Hur länge rider ni när ni tränar dressyr?

Sv: Ganska korta pass

Jag rider ju mina hästar i princip varje dag varav alla dagar mer eller mindre dressyr, vare sig det är i ridhus eller ute på våra eminenta ridvägar. Så hästarna ÄR ju lösgjorda direkt när jag sitter upp... Jag känner i ärlighetens namn aldrig nån direkt skillnad på hästen efter 5 minuter eller efter 35...

Jag lyckas aldrig riktigt komma dit..
Visst att jag känner väldigt ofta att gud så fin han känns, även precis i början.. Men det går alltid bättre när han har kommit igång ordentligt..

Undrar om det är jag som är en dålig ryttare eller om hästen av någon anledning behöver lång tid för att komma igång.. :confused:

Sv: Hur länge rider ni när ni tränar dressyr?

Ca 40-60 minuter är vanligast, inkl uppvärmning/avskrittning. Rider jag för tränare är passen 30-35 min, men då ska hästen vara ordentligt uppvärmd innan, och avskrittning sker efteråt, så tränarpassen är de som tar mest tid.

Jag har ingen särskild tid jag "måste" rida, slutar när jag är nöjd för dagen.

Jag brukar rida allt mellan 20 minuter och 1 timme när jag rider själv. Inklusive framridning och avslutning. Dock blir det oftast ca 45 minuter. Jag brukar försöka planera varje ridpass och ha med nya övningar ganska ofta. När jag känner att hästen har förstått vad det är jag är ute efter - avsluta. Det brukar funka kalas, då hästen har fått smälta vad vi gjort och sen kan man spinna vidare på övningen nästa gång.
Sen funkar ju inte alltid min planering då jag har en häst som vissa dagar är rädd för allt och alla :smirk:, speciellt hästar som kommer skrittandes på vägen bredvid ridbanan :p

För tränare har jag 30 minuters träningstid inklusive skrittpauser, och då är jag framriden ca 20 minuter först.

Visst att jag känner väldigt ofta att gud så fin han känns, även precis i början.. Men det går alltid bättre när han har kommit igång ordentligt..

Undrar om det är jag som är en dålig ryttare eller om hästen av någon anledning behöver lång tid för att komma igång.. :confused:

Eller om det är JAG som uttrycker det annorlunda? Jag kan också finna behov i att vara långrandig men oftast då fastnar jag i utförandet av en rörelse, t ex att serierna inte funkar, att hästen inte svarar som jag vill sidvärts, piruetterna blir obalanserade eller vad det nu är för nivå man är på. Jag har sällan känsla för att just lösgjordheten i sig är dålig... Jag TROR att det beror på att min grundridning är så pass bra att hästarna ÄR lösgjorda som grundstatus helt enkelt. I allafall när de är en liten bit fram på utbildningsskalan.

45 min effektivt arbete. Sedan igångskrittning ca 10-15 min och avskrittning ca 10 min, båda brukar oftast ske i skogen.

Det är inte så mycket att jag är en "slowstarter" som du kallar det, mer att jag rider fram väldrigt grundligt. Har kommit fram till att hästen går som bäst om jag lägger upp ridpasset enligt följande:
Uppvärming
Skritt på lång tygel
Skritt på tygel
Trav lättridning en liten stund
Galopp, lätt sits och bra tempo.
Aktivt arbete
Travarbete
Galopparbete
Travarbete (det är nu han brukar börja gå bra, komma loss)
Galopparbete (nu brukar han vara jättefin i galoppen)
Travarbete (och nu går han som en klocka, totalt eftergiven och helt underbar:love:)

Avrundning
Trav lättridning låg och rund
Skritt på lång tygel

Givetvis med skrittpauser då och då.

Det är svårt att hålla passen korta med det upplägget.. Men jag har kommit fram till att det funkar väldigt bra..
Han kommer loss väldigt fint av att galoppera, därav att jag i princip börjar med galopp.
För att han ska gå bra i galoppen sen, krävs det att han har kommit loss i traven. Och för att han ska komma loss i traven, krävs det att han kommer loss i galoppen.
Så först galoppera - komma loss i trav - komma loss i galopp - komma loss ännu mer i trav - helt underbar i galopp - helt underbar i trav - slut.

Sen kan han ibland vara rädd för precis allting i ridhuset eller på banan, då tar det en stund innan han slappnar av och börjar lyssna på mig..

Att man ibland ska ge sig håller jag med om.. Men i mitt fall är det mer att jag vet att om jag rider lite till så kommer han snart gå helt toppen. Då vill man inte gärna sluta..

Som det är nu skulle jag ha dött av tristess vid det laget att man kommer till själva träningen efter uppvärmningen! :rofl:
Men huvudsaken det funkar för dig!

Det handlar knappast om att vara en dålig eller inte dålig ryttare, utan att det finns olika metoder och ridtekniker.
Om man tidigt med ett pass börjar prioritera avslappning och lösgjordhet och sen går tillbaka till den delen om det går förlorat så tror jag t ex chansen är större att det blir en vana för hästen. Olika personer har ju olika prio på det där med lösgjordhet/avslappning även om man inte alltid tänker på det, och det ena eller det andra behöver knappast vara fel.
Själv börjar jag gärna "jobba" i skritten tidigt just för avslappning och lösgjordhet, och det funkar ypperligt på 16-åringen, hyfsat för 15-åringen (den senare kan ha ett par dippar medans musklerna kommer igång men kännas bra precis i början och efter ett tag). Svår att säga hur det är för just dig och din häst, hästar är ju olika i fysiken också och ryttare har olika ridsätt som sagt, men ja - jag tror garanterat man kan "komma igång" betydligt tidigare än så utan att hästen för den skull tar skada av för lite uppvärmning.
Men huvudsaken är ju att det funkar, och hellre för mycket uppvärmning än för lite.
Kanske är det något mentalt i dig eller hästen också att det tar en stund innan ni kommer till ro?

kl

(Skrittar fram ca 10 min.)
Joggar igång i trav, ställer, böjer, gör många volter.
Går över till galopparbete i båda varven, bara rullar på.
Skrittar på långa tyglar 5 min
Skrittar och jobbar i kanske 5 min med skänkelvikningar, framdelsvändningar, volter, igångsättningar i trav m.m.
Aktivt trav- och galopparbete i typ 20-30 min med paus emellan.
(Lägger ner och skrittar av)

Så runt 30-60 min, oftast runt 45 min.

Rider jag för tränare blir det 30 min framridning och 30 min träning så att säga

är det då från första sekund du sitter på hästen eller efter värmning..?

mina hästar behöver iaf lite tid att skritta/jogga igång på lång tygel men jag ser inte det som bristande lösgjordhet utan som helt normalt.
det är väl ingen idrottsman som går rakt på 150kgs viktarna eller börjar spurta innan dom värmt upp. muskler behöver och ska värmas innan dom belastas. särskilt viktig om man tar hästen från stallet, har hästen gått i hagen hela dagen har den ju redan kommit igång lite.

För tränare kan det bli från 30 min till en timme, beroende på vem jag tränar för.
Det blir lite samma när jag tränar själv, allt från 30 min till en timme. Sköter hon sig, och vi får igenom det jag har tänkt så slutar jag utan att titta på tiden, så ibland blir det korta pass. Tittar inte så mycket på klockan när jag rider utan avslutar när det känns bra. Det är sällan jag behöver träna upp till en timme.

jag tar aldrig tiden när jag rider så jag vet inte hur länge jag håller på :D fast det är bra på ett sätt för då är man inte så fixerad vid klockan att -ja nu har ja ungefär en kvart på mig sen ha ja ridit en timme o längre kan jag inte rida.

för tränare rider ja nog ca 1 timme o när ja rider själv är det nog allt från 20-60 min kan jag gissa :D

jag rider tills det känns bra o jag är nöjd annars blir han lätt uttråkad om man håller på för länge ibland. en häst med lite egna åsikter :devil:

Eller om det är JAG som uttrycker det annorlunda? Jag kan också finna behov i att vara långrandig men oftast då fastnar jag i utförandet av en rörelse, t ex att serierna inte funkar, att hästen inte svarar som jag vill sidvärts, piruetterna blir obalanserade eller vad det nu är för nivå man är på. Jag har sällan känsla för att just lösgjordheten i sig är dålig... Jag TROR att det beror på att min grundridning är så pass bra att hästarna ÄR lösgjorda som grundstatus helt enkelt. I allafall när de är en liten bit fram på utbildningsskalan.

Ja det verkar som om dina hästar befinner sig ett par (minst) snäpp högre på utbildningsskalan än vad jag och min häst gör. Det kanske kan bidra :angel:

Som det är nu skulle jag ha dött av tristess vid det laget att man kommer till själva träningen efter uppvärmningen! :rofl:
Men huvudsaken det funkar för dig!

Haha oh nej!
Tvärtom, jag vill aldrig sluta för det är så roligt hela tiden :D

Det handlar knappast om att vara en dålig eller inte dålig ryttare, utan att det finns olika metoder och ridtekniker.
Om man tidigt med ett pass börjar prioritera avslappning och lösgjordhet och sen går tillbaka till den delen om det går förlorat så tror jag t ex chansen är större att det blir en vana för hästen. Olika personer har ju olika prio på det där med lösgjordhet/avslappning även om man inte alltid tänker på det, och det ena eller det andra behöver knappast vara fel.
Själv börjar jag gärna "jobba" i skritten tidigt just för avslappning och lösgjordhet, och det funkar ypperligt på 16-åringen, hyfsat för 15-åringen (den senare kan ha ett par dippar medans musklerna kommer igång men kännas bra precis i början och efter ett tag). Svår att säga hur det är för just dig och din häst, hästar är ju olika i fysiken också och ryttare har olika ridsätt som sagt, men ja - jag tror garanterat man kan "komma igång" betydligt tidigare än så utan att hästen för den skull tar skada av för lite uppvärmning.
Men huvudsaken är ju att det funkar, och hellre för mycket uppvärmning än för lite.
Kanske är det något mentalt i dig eller hästen också att det tar en stund innan ni kommer till ro?

Jo kanske att det sitter mentalt.. Och det skulle säkert gå att ändra..
Men frågan är hur? :confused:
Egentligen så är det inte så viktigt, förutom att det är jobbigt de dagarna som man har bråttom!

när jag rider för tränare rider jag 45 min, men då försöker jag ha ridit fram innan i 10-15 min iaf.

när jag är själv så kan det variera mellan 20-60 min ungefär. ibalnd kanske det blir lite längre.

När jag rider för tränare rider jag 60 min, brukar då skritta fram något varv innan bara men ej "värma upp" före träningen eftersom
vi oftast brukar utgå från skritten och hon brukar hjälpa oss direkt
från "schratch" så att säga. Däremot brukar jag skritta av själv (oftast avsuttet) efter att timmen har gått.

När jag rider själv så skrittar jag i regel fram ca 10 min sedan så rider jag ca 30-40 min "aktivt" oftast och sedan skrittar jag av. Då är jag noga med att göra många små skrittpauser under hela ridpassets gång.

Ibland rider jag dock kortare pass, ca 20 min inkl. fram och avskrittnig och ibland längre pass också, ca 70-80 min inkl. fram och avskrittning men 30-40 min är väll "det normala" för mig.

är det då från första sekund du sitter på hästen eller efter värmning..?

mina hästar behöver iaf lite tid att skritta/jogga igång på lång tygel men jag ser inte det som bristande lösgjordhet utan som helt normalt.
det är väl ingen idrottsman som går rakt på 150kgs viktarna eller börjar spurta innan dom värmt upp. muskler behöver och ska värmas innan dom belastas. särskilt viktig om man tar hästen från stallet, har hästen gått i hagen hela dagen har den ju redan kommit igång lite.

Som jag skrev, oftast 30 minuter INTE inräknat skritt innan och efter. Men inräknat från första travsteget. Jag brukar efter framskrittning ägna en liten stund åt jogging i trav och galopp i riktigt låg rund form mest på fyrkanten och stora volter. Därefter påbörjar jag det riktigt jobbet med sidvärtsrörelser/skolor övergångar i trav, galopparbetet med allt som hör därtill och lite trav till i slutet.

KL

Det brukar bli en timme, sällan mer, inlusive skritten i början och slutet.

Blir det längre är det misslycakt ridpass (som någon annan skrev innan) så innebär det att jag känt mej missnöjd med ngt och fastnat och tragglat i det:o och inte kommit på mej själv och lagt av:mad:

Brukar oftast komma på mej, och återgå till riktigt grundläggande för att hitta tillbaka igen, men ibland är man dum:o

Jag travar igång med ganska lång tygel, låg, med bra kliv, sen samma i galopp, några varv på fyrkanten med ng stor volt och tempoväxlingar.

Därefter det arbete som jag tänkt mej den dagen. (Låter välplanerat:angel: och jag försöker ofta ha en plan, men inte alltid och det är ofta de passen utan plan som inte blir bra.....:crazy:)

KL*

Jag brukar, om vi tar bort fram och av skrittning rida i ca 40 minuter. Gärna mindre, ungefär 30 brukar vara det
normala. Vissa dagar rider jag bara 15 minuter, allt beroende på hur och känns och hur upplägget för dagen ser ut.

Sen så kan jag ju dra ut på "långritter" i skogen och då kan vi säkert vara ute i 2-3 timmar när vi är på det humöret,
men rider även dressyr ute i skogen. Men självklart med längre skrittpauser.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sju och åttaåriga Awelia och Aliwa rider gärna utan träns, något de gjort sedan de var små. Med hjälp av vikten och rösten rider...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 161
Senast: cewe
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 555
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård