Hur länge ska man envisas med kokat vatten?

B

bestatjejen

Ja som rubriken lyder, hur länge kokade ni vatten till era små? Eller är det någon som vet när man kan ta "vanligt" vatten?

Sv: Hur länge ska man envisas med kokat vatten?

L började inte dricka vatten förrän han var runt 5-6 månader (ammade mest innan o körde ibland ersättniong på tetra9, o vi har aldrig kokat något vatten.

När du börjar ge smakportioner mm borde det vara ok att ge okokt vatten. Eller när de börjar slicka golven/hunden annat gott som innehåller massor av skit.

Har du kommunalt vatten eller egen brunn?¨
Är det kommunalt så ska det i normalfall vara okej att låta bli att koka vattnet.
Är det privat så kan ett vattenprov ge svaret ifall det behövs.
Vår kommun bjuder på vattenprover för egna brunnar till familjer med barn upp till 2 år så vi har kollat vattnet 3 (eller 4?) gånger de senaste 7 åren. Proverna har visat att vi har bra vatten och då har vi slutat koka det. Kokar gör man ju för att döda ev bakterier i vattnet och finns det inga bakterier är det ju överkurs att hålla på att koka...

Vi har aldrig kokat vatten, men så har de inte druckit något vatten (eller ätit ngt utöver bröstmjölk) före sex månader heller.

Lykke är 3 månader precis och senaste två veckorna har jag inte kokat allt vatten, dock i stallet etc där det känns som om allt kan vara ganska smutsigt kokar jag fortfarande. Micrar lite för att det ska bli lite halvljummet (så som hon gillar mest).
Vi har kommunalt vatten, jag pratade med min BVC-tant om det här innan också. Kan ju tillägga att jag både ammar o ger ersättning, blir väl mer ersättning antar jag.

Ja jag förstod det som hon menade när man blandar ersättning till dom små, inte att man kokar vattnet för att sedan ge det som dryck till barnet.

Fast är vattnet godkänt även för barn under 1 år ska man väl ändå inte behöva koka det? Eller är det andra regler som gäller när man ger ersättning (har endast gett ersättning ett fåtal gånger då han hellre tog bröstet)?

Trådskaparen:
Vi har egen brunn och tog därmed vattenprov, vilket visade att vi hade bra vatten så vi har aldrig kokat något vatten till vår son när han var bebis. Nu tittar det ju snart ut en ny bebis så det börjar bli dags för ett nytt vattenprov.

Vi har egen brunn och vattenprov visade att det inte var okej för gravida och barn. Så vi måste koka

Jag följde rekomendationerna som läkare angivit, vi har kommunalt vatten och vissa hävdar att man inte behöver koka då.

Jag kokade iaf vattnet tills att E var runt 3 månader, det är ju så enkelt så det kändes inte som något att fundera över.

Tack för alla svar!

Då kan jag sluta koka vatten nu då, för Linus är 7 månader den 13 december =).

Vi kokade bara dom första gångerna Emilia åt ersättning (vid 1 mån), sen kändes det bara krångligt och onödigt.

Vi har "kommunalt" vatten.

Vi hade eget vatten som testades och var jättebra, vi kokade aldrig vattnet...

Kokade vatten fram till 3 månader, steriliserade alla flaskor fram till 4-5 månaden.

Kokade aldrig, vi har kommunalt vatten. Nu har våra iofs väldigt väldigt sällan fått ersättning, men vi hade inte kokat om de var flaskbarn heller.

Hm, fram till idag har vi kokat allt vatten som Milton, 6½ månad, får i sig - för att späda ut maten, till gröt och de få gånger han fått ersättning tidigare. Det har iof inte varit så jobbigt, vi har alltid sett till att det funnits uppkokat vatten i vattenkokaren så har det bara varit att värma på till lagom temperatur men visst vore det enklare att bara tappa upp kommunalt kallvatten från kranen och tillsätta i den heta maten. :D

Dottern åt enbart ersättning från ungefär en månads ålder och då slutade vi också att koka vattnet på inrådan från BVC.

Liknande trådar

Hemmet Jag har en dyna för min balkongsoffa. Tyvärr så krävs det bara lite vatten för att det ska bli stora fula fläckar. Ena sidan är full av...
Svar
3
· Visningar
456
Senast: KesoNeso
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 503
Kropp & Själ Nu behöver jag alla hobbypsykologers hjälp! Jag har haft en helt vanlig trevlig morgon. Lämnat sonen på scouterna och körde till ÖB för...
2
Svar
29
· Visningar
2 435
Senast: skiesabove
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?