hur länge ska hunden få vara valp?

squarepants

Trådstartare
min kompis har en tik som nu är 5 månader, en flatcoated retriver.
hon är fortfarande väldigt väldigt tanig och valpig i kroppen (mer än tex hennes kullsyster)
ägaren går ungefär 2mil med henne om dagen, exlusive kortare kissträckor. (har gjort detta sedan hunden var 3mån) jag tycker det är GALET långt för en så ung hund! vad tycker ni?
jag funderar på om det kan vara därför hon fortfarande är så liten och smal? att hon inte riktigt har fått tid att växa.
hon tränar agility med hunden flera gången i veckan och lär henne nya komandon hela tiden.

jag lärde min hund enklare komandon (sitt, ligg, stanna, fot och nej) när hon var 3mån tills det att hon var 7mån, sedan började jag lära henne lite mer.
tills att hon var 4mån så gick jag vara kisssträckor och busade.
när hon var kanske 5mån så fick hon leka längre med andra hundan och gå ut kanske 30min +kissträckor.
inte förrens hon var 10-12mån så gick jag så långa promenader (och inte ens då varje dag) som hon gör nu.
gjorde jag rätt? var jag FÖR vek med henne?

vad tycker ni?
hur länge ska valpen på "ta det lugnt"?
 
Senast ändrad:
Sv: hur länge ska hunden få vara valp?

Ja, jag har ju bara en sak att säga - din kompis verkar helknäpp!! Fattar hon inte att det är en valp hon har? En valp ska inte motioneras överhuvudtaget. Så som du har gjort med din hund är alldeles utmärkt.
 
Sv: hur länge ska hunden få vara valp?

tack för medhållet! :bow:
det var skönt att jag tänkte och gjorde rätt.
 
Sv: hur länge ska hunden få vara valp?

Jag hoppas att du skojar med mig!!

Annars, för hennes hunds skull, så hejda henne.
På ett eller annat sätt.

Tipsa henne om böcker (man kan låna på biblioteket), fråga om hon har ngn kontakt med uppfödaren tex.
 
Sv: hur länge ska hunden få vara valp?

Jag har lärt mig att man inte ska börja med agility innan hunden är färdigväxt, sliter på hunden annars. Hade jag varit dig så hade jag frågat människan om hon inte vill ha hunden så länge, en valp som får växa ifred håller bättre som vuxen.
 
Sv: hur länge ska hunden få vara valp?

På tok förlångt för hunden.

Min valp började gå kortare promenader vid 5 mån.
Vi går 1 gång om dagen en runda då kan vi vara ute 1 tim. Då tränar vi lite lydnad mm
Sedan är det lek o bus i trädgården.
Min är 6,5 mån rottis
 
Sv: hur länge ska hunden få vara valp?

min kompis har en tik som nu är 5 månader, en flatcoated retriver.
hon är fortfarande väldigt väldigt tanig och valpig i kroppen (mer än tex hennes kullsyster)
ägaren går ungefär 2mil med henne om dagen, exlusive kortare kissträckor. (har gjort detta sedan hunden var 3mån) jag tycker det är GALET långt för en så ung hund! vad tycker ni?
jag funderar på om det kan vara därför hon fortfarande är så liten och smal? att hon inte riktigt har fått tid att växa.
hon tränar agility med hunden flera gången i veckan och lär henne nya komandon hela tiden.

jag lärde min hund enklare komandon (sitt, ligg, stanna, fot och nej) när hon var 3mån tills det att hon var 7mån, sedan började jag lära henne lite mer.
tills att hon var 4mån så gick jag vara kisssträckor och busade.
när hon var kanske 5mån så fick hon leka längre med andra hundan och gå ut kanske 30min +kissträckor.
inte förrens hon var 10-12mån så gick jag så långa promenader (och inte ens då varje dag) som hon gör nu.
gjorde jag rätt? var jag FÖR vek med henne?

vad tycker ni?
hur länge ska valpen på "ta det lugnt"?

Men GUD...
I mitt tycke är det alldeles för mycket för en valpis..
O agillity ska man inte träna förän hunden är färdigväxt.. speciellt inte sprina över A o sånt för det förstör deras ryggar...

Försök prata med din vän.. för hundens skull..
 
Sv: hur länge ska hunden få vara valp?

Shit, jag som tycker jag nästan går för långt med min 8 månaders Samojed tik....men jämfört med det där är mitt ingenting....!! :crazy:
Jag är ute och går i skogen ca 40 min 2 gånger om dagen och hon springer då helt fritt utan krav på sig, dock tränar vi alltid inkallning och liknande.....men hon går alltid löst och går i den takt hon vill (oftast full rulle hela tiden :rofl: )
Sedan blir de ju lite kiss-svängar och liknande oxå under dagen, och lite träning på det!!

Men det kommer troligen märkas på hunden oxå, dåligt skelette, förslitnings skador m.m!! :(

Vill oxå börja med Agility med min vovve, dock vågar ja INTE börja förens hon har röntgat sina höfter så jag vet att det är okej!! :)
 
Senast ändrad:
Sv: hur länge ska hunden få vara valp?

Jisses, den enda agility en 5 månaders bör träna är väl slalom, springa genom tunnlar och kliva över pinnar på marken... kommandon kan hon väl lära hunden hur mycket hon vill just nu, frågan är om hon tänker på att hunden kommer bli väääälidigt krävande om hon stimulerar den så mycket som liten, den måste ju lära sig att det inte bara är "on" utan också "off". Dessutom kan faktiskt även hundar få magkatarr av stress... Håller med de andra om att det inte låter hälsosamt för en valp... Problemet med flaten är väl just att om du måste lära den "off" för den kan vara "on" hela dagen om du ger den chansen...

Den hunden kommer inte bli rolig när den blir stor. 2 mil om dagen, det kommer inte min 2,5 åriga flat upp i ens de dagar som han är med ute i stallet och springer efter hästen... Och på honom märks det väldigt tydligt när jag engagerar honom för mycket, då blir han lite störig, gnällig och spökig, då vet jag att det är bara att ta det lugnt några dagar och så blir han som vanligt igen, med världen bästa "off"-knapp!
 
Sv: hur länge ska hunden få vara valp?

2 mil om dagen med en 5 månaders valp + agillityträning :eek:
Vad tänker människan med :confused:
 
Sv: hur länge ska hunden få vara valp?

Slalom bör man inte träna på alltför unga hundar då det är ganska slitsamt för kroppen med alla böjningar och ännu mera i kombination med hög fart.
Vill man börja slalomträna en ung hund kan man börja med bara en port eller två portar långt ifrån varandra och utan någon böjning.
 
Sv: hur länge ska hunden få vara valp?

Jag menade inte snabbhetsträning på vanliga slalom, utan det faktum att åtmindstone de agillitymänniskor jag känner börjar träna sina valpar på slalom som väldigt unga, bla genom att springa genom korridorer av pinnar som krymper bit för bit så att hunden tillslut måste väja lite för varje pinne... tillslut har dom en hund som är 100% på slalom om man gjort rätt... DET börjar dom med som valpar, dom blir ju knappast färdigtränade som valpar...
 
Sv: hur länge ska hunden få vara valp?

hej alla och tack för era svar!

jag pratade med ägaren till hunden och sa att jag tycker att hon ska gå till veterinären och först och främst kolla så hunden är frisk (då den är så liten) och sedan att hon inte får gå så långt med hunden eller träna aquility jag sa att hon istället skulle börja gå unghund/valpkurser, så hunden får stimulans i men bara "valpmänd". (det kanske är lite sent påtänkt nu, men det gör iaf ingen skada!)
hon svarade med att hon inte visst riktigt hur man skulle göra med valpar. hon köpte en flat för att hon ville att hunden skulle vara aktiv (okej) och det hon tänkte när hon köpte en aktiv hund var då tydligen att den ska vara hyperaktiv redan som valp, typ.
hon sa att hon skulle följa mitt råd (tack!) med aktivering av hunden.


hon gick till veterinären för en kontroll på hunden.
stekellet är underutvecklat för en 5mån valp, men det är inget fel på det. bra värden och allt.
men den är som sagt väldigt väldigt liten och smal så hon ska ge den valpfoder+vuxenfoder 4ggr/dag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 356
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 916
Senast: ako
·
Övr. Hund Hur ser ni på att skaffa hund när den ena parten i förhållandet inte alls har något hundintresse? Egna erfarenheter? Jag älskar djur av...
2
Svar
23
· Visningar
4 199
Senast: Lejonelle
·
Hundhälsa Jag vet inte ens hur jag ska beskriva senaste tidens helvete. Våran 10 månaders valp blev i natt dålig och kom liksom inte till ro, hade...
Svar
4
· Visningar
1 535
Senast: Snuffsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp