Hur länge rider ni när ni tränar dressyr?

Sv: Hur länge rider ni när ni tränar dressyr?

Min arab är precis likadan. Hon tittar och fnyser åt precis allt! :D

Men idag när vi va ute på en liten tur kom jag på en sak. Hon var såklart jättespänd och tittig. Men när jag slappnade av ordentligt i höfterna och rörde dem som i stora cirklar i samma takt som hennes rörelser så slappnade hon av med en gång. Och när jag stannade upp med höftrörelserna (alltså spände mig och gick emot hennes rörelser blev hon genast seg, orytmisk och spänd).

Givetvis har jag vetat det här innan, men så fort jag kortar tyglarna och börjar jobba lite med henne spänner jag mig. Jag blir nästan helt passiv i mina höfter och har inte alls de där cirklande rörelserna och "gungandet" genom ben, axlar och armar som jag hade på långa tyglar. Men att det hade så stor inverkar på hästen kunde jag aldrig ana. Minsta lilla korrigering av mina höfter blev en omedelbar hjälp till henne.

Det har alltså varit jag som vart problemet. Jag har, genom att spänna mig och stoppa hennes frihet i rörelserna, gjort henne spänd och nervös.

Så kanske kan det vara du som är spänd? Eller att du är för passiv i dina höfter och inte följer med riktigt i rörelserna?

Jag hade nämligen precis samma "tvångstankar" som dig innan. Eller alltså att jag ville till det där läget då det kändes som man flög på små rosa moln varje pass. Men nu när jag, istället för att bara rida på och hoppas att jag kommer dit vilket gjorde att jag bara blev spändare och spändare, så koncentrerar jag mig på att hitta problemet hos mig själv. För det är alltid där det sitter. Och numera upptäcker jag minst en grej som är fel hos mig och som jag måste jobba på varje pass. Så jag brukar egentligen gå in eller sluta övningen så fort jag känner att jag själv kommit underfund med problemet hos mig och löst det. Och om man väl letar efter problemen i sig själv, hittar man dem (eller iaf jag) ganska snart.

Du kanske har rätt, det kan kanske ligga i min sits..
Får testa och känna efter ordentligt.. :idea:

När jag rider själv så går jag ut med pollan i 45min först, sen rider jag oftast i 1,5 h och sen avskrittning.
Ger mig inte förrän allt känns bra.

Effektiv tid för dressyrtränare är runt 30 min sen avslutar jag.
Uppvärmningen tar ungefär lika lång tid.

Pollan mår bättre av att ridas så mkt och har blivit mkt gladare, piggare och mer samarbetsvillig.

Oftast blir det runt 40-45 min, men jag skulle lugnt kunna rida längre bara för att det är så kul, men pga att jag har så dålig fantasi, kommer jag aldrig på ngr roliga övningar att göra, utan sitter mest och "finåker" runt på ridbanan tillslut. Ibland blir det bara halvtimmespass allt beroende på mitt humör och hur jag mår. Det tillkommer fram/avskrittning förstås i de här tiderna.

Hästen är för övrigt 19 år gammal men pigg och frisk som aldrig förr.

Det beror på hur hästen känns. Om den är stel - ca 90 min, om den är mjuk - ca 50 min.

När jag väl rider dressyr blir det i ca 30 - 40 min med framskrittning och avskrittning.
För tränare mellan 30 - 40 min effetktiv ridning.

2-3 dagar i v rider vi rena dressyrpass somser ut som följande:

Skritt på lång tygel 10 min (upp till ridbanan)
Skritt på tygel 10 min
Trav på halvlång tygel 10 min
Trav på tygel 10 min
Galopp på tygel 10 min
Skritt på lång tygel 10 min ( hem igen)

Varierar mycket, ibland får jag jobba längre i skritten och ibland kräver hon mer galopparbete.
Sen blir det 2 dagars uteritt och en dag vi longerar.
1 dags vila om vi inte tävlar den veckan, 2 dagars vila när vi tävlar ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sju och åttaåriga Awelia och Aliwa rider gärna utan träns, något de gjort sedan de var små. Med hjälp av vikten och rösten rider...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 161
Senast: cewe
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 551
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård