Hur länge skrittar ni fram?

J

Julia_1993

Ja, hur länge skrittar ni fram egentligen? (Tänker i detta fallet mest på manege eller paddock) Har hört så många olika personer som gör skrittar fram så olika. Vissa i bara några varv, andra i nästan 30 minuter!:eek: Låt höra era åsikter.:smirk:

Sv: Hur länge skrittar ni fram?

Jag skrittar fram i 10-20 minuter när jag tränar dressyr. Skrittar på långa tyglar i MINST 5 minuter och sen kan jag börja jobba henne lite i öppna, lite sluta och framdelsvändningar mm:D

PÅ lång tygel ungefär 5-7 minuter och sedan på kort i 3-5 minuter, så hästen brukar få skritta ungefär tio minuter innan vi börjar trava. Travar dock kanske bara fram i 2 minuter innan jag börjar galoppera. Hon är mycket mer avslappnad i sin galopp än i traven och därför känns det naturligast att rida den gångarten.

Ungefär samma här. Skrittar på lös tygel några varv och sen så jobbar jag mycket i skritt med öppna/sluta, skänkelvikning, känslighet för hjälper osv.

Ett varv i höger, ett varv i vänster :cool:
Hästen kommer direkt från hagen där den rör sig dygnet runt.

Immer

Jag skrittar fram i runt tio ínnan jag joggar igång med lösgörande volter och sidvärtesrörelser,funkar för mig men det allra viktigaste är avjoggningen och skritt på långa tyglar efter ridpasset anser jag,minst en kvart/tjugo minuter för att "rensa"ut slaggprodukter i den mån det går.Kanske kan vara nåt?

CJ

minst 10 min, lång tygel. Ev. längre om jag rider på morgonen då hästen stått inne hela natten.

Skrittar fram c:a 5-10 minuter om hästen kommer direkt från hagen.
10-15 minuter om den inte rört sig innan.
Efter ridpasset skrittas den i skrittmaskin i minst 30 minuter.
/Malin

Har en 24-åring med spatt så för oss gäller minst 25-30min framskrittning, har en runda vi brukar ta å den tar 40-45minuter så det blir oftast det :)

Skrittar alltid fram och av 10 minuter på lång tygel. Om jag har möjlighet gärna ute, isåfall blir det ofta lite mer. Det är lite småtråkigt om jag ska vara ärlig, men jag tror det ökar hållbarheten på hästen. Ofta leder jag hästen dessa 10 minuter, dels skonar man ryggen på hästen, och en hel del hästar har ryggproblem. Dels så värmer man själv upp, framförallt om man har en häst som marcherar på bra. En del hästar är väldigt sega om man leder dem, isåfall föredrar jag att sitta på för att få fram dem en del. Jag har fått höra att hästen ska marschera på i framskrittningen och inte gå och dra benen efter sig, isåfall gör skritten inte lika stor nytta som uppvärmning.

Ett varv i höger, ett varv i vänster :cool:
Hästen kommer direkt från hagen där den rör sig dygnet runt.

Immer

samma här.
om det inte är en häst som har jobbigt/älgigt steg, då börjar jag jobba den direkt bara för att jag inte pallar att sitta på en älg..

Jag brukar skritta några varv (kanske 3 minuter) på lång tygel, sedan trava runt på lång tygel och då variera dessa gångarter och även börja göra lite volter och sådant, fortfarande på lång tygel. Efter det "börjar jag om" med skritten på kortare tygel och fortsätter passet så.
När jag är klar travar jag ner hästen på lite längre tygel och skrittar sedan av i 10 minuter.

skrittar alltid fram på långa tyglar ca 10 min, därefter kanske 5-10 min till på kortare tygel.

båda hästarna jag rider behöver lång skrittid för att komma igång, båda hästarna är lite äldre.

Senast ändrad:

Jag kanske är den där 30 minuters människan...

Först markträna i skritt i ca tio minuter, brukar vara följa john inledningsvis (lång tygel) o sen lite halter, volter o sidoförflyttningar. I sadeln börjar jag rida direkt med att plocka, tempoväxlingar, halter, volter, serpentiner - ja massa olika övningar i skritt. Mot slutet försöker vi oss på volterna utan ledande tygeltag också. Nånstans mittemellan dessa övningar - oftast efter en bra öppna får han nått varv till på långa tyglar.

Jag skrittar ca 5-10 minuter på lång tygel om jag är i packocken eller ridhuset. Sen kortar jag tygelt och samlar oftast ihop honom lite, ställer, böjer och mjukar lite innan jag ska trava.

Och jag är den människan som inte skrittar fram alls....
Jag har de senaste åren haft en häst som inte kan skritta i början, spänd hoppar o stutsar, trippar o så. så jag började med att travar fram på halvlång tygel ett par varv och sedan ett par varv i galopp, därefter kan jag skritta något varv för då har min häst lugnat ner sig. Och nu när jag har köpt en annan häst som är tvärt om, hon skulle villa skritta hela ridpasset. Men jag tänker tvärt om då jag travar fram för att hon ska tycka det är skönt och bra att trava framåt!
Så en kort sammanfattning, har tagit bort framskritten och lagt mig till med att trava och galoppera fram utan någon press, eller krav på att arbeta.
Detta är mitt sätt och jag tycker det är jättebra! Det är skönt att själv komma igång lite oxå innan man börjar arbeta lite.

Allt är ju beroende på vilken häst man har och hur den fungerar bäst..

Ena hästen går jag med för i ca 5-10 min. Sen upp på hästen och lång tygel ca 2-3 varv åt varje håll. Sen skrittjobb.. Så kanske sammanlagt 20-25 min. Om han inte får skrittas fram en längre tid är han bara stel och knackig första halvtimmen. INGET kul! När han däremot går i hagen dygnet runt behövs bara ca 5-10 min skrittjobb innan hårdare passet börjar.

Andra hästen blir oftast bara ett varv är varje håll innan jobbet börjar. Får hon lång tygel hoppar hon bara runt och hittar spöken överallt. Bättre att jobba direkt istället. Men till en början i en lägre och mer öppen form i både trav o galopp.

Hur gör du själv?

Muddson

skrittar alltid fram på långa tyglar ca 10 min, därefter kanske 5-10 min till på kortare tygel.

båda hästarna jag rider behöver lång skrittid för att komma igång, båda hästarna är lite äldre.

:D Precis så gör jag. :) När jag kortat upp tyglarna blir det många uppmjukande rörelser - öppnor, slutor, skänkelvikning osv. - för att verkligen få honom mjuk och fin.

Ibland skrittar vi "Lilla rundan" som tar 40-45 minuter.

Samma gäller sen efter ridpasset. Eventuellt skrittar vi ut Lilla rundan eller så travar jag av i 5-10 minuter på lååånga tyglar och sen skrittar jag av på banan mellan 10 o 20 minuter beroende på hur hårt vi jobbat.

Minst 15 minuter, att hästen kommer direkt från hagen gör inte att man kan strunta i skrittuppvärmningen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 531
Senast: starcraft
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: Tuvstarr
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd