Hur länge rider ni när ni tränar dressyr?

Sv: Ganska korta pass

Jo kanske att det sitter mentalt.. Och det skulle säkert gå att ändra..
Men frågan är hur? :confused:
Egentligen så är det inte så viktigt, förutom att det är jobbigt de dagarna som man har bråttom!

Kanske att man snabbare kommer igång om man lägger in lite "annorlunda" övningar i början av passet och gör själva uppvärmningen till ett träningspass i sig trots att man inte tar det hårt fysiskt? :p
Går man ut stenhårt från början blir det lätt som jag beskrev - att man inte skulle orka rida över en timme. Å andra sidan har man chans till mer kvalitet och mer lättstartad häst!

Jo kanske att det sitter mentalt.. Och det skulle säkert gå att ändra..
Men frågan är hur? :confused:
Egentligen så är det inte så viktigt, förutom att det är jobbigt de dagarna som man har bråttom!

Jag hade också precis samma problem som dig innan, och nu är det tvärtom :p

Men iaf, för ett tag sen tog jag och Ella en paus från all ridning i princip och jag började träna NH/kommunikation. Och efter det har jag blivit så positiv i ridningen. Jag kan gå ut, skritta några meter, sen öva lite skolor eller liknande i skritt och gå in igen. Allt behöver inte gå perfekt eller vara superbra, utan det räcker med att jag är nöjd med en övning och sen tar jag åt mig det och känner mig glad :)

För oftast (iaf för mig) så ligger ju problemet hos sig själv om ingenting funkar. Och det gäller att göra träning rolig och bekväm för både sig själv och hästen. Sen behöver ju hästen en viss motion så man kan ju inte sluta efter 5 minuter varje dag kanske. Men har jag blivit nöjd med en övning och hästen gjort sitt bästa och förstått vad jag ville, då slutar jag eller tar en liten paus innan jag går över till nästa övning.

Kanske blir lite enklare nu att korta ned passen, iaf de dagar du har bråttom eller inte har lust att träna :D

Kanske att man snabbare kommer igång om man lägger in lite "annorlunda" övningar i början av passet och gör själva uppvärmningen till ett träningspass i sig trots att man inte tar det hårt fysiskt? :p
Går man ut stenhårt från början blir det lätt som jag beskrev - att man inte skulle orka rida över en timme. Å andra sidan har man chans till mer kvalitet och mer lättstartad häst!

Jo det är sant..
Problemet är bara att min häst väldigt lätt spänner sig mentalt och då är det svårt att komma till arbete..
Jag gör ju tempoväxlingar, övergångar, skänkelvikningar, skolor, halter osv under hela passet.. Men det ger inte så mycket förrens han har börjat slappna av och kan koncentrera sig..
Han är nog egentligen inte spänd eller stel i kroppen utan det sitter mer i huvudet..

Sv: Hur länge rider ni när ni tränar dressyr?

Jag rider ju en ridskolehäst, både lektion och enskilt. Hon rids ju av många och det är bara enstaka gånger som det är min ridning som "sitter i". Hon tar ganska lång tid på sig innan hon kommer loss och igång.

Mina vanliga lektioner är 75 min inkl fram och avskrittning. Vi skrittar alltid minst 10 min på lång tygel före o efter. På lektionerna har vi sedan ca 15 min att värma upp på, för att vi faktiskt ska hinna med allt det andra.

När jag rider själv så samma med skritten, värmer upp tills det känns bra (oftast längre än på lektion). Sen rider jag oftast runt 75 min totalt då med, får rida hur kort jag vill men max 90 min, så länge rider vi aldrig om vi inte skrittat fram och av lite längre rundor ute. Oftast så behöver jag mina 75 minuter för att verkligen få ut något av passet, hon är ibland stressad och då tar det lång tid att få henne att slappna av och komma till arbete, och är hon inte det så behöver jag tiden till att kunna pressa vidare för att såsmåningom komma över nästa trappsteg.

Privatlektioner brukar vara uppvärmd o klar och sen 45 min lektion och sen avskrittning. Ibland blir det mer, om det är något som verkligen behöver tas igenom.

Hästen är ju dock i bra kondis och går mycket lektioner. Senast jag red privatlektion jobbade vi i en timme efter uppvärmning och hästen kändes bara fräschare o fräschare ju mer jag red, och då gjorde vi saker som är SVÅRA för henne! Riktigt ambitiös tjej när man väl fått henne att slappna av o börja jobba! :love:

(oj, en sån roman det blev! :D )

Jag hade också precis samma problem som dig innan, och nu är det tvärtom :p

Men iaf, för ett tag sen tog jag och Ella en paus från all ridning i princip och jag började träna NH/kommunikation. Och efter det har jag blivit så positiv i ridningen. Jag kan gå ut, skritta några meter, sen öva lite skolor eller liknande i skritt och gå in igen. Allt behöver inte gå perfekt eller vara superbra, utan det räcker med att jag är nöjd med en övning och sen tar jag åt mig det och känner mig glad :)

För oftast (iaf för mig) så ligger ju problemet hos sig själv om ingenting funkar. Och det gäller att göra träning rolig och bekväm för både sig själv och hästen. Sen behöver ju hästen en viss motion så man kan ju inte sluta efter 5 minuter varje dag kanske. Men har jag blivit nöjd med en övning och hästen gjort sitt bästa och förstått vad jag ville, då slutar jag eller tar en liten paus innan jag går över till nästa övning.

Kanske blir lite enklare nu att korta ned passen, iaf de dagar du har bråttom eller inte har lust att träna :D

Jag skulle nog ha lite svårt att göra så.. Rida 5 minuter i skritt och sen gå in..
Då skulle jag inte alls känna mig nöjd :p

Anledningen till att det blir så långa pass är ju för att jag tänker: Jag vet att vi kan bättre! Och jag vet att jag (nästan) alltid kommer till det läget där han känns helt underbar..
Jag vill att den känslan ska infinna sig tidigare i passet, precis som att jag för ett år sedan ville att en annan känsla skulle finnas tidigare..
Man går ju hela tiden framåt och vill mer..
Når jag till punkt ett så vill jag till punkt två och sen tre..
Jag märker ju att det ger resultat, för han utvecklas enormt! Då är det svårt att göra på annat sätt..

Men undrar om det på något sätt är negativt det jag gör..? (mer än att det tar tid och att man ibland har bråttom)

Jag ser fortfarande inte hur jag ska kunna korta ner passen utan att känna mig missnöjd..
Ska jag strunta i att rida tills han går toppen?
Ska jag gå in när han går halvbra?

Det är inte själva övningarna som strular, för när han kommer loss kan vi göra vad som helst! (inom vår utbildningsståndpunkt såklart)

Jag kanske vill för mycket..

Rider jag sjalv beror det pa vad jag gor, men alltid minst 45 minuter, oftast varierar det mellan 45 min till 1,5 timme, beroende pa vad jag jobbar med osv. Nar jag rider for tranar ar det alltid 45-60 min ridning, utan framridning och avskrittning inraknat.

största risken är väl att din häst tappar gnistan när du aldrig blir riktigt nöjd utan hela tiden kräver ännu mer..

eller att dina höga krav gör att ni är fel ute från början så han är spänd redan när du sitter upp för att han är rädd att misslyckas. vilket såklart gör det värre. märker direkt på min häst om jag är lite missnöjd med honom, då spänner han sig och blir orolig - om jag istället är positiv hela tiden och nonchalerar ev misstag så går det såå mkt bättre. :)

är lite inne på ellas linje faktisk, om det främst är psykisk så är det DET du måste ta tag i, inte traggla ändlöst på banan.. fråga dig VARFÖR han är så spänd och inte kan slappna av? det ska ju inte vara så, inte hemma på ridbanan där ni är varje dag. kommer väl kanske bli svårt att sälja honom också om man måste rida i en timme innan man får honom avspänd. :p

ffa låter det vääldigt jobbigt för dig, tur att min häst inte är som din för jag skulle aldrig orka hålla på så länge. :crazy:

kan du inte bara låta bli att be om så svåra saker??? han behöver inte gå perfekta slutor varje dag tex, bestäm dig för att i dag så ska du nöja dig med något väldigt enkelt som han kan göra bra.

KL

Jag brukar tvinga mig av när hästen går väldigt bra, som sist så var han såå himla fin, så jag gjorde det jag hade tänkt göra och sedan satt av. Red inte länge alls. Jag har lite svårt att sluta för det är så himla kuuuuuul :bump:

Jag brukar undvika att rida längre än 1 timme, ca 40 min är lagom. Men det beror lixom på vad vi tränar på, och hur hästen känns.

Ibland tycker jag att jag måste få gneta på lite för att komma vidare, be om lite mer.. och andra gånger känns det som det bästa att sluta när det går så väldigt bra för att inte slita på "det goda".
Oftast slutar jag när det går bra.. Men det är svårt att inte bli girig - när det går bra så är det lätt hänt för mig att vilja ha liiiite mer - men jag har lärt mig att stoppa då :angel:

För tränare rider jag 45 min exkl fram och avridning

När ja rider för tränare så blir det alltid ca 60 min, å då är de exlusive fram å av skrittning, men inklusive ngr minuters skritt pauser.

När ja rider själv så blir passen kanske 1 h å 30-40 min ca....men då är de gärna inklusive en ordentlig skritt tur (ev lite trav) i ca 30-40 min före lr efter...

största risken är väl att din häst tappar gnistan när du aldrig blir riktigt nöjd utan hela tiden kräver ännu mer..

eller att dina höga krav gör att ni är fel ute från början så han är spänd redan när du sitter upp för att han är rädd att misslyckas. vilket såklart gör det värre. märker direkt på min häst om jag är lite missnöjd med honom, då spänner han sig och blir orolig - om jag istället är positiv hela tiden och nonchalerar ev misstag så går det såå mkt bättre. :)

är lite inne på ellas linje faktisk, om det främst är psykisk så är det DET du måste ta tag i, inte traggla ändlöst på banan.. fråga dig VARFÖR han är så spänd och inte kan slappna av? det ska ju inte vara så, inte hemma på ridbanan där ni är varje dag. kommer väl kanske bli svårt att sälja honom också om man måste rida i en timme innan man får honom avspänd. :p

ffa låter det vääldigt jobbigt för dig, tur att min häst inte är som din för jag skulle aldrig orka hålla på så länge. :crazy:

kan du inte bara låta bli att be om så svåra saker??? han behöver inte gå perfekta slutor varje dag tex, bestäm dig för att i dag så ska du nöja dig med något väldigt enkelt som han kan göra bra.

Men jag blir ju nöjd. Jga blir nöjd när han går bra.
Sen kan "bra" variera från dag till dag och det varierar väldigt mycket om man jämför samma dag med ett år emellan..

Varför är han så spänd?
JAG tror att det beror på hans temprament, han är sån av naturen ganska "tittig" av sig.. + att han nu är uppe i ganska hög kondition..
Men jag kanske har fel..
Allt jag vet är att han är ännu värre när någon annan rider :p

Nää jobbigt för mig är det inte.. Jag tycker att det är roligt att rida :D

Men jag ber inte om så svåra saker.. Det är inte att han ska göra perfekta övningar som jag vill.. Jag vill att han ska slappna av och koncentrera sig på mig.. Då kommer allt det där andra också..

Det har kanske låtit värre än vad det är när jag har skrivit..
Han är inte jättespänd.. Det tar inte en timma innan han slappnar av..
Men det tar iallafall 40-45 minuter (inklusive uppvärming) innan jag tycker att han är tillräckligt avspänd.. Sen har ju alla olika krav..
Så svårt att förklara såhär..
Önskar att jag hade haft en massa filmer; så här tycker jag att han är spänd, såhär tycker jag att han är bra.. osv.. :p

Och han tycker ju att det är kul att jobba.. Alltid lika glad när man tar ut honom och ska rida, vare sig man ska hoppa, dressyra eller galoppera i skogen..

inte traggla ändlöst på banan..

Sen måste jag bara säga..
Jag tycker inte att jag tragglar ändlöst på banan..
Jag brukar alltså rida ca 1 h 15 minuter inklusive framskrittning och avskrittning..
Så farligt är det väl inte?

Sen kan man kanske önska som sagt att jag kunde komma till samma arbete på kortare tid men det är inte direkt så att jag rider ihjäl honom? :p

min häst är också en väldigt ängslig typ men hemma på banan har han lärt sig att det är tryggt och han kan slappna av. så det GÅR att få dom lugna och avspända från början. :) även om du ändrar dig nu och det inte är så hemskt ändå ;) så tycker jag ändå du ska fokusera på att ha honom avspänd från uppsittning. du känner din häst så du får klura ut vilket sätt som är bäst att chilla honom på.

har du försökt att värma på annat sätt? min blir tex jättespänd om man tar i honom direkt. han måste få skritta och trava lite på helt lång tygel, gärna galoppera några steg också. då är han redo att jobba så fort jag tar tyglarna.

testat att trava på hängande tygel på 8-volt? det brukar få dom att slappna av - en liten trygghetszon sas.

min häst är också en väldigt ängslig typ men hemma på banan har han lärt sig att det är tryggt och han kan slappna av. så det GÅR att få dom lugna och avspända från början. :) även om du ändrar dig nu och det inte är så hemskt ändå ;) så tycker jag ändå du ska fokusera på att ha honom avspänd från uppsittning. du känner din häst så du får klura ut vilket sätt som är bäst att chilla honom på.

har du försökt att värma på annat sätt? min blir tex jättespänd om man tar i honom direkt. han måste få skritta och trava lite på helt lång tygel, gärna galoppera några steg också. då är han redo att jobba så fort jag tar tyglarna.

testat att trava på hängande tygel på 8-volt? det brukar få dom att slappna av - en liten trygghetszon sas.

Det är just genom ändrad uppvärmning som han har börjat gå så bra. Skrev i ett tidigare inlägg hur jag lade upp det.. Mycket galopp och trav i rund form..

Jag undrar om vi inte pratar om olika saker när vi säger spänd eller avslappnad?
Det känns så..

Jo det är sant..
Problemet är bara att min häst väldigt lätt spänner sig mentalt och då är det svårt att komma till arbete..
Jag gör ju tempoväxlingar, övergångar, skänkelvikningar, skolor, halter osv under hela passet.. Men det ger inte så mycket förrens han har börjat slappna av och kan koncentrera sig..
Han är nog egentligen inte spänd eller stel i kroppen utan det sitter mer i huvudet..

Sådär var båda mina två hästar. Tills jag krävde att de skulle koncentrera sig :angel:
Från damp och fiolsträng till små änglar ungefär... Nåja, liite överdrivet kanske! :devil:
Ibland tror jag man anpassar sig lite väl mycket till hästen och liksom glömmer att testa andra varianter av rädsla att det ska misslyckas.

Jo det är sant..

min pålle blev värre och värre - han blir mer stissig i skallen på vintern dessutom. Massor med tid fick jag lägga ned på att få kontakt och inte förrän då slappnade han av. Han stängde inte av, men var alldeles på tok för spänd.

Så testade jag att sluta med havre

...och fick en ny häst.

fortfarande MYCKET energi, kan fortfarande spänna till men det är på en helt annan nivå. Plus att jag blev mycket mer bestämd i min ridning och accepterade inte "fjanterierna" som det faktiskt var - och han blev också tryggare och mer lugn.

Nu är det ju individer, men det funkade för mig/oss

Senast ändrad:

Min arab är precis likadan. Hon tittar och fnyser åt precis allt! :D

Men idag när vi va ute på en liten tur kom jag på en sak. Hon var såklart jättespänd och tittig. Men när jag slappnade av ordentligt i höfterna och rörde dem som i stora cirklar i samma takt som hennes rörelser så slappnade hon av med en gång. Och när jag stannade upp med höftrörelserna (alltså spände mig och gick emot hennes rörelser blev hon genast seg, orytmisk och spänd).

Givetvis har jag vetat det här innan, men så fort jag kortar tyglarna och börjar jobba lite med henne spänner jag mig. Jag blir nästan helt passiv i mina höfter och har inte alls de där cirklande rörelserna och "gungandet" genom ben, axlar och armar som jag hade på långa tyglar. Men att det hade så stor inverkar på hästen kunde jag aldrig ana. Minsta lilla korrigering av mina höfter blev en omedelbar hjälp till henne.

Det har alltså varit jag som vart problemet. Jag har, genom att spänna mig och stoppa hennes frihet i rörelserna, gjort henne spänd och nervös.

Så kanske kan det vara du som är spänd? Eller att du är för passiv i dina höfter och inte följer med riktigt i rörelserna?

Jag hade nämligen precis samma "tvångstankar" som dig innan. Eller alltså att jag ville till det där läget då det kändes som man flög på små rosa moln varje pass. Men nu när jag, istället för att bara rida på och hoppas att jag kommer dit vilket gjorde att jag bara blev spändare och spändare, så koncentrerar jag mig på att hitta problemet hos mig själv. För det är alltid där det sitter. Och numera upptäcker jag minst en grej som är fel hos mig och som jag måste jobba på varje pass. Så jag brukar egentligen gå in eller sluta övningen så fort jag känner att jag själv kommit underfund med problemet hos mig och löst det. Och om man väl letar efter problemen i sig själv, hittar man dem (eller iaf jag) ganska snart.

Sådär var båda mina två hästar. Tills jag krävde att de skulle koncentrera sig :angel:
Från damp och fiolsträng till små änglar ungefär... Nåja, liite överdrivet kanske! :devil:
Ibland tror jag man anpassar sig lite väl mycket till hästen och liksom glömmer att testa andra varianter av rädsla att det ska misslyckas.

Hehe ja jag får väl testa att kräva mer från början, pröva mig fram och se om jag hittar något som fungerar ännu bättre än det upplägg jag har idag..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sju och åttaåriga Awelia och Aliwa rider gärna utan träns, något de gjort sedan de var små. Med hjälp av vikten och rösten rider...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 161
Senast: cewe
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 555
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård