Nu är det såklart individuellt även för människor, inte alla som pallar att jogga öht eller måste värma upp ordentligt innan. Men borde det inte vara rätt individuellt åt andra hållet också? Att vissa kräver liite hårdare jobb än skritt för att bli uppvärmd?
Jag t ex måste upp för mördarbacken ett par vändor innan jag blir uppvärmd, annars dör jag efter ett par kilometer :p

jag brukar ta en promenad med hästen, dels så behöver jag öppna minst 2 lehål (grindar) för att komma ut på grusvägarna och så hinner ens egen kropp bli lite mjukare sen blir det lite arbete i skritt sen trav osv. tillbakavägen blir densamma, lehål och promenad.:)

Jag brukar gå med hästen ca 5 min för att mina muskler också ska hinna bli lite varma. Sen sitter jag upp och skrittar ca 7 min till. Efter det börjar jag jobba i trav och galopp i låg form i ca 15 min. I slutet travar jag i låg form i 5min. Sedan 10-15 min skritt.

Jag har läst/hört att när hästen frustar är den fysiskt och psykiskt avspänd. Jag skrittar fram tills min häst frustar, då anser jag att hon är klar för att börja jobba mer (dock jobbas hon i skritt efter några minuter på lång tygel). Det kan ta allt från ett par minuter och uppåt.

Jag tycker att det känns som att hon jobbar bättre de dagar jag har tålamod att vänta på frustningen. Ibland frustar hon inte förrän efter ngn halvtimme, men då behövde hon säkert den tiden för att bli varm/mjuk.

Beror på vad jag ska göra, men aldrig mindre än fem minuter :)

Ca 10-15 min. brukar det bli. Det tar ca. 10 min att skritta till ridhuset och när jag kommer dit brukar jag samla upp och rida lite flyttningar, öka och minska skritten osv. Sen börjar jag trava...

Minst en kvart, oftast lite längre. Mina hästar är gamla men fortfarande väldigt fräscha och så vill jag ha dem länge till därför är jag noga med alla basic grejer som just framskrittning.

Fast det beror ju lite på hästen också, en del unghästar vill man inte sitta för länge på, dem kanske man skrittar bara 10 min, men då brukar jag leda runt dem en stund innan... Ett annat exempel är min pappas frus häst, 18 år, måste skrittas iaf 30 minuter innan han blir normalrörlig. Så har han varit dressyrhäst och endast stått i ruthage och box större delen av sitt liv också... :smirk:

Jag har ca 5 minuter till paddock/ridhus så istort sett kortar jag tyglarna när jag kommer fram, men då är det skrittjobb som gäller i ca 15 min, lite ställningar, skänkelvikningar och halter och sånt :D, Sen blir det lite trav under lättridning, sen går vi oftast tillbaka och jobbar mer i skritten.

Senast ändrad:

Glömde svara TS:

Normalt sett blir det ett par varv ouppsuttet först och främst, därefter 5-10 minuters skritt, sen börjar jag så smått med travarbetet. Ska jag trava "mycket" lägger jag in lite skritt emellan också. Får erkänna att jag brukar slarva med nervarvningen, det blir allt från 5-10 minuters skritt till ett par varv bara och sen ett par varv avsuttet. Tränar inte så hårt så hästen får knappast mjölksyra.

Olika. Beror helt på vad jag ska göra. brukar skritta fram på lång tygeln några varv i vardera sem börja trava fram på halvlånga tyglar innan jag börjar fånga upp. Tycker att jag får mycket gratis framåtbjudning genom att göra så :)

Sen är hon väldigt mjuk i kroppen men på min första fodervärdshäst så krävdes det ca 15-20 min uppvärming i skritt sen fick man gå direkt till galopp och sen tillbaks till trav.

Brukar lägga in skritt under passet ganska mycket också. På alla hästar jag sitter på.

Så uppvärmingen är olika från häst till häst.

Senast ändrad:

när en löpare börjar "jogga" gör den det väldigt långsamt så att musklerna värms upp, när det är klart kan träningen ändras. Jämnställer skritten med den första försiktiga joggingen hos en löpare.

10 minuter på helt lång tygel, sen är det lite beroende på vilken häst jag sitter på när jag börjar trava efter det att jag tagit tyglarna.

Min häst behöver skritta länge för att komma igång så jag brukar rida en runda som tar 20 min innan jag rider upp på banan. Visserligen jobbar jag henne i skritten de sista minuterna i skogen..

Kl*

Jag skrittar fram min ponny 10-20minuter:idea:(-lampan)

Beror på vilken häst, dagsformen för oss båda, vad vi ska göra och vad hästen gjort tidigare på dagen. Brukar oftast skritta ut en liten runda på ca 10 minuter om jag rider hemma, annars är det ganska exakt 25 minuters skrittväg till ridhuset!

Jag brukar skritta några varv (kanske 3 minuter) på lång tygel, sedan trava runt på lång tygel och då variera dessa gångarter och även börja göra lite volter och sådant, fortfarande på lång tygel. Efter det "börjar jag om" med skritten på kortare tygel och fortsätter passet så.
När jag är klar travar jag ner hästen på lite längre tygel och skrittar sedan av i 10 minuter.

Jag gör ungefär som du på min häst :)!
Skrittar fram i båda varve på lång tygel och brukar sedan trava fram honom på lång tygel. Då får han sträcka på sig och ta det i sin egen takt. under tiden använder jag vikten mkt för att se att han lyssnar på vikthjälperna.
Sen kortar jag tyglar och börjar med lite tempoväxilingar, gångartsbyten osv för att se att han är vaken på hjälperna.
Har såklart små skrittpauser under själva ridpasset med då han får pusta ut lite.

Ska jag rida ett lugnt pass blir det minst 5 minuter och om jag ska rida ett hårdare pass minst ca 15 minuter.

Hur mkt jag skrittar av beror också på hur hårt hästen har gått.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 531
Senast: starcraft
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: Tuvstarr
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd