Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Så är det här också, var bara inte säker på hur det fungerar i Sverige.

De är verkligen superbra. Man lärde sig i alla fall uppskatta dem under åren som nattskötare. Man såg verkligen hur bra de fungerade.
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

jag brukar ropa "håll klaffen" till hundarna :p bor i lägenhet och den ena hunden buffar mot folk i trappen. Dock inte när jag sover så jag undrar vad dom tänker om mig egentligen ;)
Perioderna när jag gråter i sömnen minns jag aldrig varför. Och jag gråter inte på riktigt (det blir inte blött) men jag väcker mig själv för det är så högt.

Circadin har jag provat, funkade inte för mig, men jag är ju inte riktigt som man ska heller..

Jag har väckt mig själv av att jag snarkat högt! :o:o
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Jag skulle älska ett bolltäcke, men de är snordyra. Jag har faktiskt funderat på om jag ska försöka sy ett.
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Jag har haft långvariga sömnproblem. Jag har svårt att somna och har dålig sömnkvalitet. Jag sover extremt ytligt.Att sova brevid mig är som att dela säng med en visp.

Öronproppar och mörkläggningsgardin är ett måste. Men jag har fått ett nytt liv med Lergigan! Varken insomningstabletter eller sömntabletter eller en kombination av sådana hat hjälpt tidigare.

Det värsta är att ju tröttare jag är ju svårare är det att sova. Men jag var helt urlakad ochorkeslös hela tiden.

Men lergigan har gjort världens skillnad. Visst har jag fortfarande ett par nätter i veckan då jag flyttar runt i lägenheten i jakt påsovställe men jag somnar oftare bra och jag sover verkligen när jag sover på ett helt annat sätt nu.
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Jag åkte Pågatåg senast för 3 år sedan så det så :p
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Melantonin påverkar väl inte sömn mer än att den hjälper kroppen att tala om när den är sömnig. Bra om man har förskjuten sömn men inte störning i själva sömnen där man inte ens sover hela första cykeln. Inte heller hjälper det om man är lättväckt.
Jag har en sjukdom där hjärntrötthet ingår och det gör att man kan bli klarvaken när man går upp i den lättare sömnen. Normalt sätt scannar hjärnan bara lätt av så allt är ok och vaknar man upp minns man det inte ens.
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Iktos i lågdos ger mindre biverkning än en öl ;)
Dåsighet är det vanligaste och det vill man ha om man skall sova.
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Fullt normalt precis som det är normalt att vissa inte rör på sig så mycket.
Jag kan inte ha vanliga lakan och det kan inte dottern heller. Vi rör på oss mycket i sängen. När jag var barn och tonåring så till den milda grad att jag gick upp och vandrade i sömnen.
Kroppen tycker jag mår bättre av att röra på sig. Jag blir mindre stel då iom värkproblem.
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Senare forskning har kommit fram till att vi drömmer i stadie 1 och 2 i sömnen också och inte bara under remsömnen.
Det gav mig aha-känslor. Det kan vara därför man vandrar omkring för man sover inte rem utan är i stadium 1 eller 2 man är.
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Har du stora sömnsvårigheter så testa arbetsterapeuten och se om du kan få ut bolltäcke eller kedjetäcke därifrån. Ha gärna läkarintyg på din dåliga sömn med dig vid ansökan.
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Jag skulle vilja säga att Enya behöver byta miljö och ha semester och med det menar jag inte bara jobb och skola utan familj och bara göra roliga saker. Stress gör att kroppen har full beredskap dygnet runt och då blir hjärnan trött. Blir hjärnan trött kan det bli så att man sover sämre och blir extremt lättväckt speciellt i den lättare sömnen.
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Har du stora sömnsvårigheter så testa arbetsterapeuten och se om du kan få ut bolltäcke eller kedjetäcke därifrån. Ha gärna läkarintyg på din dåliga sömn med dig vid ansökan.

Jag har för mig att escodobe bor i Västra Götaland och här får man inget boll eller kedjetäcke för enbart sömnproblem. Du ska vara senil dement eller ha ADHD och ihop med det ha svår ångestproblematik för att ens få ansöka.
Jag sover ju i snitt 1,5 timmar i taget och måste sedan gå upp och vara uppe minst lika länge för att lindra smärtorna. Så har jag haft det i snart 12 år men de menade att det fanns absolut inga studier som påvisade att boll eller kedjetäcke kunde göra att man fick bättre sömn om man inte hade svår ångestproblematik som härrörde ifrån senil demens eller ADHD. Jag fick inte ens ansöka trots att jag försökte förklara att flera studier visar att många har fått bättre sömn med hjälp av kedjetäcke även vid svår smärta. Jag vill ju iallafall få chansen att få prova men hon var tvärsäker på att mina smärtor skulle bli sämre av det och det kunde hon avgöra utan att veta min diagnos och utan att ha träffat mig :banghead: Sedan la hon till att jag kunde ju köpa ett eget om jag ville prova :meh: Ja för jag har ju 6-8000 kr i bakfickan sa jag, det har väl alla som är förtidspensionärer :grin:
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Har du testat att rulla in dig i täcket så att du ligger på båda sidornas slut (bra förklaring va ;)) Vik in täcket under dig liksom hela vägen ner utefter kroppen. Tänk dig en kåldolme, rulla in dig så, det kan hjälpa till att få bättre sömn. Det ska givetvis inte vara så hårt att du inte kan röra dig alls men så att du känner dig väl omstoppad. En tung yllefilt kan också hjälpa kroppen att få ro.
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Finns plastbollar lämpliga för bolltäcke i leksaksaffärer :) Tror man får 20-30 stycken i ett nät.
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

För mig fungerar neurol klockrent, valerianatabletter receptfritt på Apoteket. Testat imovane och någon mer men är ett lik hela dan med dem. Med neurol sover jag djupt, lugnt och vaknar utvilad. Verkar ju fungera olika för alla så det kan vara värt att testa, de är inte så dyra heller. Inga rapporterade biverkningar, men äter man andra mediciner är det så klart bra att kolla upp så det inte blir något tokigt.
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

För mig fungerar neurol klockrent, valerianatabletter receptfritt på Apoteket. Testat imovane och någon mer men är ett lik hela dan med dem. Med neurol sover jag djupt, lugnt och vaknar utvilad. Verkar ju fungera olika för alla så det kan vara värt att testa, de är inte så dyra heller. Inga rapporterade biverkningar, men äter man andra mediciner är det så klart bra att kolla upp så det inte blir något tokigt.

Jag fick en sådan en gång och jag lovar att jag nog aldrig varit så speedad som då! :o Jag nästan klättrade på väggarna och pratade hela tiden, skrattade och hade himla roligt åt sängkamraten som till slut tryckte ner mig i sängen med våld för att jag inte skulle vandra iväg alldeles. :o

Sån vågar jag inte ta igen!
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Har du testat att rulla in dig i täcket så att du ligger på båda sidornas slut (bra förklaring va ;)) Vik in täcket under dig liksom hela vägen ner utefter kroppen. Tänk dig en kåldolme, rulla in dig så, det kan hjälpa till att få bättre sömn. Det ska givetvis inte vara så hårt att du inte kan röra dig alls men så att du känner dig väl omstoppad. En tung yllefilt kan också hjälpa kroppen att få ro.

Mjä, jag tycker bäst om att ha täcket ledigt ovanpå, att snurra in mig är drygt då jag hela tiden drar i täcket för att komma loss. :o

Men allvarligt talat, era förslag är bra, men jag svettas bara tanken på yllefilt! :D:o
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Iktos i lågdos ger mindre biverkning än en öl ;)
Dåsighet är det vanligaste och det vill man ha om man skall sova.

Jag ska ta upp det med min läkare, har anfall och behöver nog någon tilläggsmedicin. Och så vet jag att jag rycker i kroppen när jag sover, enligt barnen. Någon närmare beskrivning än så har jag inte. Det kan ju förklara de gångerna jag sovit mycket och vaknar skittrött och somnar på dagen för jag fortfarande är så trött.

Jag hatar det där med att nicka till, det går ju inte att dölja att man är trött när huvudet faller fram med ett knyck liksom. :o:o
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Jag skulle vilja säga att Enya behöver byta miljö och ha semester och med det menar jag inte bara jobb och skola utan familj och bara göra roliga saker. Stress gör att kroppen har full beredskap dygnet runt och då blir hjärnan trött. Blir hjärnan trött kan det bli så att man sover sämre och blir extremt lättväckt speciellt i den lättare sömnen.

Ja jag tror att jag överlag vaknar lätt vissa nätter, som de nätter som jag sover 2-3 timmar på när jag väl somnar. De nätter som jag sover 5 timmar vaknar jag inte lika lätt.

Ja Enya behöver miljöombyte, under 4 dagar i Södermanland sov jag bra om än att jag rörde mig mer än vanligt :o så den här Enya måste flytta. Men till dess vill jag sova!

I går sov jag 2 timmar på dagen och vilade 1 timme framför tv.... Jag blev akut trött så jag inte kunde hålla mig vaken så jag tyckte det var bäst att sova lite. Vaknade illamående med världens huvudvärk, som tur var så släppte det efter en stund med värktabletter. Trodde jag var på väg att bli sjuk och det vore inte bra!
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Jag fick en sådan en gång och jag lovar att jag nog aldrig varit så speedad som då! :o Jag nästan klättrade på väggarna och pratade hela tiden, skrattade och hade himla roligt åt sängkamraten som till slut tryckte ner mig i sängen med våld för att jag inte skulle vandra iväg alldeles. :o

Sån vågar jag inte ta igen!

Haha, kanske funkar bra om du behöver vara vaken ordentligt någongång då :D

Man kan verkligen reagera olika på samma preparat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 362
Senast: Fibusen
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 213
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter julen köpte jag årets julklapp – ett aktivitetsarmband – i julklapp till mig själv. Jag tyckte att det verkade vara en lite kul...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sundsvall?
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp