Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

vi är nog släkt du och jag Enya :p

Jag har två tjocka tunga madrasser(plus den tunna bäddmadrassen) och varje morgon har jag lyckats flytta den övre tjocka madrassen en bra bit ut, när jag ska flytta tillbaka den får jag putta ordentligt för att den ska röra sig men på något sätt lyckas jag flytta den när jag ligger i sängen :crazy:

Jag drömmer otroligt livligt, pratar, skriker, skäller på hundarna och i perioder gråter jag i sömnen, detta är MED tabletter. Jag tror inte jag får alls mycket vila under nätterna egentligen

OJ, vi ÄR nog släkt!!!:eek:

Skriker gör jag visserligen inte, men jag har ropat på min hund Enya när jag drömde att hon sprang bort mot något farligt och vaknade av att jag ropade på henne och grät så kudden var alldeles blöt på en stor bit :o

Jag vet att det rycker i kroppen när jag sover också så det är tur jag inte sover ihop med någon egentligen. :o
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Kom och tänka på REMsömnstörning, man har då förmågan att röra sig under REMsömnen fast man egentligen ska vara paralyserad. Finns goda resultat med melatonin (cirkadin), ett naturläkemedel som av NÅN anledning är receptbelagd i Sverige O_o

Vi behöver sova och bajsa för att må bra, förhoppningsvis fungerar en av dem :D
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

jag brukar ropa "håll klaffen" till hundarna :p bor i lägenhet och den ena hunden buffar mot folk i trappen. Dock inte när jag sover så jag undrar vad dom tänker om mig egentligen ;)
Perioderna när jag gråter i sömnen minns jag aldrig varför. Och jag gråter inte på riktigt (det blir inte blött) men jag väcker mig själv för det är så högt.

Circadin har jag provat, funkade inte för mig, men jag är ju inte riktigt som man ska heller..
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Fast man rör ju sig alltid, lägger sig på en sida, vaknar på en annan osv?
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

kl
Ni som rör er så mycket, funderat på boll eller kedjetäcke?
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Ja, positionella ändringar är normalt. Men när personen anser sig få störd nattsömn/vaknar av kraftiga rörelser (hoppar, springer) är det läge att söka. Går att sova på sömnlab för att reda ut vad som är vad.

Kortfattat har sömnen olika faser med tydligt olika hjärnaktivitet. Under låg aktivitet kan man röra sig men under REMsömnen är vi paralyserade. Hjärnan hallucinerar, inte läge att agera på det :D

A&O är att ta hand om sin sömn. Sömnskola är ett fint sätt att komplettera lm
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

kl
Ni som rör er så mycket, funderat på boll eller kedjetäcke?

Vad är det?

Hos vännen sov jag i en dubbelsäng- tänk er mig i en stor säng, helt ensam utan att råka knuffa ner någon eller slå på någon eller trängas eller sno täcket eller kuddarna eller vara allmänt... eh.. i vägen :p En morgon vaknade jag helt i andra delen av sängen med täckets ena hörna över huvudet som en sjal eller så så när jag lyfte på huvudet så måste det ha sett mycket roligt ut! Jag sover mycket på mage också. Eller somnar i alla fall och vaknar på magen.:sneaky:

Jag tror att ett rejält gäng sömnisar och en vit mysigt fångsttröja nog skulle lösa sömnproblemet. Eller det räcker nog fint med tröjan!:cautious:
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Ja, positionella ändringar är normalt. Men när personen anser sig få störd nattsömn/vaknar av kraftiga rörelser (hoppar, springer) är det läge att söka. Går att sova på sömnlab för att reda ut vad som är vad.

Kortfattat har sömnen olika faser med tydligt olika hjärnaktivitet. Under låg aktivitet kan man röra sig men under REMsömnen är vi paralyserade. Hjärnan hallucinerar, inte läge att agera på det :D

A&O är att ta hand om sin sömn. Sömnskola är ett fint sätt att komplettera lm[/QUOTE
Vad är det som gör att hjärnan inte stänger av kroppen under REMsömnen?
Min hjärna är nog för aktiv på nätterna så den inte orkar med dagarna. Den är dryg och trist min hjärna!
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Hur är sängen? Kanske ett sängbyte skulle hjälpa?
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Snabb googling: http://www.hi.se/kognitionsportal/produktdetaljer.asp?produktid=656&kategorityp=behov

Jag har själv bara hört om kedjetäcke och tydligen är det hjälpsamt för personer med ADHD t ex. Följ länken och läs! Jag tänkte också på kedjetäcke till dig när du skrev att du sover gott då hunden ligger på dig. Det ger en känsla av värme och trygghet, kanske täcket också kan ge det?

Nu är ju dessa täcken hutlöst dyra, kanske det går att hyra/låna?
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Ah, det måste vara det som gör susen när jag vill ha dubbla täcken, att det blir tyngre! Har märkt att ena barnet också tar på sig ett extratäcke om det är svårt att sova.
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

kl

Bolltäcken är verkligen bra, vi brukade använda dem massor på psyk åt personer som var oroliga nattetid (främst dementa).

De brukar gå att hyra/låna, men annars kan man säkert konstruera någon egen variant av tungt täcke.
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Kedjetäcken är lätta att göra bara man har en symaskin. Finns bra exempel när folk gjort själva på Internet. Även bolltäcken. Då syr man små rutor och fyller dom med saccosäckfyllning osv.
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Ah, det måste vara det som gör susen när jag vill ha dubbla täcken, att det blir tyngre! Har märkt att ena barnet också tar på sig ett extratäcke om det är svårt att sova.

Vi har några gamla, väldigt tunga täcken vi tar fram ibland om höstarna i stugan. Man sover fantastiskt gott under detta, kanske det är själva tyngden?!
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

kl
Ni som rör er så mycket, funderat på boll eller kedjetäcke?

har precis lämnat tillbaka mitt bolltäcke, det vägde 7 kg, jag hade det på mig max ett par timmar, sen hade jag kastat ner det på golvet. Tyckte det va rätt behagligt att ha det när man somnade, gillar också tyngden. Tyvärr verkar min hjärna fast besluten att jag INTE ska få sova bra
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

I Sverige kan man få dom utskrivna som hjälpmedel av arbetsterapeut.
Vi har dom på jobbet, fungerar super på många som tenderar att få ångest inför/i insomningsögonblicket.
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Hur är sängen? Kanske ett sängbyte skulle hjälpa?

Jag sover i bäddsoffa. Den är ganska hård säng och jag har alltid gillat sova i hård säng faktiskt. Så när det är dags för säng igen så blir det, som alltid, en vanlig enkel 90 säng med brädor och skumgummimadrass! :o
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

har precis lämnat tillbaka mitt bolltäcke, det vägde 7 kg, jag hade det på mig max ett par timmar, sen hade jag kastat ner det på golvet. Tyckte det va rätt behagligt att ha det när man somnade, gillar också tyngden. Tyvärr verkar min hjärna fast besluten att jag INTE ska få sova bra

Jag gillar överlag tunga täcken. Medan barnen kan sova med ett enkelt påslakan på sommaren samtidigt som de kvider av att till och med det är för varmt, så sover jag med mitt tjockare täcke. Jag kan inte sova utan täcke på mig. Jag har ju hund i sängen och det känns bra att ha henne nära och p mig, hon sover på benen alltid, tyvärr har hon börjat gå ner mer och mer eftersom jag rör mig så mycket, men de gånger hon skiter i mig och lägger sig på ryggen på mig, ja det är myyyysigt ju :D 25 kg är dock nog att ta i lite för min kropp.

Faktiskt nu när jag tänker på det. I vintras hade jag mitt täcke och min hästs tjockare Jacson-fleecetäcke på mig också de dagar då det var ritkgit kallt, det var tungt och mysigt och både täcket och filten låg kvar på mig när jag vaknade :)

Täcken som åker i golvet är skit, VARFÖR hamnar de alltid där??? Vad fanken pysslar våra hjärnor med när den påstår att vi sover??:nailbiting:
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Snabb googling: http://www.hi.se/kognitionsportal/produktdetaljer.asp?produktid=656&kategorityp=behov

Jag har själv bara hört om kedjetäcke och tydligen är det hjälpsamt för personer med ADHD t ex. Följ länken och läs! Jag tänkte också på kedjetäcke till dig när du skrev att du sover gott då hunden ligger på dig. Det ger en känsla av värme och trygghet, kanske täcket också kan ge det?

Nu är ju dessa täcken hutlöst dyra, kanske det går att hyra/låna?

Ja, värme! :love: När hon sover bredvid mig, rak lång så sover jag med ett ben över ryggen på henne och en arm under hennes hals, hon är så varm och go! :D Och så är det ju tryggt med en vakthund när man är lite mörkrädd och kanske till och med tittat på The Walking Dead som handlar om zoombisar. Då till och med drömmer jag om sånna och vaknar med viss panik, då ska det INTE vara mörkt i rummet!!! :nailbiting:
 
Sv: Hur länge ska man gå vaken innan man söker hjälp?

Ja, positionella ändringar är normalt. Men när personen anser sig få störd nattsömn/vaknar av kraftiga rörelser (hoppar, springer) är det läge att söka. Går att sova på sömnlab för att reda ut vad som är vad.

Kortfattat har sömnen olika faser med tydligt olika hjärnaktivitet. Under låg aktivitet kan man röra sig men under REMsömnen är vi paralyserade. Hjärnan hallucinerar, inte läge att agera på det :D

A&O är att ta hand om sin sömn. Sömnskola är ett fint sätt att komplettera lm

Jag funderade på det här med att man vänder sig och rör sig för att ändra ställning, på ett normalt sätt och inte som jag då alltså. Är man vaken när man gör det? Vaknar man upp och vänder på sig, eller sover man och vänder sig i sömnen?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 362
Senast: Fibusen
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 213
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter julen köpte jag årets julklapp – ett aktivitetsarmband – i julklapp till mig själv. Jag tyckte att det verkade vara en lite kul...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp