Hur länge rider ni när ni tränar dressyr?

MiniLi

Trådstartare
Ja ni ser rubriken, hur långa brukar era dressyrpass bli?
Tänker både när ni rider för tränare och när ni rider själva..
Brukar ni rida lika länge som ni hade tänkt er eller blir det kortare/längre?

Sv: Hur länge rider ni när ni tränar dressyr?

Kan svara själv.
det händer väldigt sällan att mina dressyrpass blir kortare än 60 min (när jag rider själv). Ofta så råkar de bli typ 1 h 15 min..
Jag brukar säga till mig själv att nu ska jag bara rida 45 minuter, sen tittar jag på klockan och så har det nästan gått en timma, dags att avrunda alltså..
Jag är ganska så envis och vill inte gärna gå in från ridbanan förrens jag känner mig nöjd.. Och det kan ta lång tid innan han riktigt kommer loss..
Sen vill jag gärna rida lite när han känns sådär underbart lösgjord och bärig, det är ju då det är så roligt :angel:. Dessutom så brukar jag fundera över: om jag skulle ge mig så fort att det känns bra, hur ska vi ta oss framåt då?
Jag vill ju att den där underbara känslan ska komma tidigare och tidigare i passen och när den gör det så går han oftast ännu bättre om jag rider lite till...
Kanske är lite synd om min häst egentligen :crazy::o

När jag rider för tränare så blir det ca 30 minuter efter uppvärming..

Haha, känner igen mig... Det tar också ganska lång tid för mig att få pollen lösgjord och det är ju då, precis som du säjer, det är som roligast :rofl: Jag brukar väl rida i ungefär 45 minuter-1 timma. Ibland blir det bara en halvtimma, berör också på vilket humör jag är på och om jag har bråttom. Vill helst att hästen ska vara riktigt lösgjord innan jag avslutar, så det bestämmer ganska mycket tiden. :crazy:

det varierar beroende på vad vi gör, men aldrig mer än en timme. och då är fram och avskrittning inräknat! oftast runt 45 minuter. rider jag längre så är det oftast värmningen som tar lång tid..

Jag rider (nästan) alltid i 1 h och 10 min. Och då skrittar jag av och fram i sammanlagt 30 min, plus rätt många skrittpauser då och då under passet.

Jag kan aldrig planera mina pass med Waco. Vissa dagar förväntar jag mig en väl genom riden häst att träna program med men får sitta och bara försöka hålla honom från att resa sig och bocka genom ridhuset, andra dagar precis tvärt om.

Det brukar bli mellan 30 - 60 min effektiv tid, ibland kortare, ibland längre. För tränare rider jag 30 till 45 min effektiv tid.

Har väl ganska lätt för att vilja ge upp innan jag är nöjd("Jag kan inte, det är för svårt för mig, idag blir det inte bättre" är väl ursäkterna :o ) Men börjar bli bättre på att reda ut saker och ting.

När jag tränar själv rider jag oftast 1 timme 10 minuter eller nåt, om jag rider för tränare så 1 timme.

Eftersom jag har unghäst är det väldigt individuellt. Rider jag själv och det mesta går som det ska rider jag ca 40 min (då intensivt arbete, räknar inte med fram- och avskrittning). Rider jag för tränare brukar det bli ca 50-60 min, beroende på hur bra det går, samt hur trött hon blir. :)

Haha, jag är precis tvärtom. Jag rider dressyr (alltså ute på vägarna i skogen eller på nån vändplan i slutet av dem. Har ingen ridbana tyvärr) i alltifrån 5 minuter till 25 minuter + framskrittning och avskrittning på asfaltsvägen när jag rider ut, dock vid sidan om hästen.

Annars rider jag på vår grusväg utanför stallet och då blir det sällan mer än 15 minuter max :D Men tycker det funkar ganska bra för oss. Både jag och Ella är glada och positiva och kan koncentrera oss. Sedan brukar jag bara öva på en sak och när jag fått igenom den någorlunda slutar jag eller tar en liten paus innan jag testar med en ny sak.

När jag rider för tränare är det 40 minuter tid jag har för henne, rider då fram ca 15 minuter före och skrittar en stund efter.
De 40 minuterna som är för henne är ganska intensiva, med 2-3 skrittpauser.

När jag rider själv brukar jag hålla på en timme ungefär, med uppvärmning och avskrittning inräknat.
Känns hon jättefin och positiv ser jag ingen anledning att sitta och tjata och upprepa massor utan då kan det bli att jag bara rider 45 minuter.
Lägger in många korta skrittpauser.

Oftast blir det 1 timma inkl värmning och avskrittning.

Jag kan aldrig planera mina pass med Waco. Vissa dagar förväntar jag mig en väl genom riden häst att träna program med men får sitta och bara försöka hålla honom från att resa sig och bocka genom ridhuset, andra dagar precis tvärt om.

Det brukar bli mellan 30 - 60 min effektiv tid, ibland kortare, ibland längre. För tränare rider jag 30 till 45 min effektiv tid.

Har väl ganska lätt för att vilja ge upp innan jag är nöjd("Jag kan inte, det är för svårt för mig, idag blir det inte bättre" är väl ursäkterna :o ) Men börjar bli bättre på att reda ut saker och ting.

Kanske ska säga att effektiv tid är för mig allt utom skritt på lång tygel :D

När jag rider själv blir det nog mellan 15 min och en dryg timme.

För tränare brukar det bli mellan 20 min och 1 h (plus lite uppvärmning), lite beroende på hur det går. Normalt blir det ca 30 min instruktörstid med ena hästen och 45 min med den andra.

Känner igen det där :angel:

Till TS:

Jag rider väldigt sällan mer än 1 timma själv och om jag gör det beror det oftast på överladdad häst..
När jag rider för tränare rider jag 30/45 minuter med några få skrittpauser, beroende på vad vi jobbar med och tar framridningen/avjoggandet före/efter själva "träningen".

När jag rider dressyr själv brukar jag lägga upp mina pass såhär:
Uppvärmning: Skritt på lång tygel ca 10 min. skritt och jogging (lättridning)+rund galopp i låg form ca 10 min. till. 20 min.

Arbetet: Gör det jag tänkt träna på, ex. lösgörande arbete med fokus på formen, ibland jobbar jag kanske med volter, skänkelvikningar, skolor och ev. tränar på delar ur ngt program ganska intensivt, oftast under nedsittning i ca 10-15 min.
Skrittpaus några få minuter.
Fortsätter sen med själva "träningen" tills hästen är lösgjord och känslan är bra-jag har uppnått målet med dagens pass. Detta brukar ta ca 10-15 min innan jag är nöjd. Själva arbetet tar alltså ca 20-30 min.

Nedvarvning: Travar av i låg form, lättridning i båda varven några minuter. Skrittar drygt 10 min. 10 min.

Sammanlagt tar ridpasset mellan 40-60 min, det är lite olika beroende på dagsformen, ibland är jag nöjd nästan direkt och ibland kan jag traggla 1 h, slutar alltid när det går som bäst. Tilläggas bör att min ponny är 12 år, en unghäst har ju ett helt annat träningsupplägg än min.

När jag rider för tränare rider jag i 45 min. Då är ponnyn framskrittad innan träningen börjar och jag skrittar av efteråt själv. Då tar vi ca 10 min. till upvvärmning, 5 till skrittpaus och då är det 30 min. kvar till rent arbete :)

Tror det är bäst att träna ganska intensivt, men inte alltför länge, är iaf effektivast på min ponny :)

*långt och luddigt inlägg*:o

På träning: 30 min effektiv ridtid + nån liten skrittpaus + mellan 15-30 min framridning beroende på om jag trailar eller rider till ridhuset.

Själv: allt från 15 min upp till lite drygt 1 h beroende på om det är ett rent trimpass eller blandad uteridning.

Ja ni ser rubriken, hur långa brukar era dressyrpass bli?
Tänker både när ni rider för tränare och när ni rider själva..
Brukar ni rida lika länge som ni hade tänkt er eller blir det kortare/längre?

Dressyrpassen för tränare varierar mellan 30-60 minuter beroende på tränare. När jag rider 30 minuter är det i regel på helgkurser som är uppdelade på två pass, dvs 2*30 minuter, men även 60-minuterspassen kan bli kortare om vi känner att vi borde nöja oss för dagen.

De enda gånger jag ridit längre är vid två tillfällen jag testat rida för westerntränare. Ena gången blev det 1½ timme (hade jag kollat upp det innan så hade jag inte varit med eftersom hästen var dåligt igångsatt då och har svårt att stå och vila/varva ner under en lektion! :o ) och andra gången över 2 timmar i ett sträck. Fast då hoppade jag av kusen och ledde runt honom en stund för att han verkligen skulle få vila mitt i passet.
Tycker 2*30-minutersupplägget är kanon så länge tränaren är bra så det ger något, att man inte börjar haja till vad det är man ska göra egentligen först efter en god stunds ridning :angel: utan får lite effektivitet i det hela.

På hemmaplan rider jag oftast inte så länge. Om jag ska trava en del, låta kusen "trava av sig" för att göra av med lite energi, eller att jag vill göra en övning i trav eller sitsträna i trav så kan det bli lite längre pass. Men sällan eller aldrig över en timme totalt inklusive fram- och avskrittning (skulle vara om jag tar en skrittpromenad också efteråt). Ska jag mestadels skrittjobba (när vi väl gått över till en högre gångart har jag svårt att jobba ordentligt i skritten så då försöker jag ta ett "riktigt" skrittpass emellanåt istället) så blir det max en halvtimme för att jag och kusen inte ska bli så less. Och har jag riktigt bråttom en dag men vill hinna rida lite ändå kan det bli allt mellan 20-40 minuters ridning i mån av tid, men intensiteten anpassat efter det såklart så man inte börjar toktrava direkt i 20 minuter och sen sitter av! :p Kan också i enstaka fall sitta av väldigt tidigt och nöja mig för dagen om det gått dåligt dagen/dagarna innan och plötsligt går bra, så att jag får sluta med den känslan kvar! :idea: Att befästa det där positiva för att försöka bryta den potentiellt negativa trenden.
När jag tränar andra kusen som jag knappt rider utan mest jobbar för hand så blir det mellan 15-60 minuter. Tar det längre tid än ca 30 minuter har jag oftast låtit den springa lös en stund också för att få sträcka ut och göra av med överskottsenergi.

Oftast har jag ingen plan för hur länge jag ska rida. Det är när man har tidspress isåfall. Ska jag passa en buss så brukar jag vara duktig på att hålla tiden, men inte om man "bara" ska anpassa sig efter en gnällande pojkvän som tycker det är tråkigt att vänta, då brukar det alltid ta längre tid än jag tänkt från början av någon anledning! :rofl: I övrigt tror jag det stämmer rätt bra, däremot kan jag bli förvånad över att det känns som att jag ridit mycket kortare tid än jag faktiskt gjort.

Senast ändrad:

Kan svara själv.
det händer väldigt sällan att mina dressyrpass blir kortare än 60 min (när jag rider själv). Ofta så råkar de bli typ 1 h 15 min..
Jag brukar säga till mig själv att nu ska jag bara rida 45 minuter, sen tittar jag på klockan och så har det nästan gått en timma, dags att avrunda alltså..
Jag är ganska så envis och vill inte gärna gå in från ridbanan förrens jag känner mig nöjd.. Och det kan ta lång tid innan han riktigt kommer loss..
Sen vill jag gärna rida lite när han känns sådär underbart lösgjord och bärig, det är ju då det är så roligt :angel:. Dessutom så brukar jag fundera över: om jag skulle ge mig så fort att det känns bra, hur ska vi ta oss framåt då?
Jag vill ju att den där underbara känslan ska komma tidigare och tidigare i passen och när den gör det så går han oftast ännu bättre om jag rider lite till...
Kanske är lite synd om min häst egentligen :crazy::o

När jag rider för tränare så blir det ca 30 minuter efter uppvärming..

Sådär var jag också tidigare, och satt gärna och malde på uppemot 1½ timme innan jag kände mig nöjd. Precis som du säger - att det kunde ta rätt lång tid innan det faktiskt kändes som att det gick bra och då ville man gärna få glassa i det ett tag! :)
Någon av ridlärarna brukade kalla mig för slow starter, för på ridskolehästarna funkade jag så i ännu högre grad - fick oftast inte igång dom förrän efter ca 30-50 minuter, och det var ju först då man kunde börja RIDA.

Men med nuvarande hästen har jag börjat omvärdera det där och försökt ta mig i kragen och inte nöta på så förbaskat, alltså att lägga av med det där tjuriga och inse att vissa dagar helt enkelt inte ÄR bra. Antingen att hästen har en dålig dag, att omständigheterna är för kassa eller att jag har en dålig dag. Istället för att nöta in dåliga vanor i hästen (som då kan vara halvt okontaktbar) så sänker jag kraven och nöjer mig när jag fått något hyfsat bra och sitter då av direkt, och hoppas på att det där "hyfsat bra" ska sitta kvar tills dagen efter. Då kan det *poff* vara en helt annan häst som är lugn, lydig, koncentrerad och känslig! Och om jag inte vet riktigt hur jag ska lösa ett potentiellt problem så väljer jag hellre att ge upp efter ett par försök om jag inte märker någon förbättring för att tänka ut en ny strategi och bli mer fokuserad till nästa gång istället för att repetera in ovanan.. Om jag inte känner att jag klarar att fokusera om och ta kontroll över situationen redan under samma pass, men samma där - blir det bara slumpvis ok och ingen tydlig förbättring så slutar jag hellre när det gått bra 1-2 försök än att nöta in det med risk för att det börjar gå dåligt igen.

Men sen så har jag också fått bra hjälp nu på sistone och skärpt till mig själv med fokuset i träningen så man får snabbare resultat. Att vi kan börja träna redan från steg 1. Tillockmed med feglorten som tidigare inte kunnat koncentrera sig, han har skärpt till sig ordentligt för att jag blivit mer konsekvent, har inte haft någon bjudning/energi, har försökt alla knep han kan komma på för att komma undan det jobbiga, har allmänt känts som att jag tränat själv mer än vad hästen tränat efter ett pass... Men nu kan jag träna även honom ca 20 minuter och känna att vi faktiskt JOBBAT i princip hela tiden och fått ut något av träningen.

Det känns betydligt bättre nu när jag rent teoretiskt kan hinna med att ta in + göra iordning + motionera + av med grejerna + ut i hagen igen med två hästar på mindre än 1½ timme och ändå känna att vi tränat för dagen! :)
Ser iofs inget fel med långa pass om man även vill träna hästens kondis inför tävling eller så, den biten är inte viktig för mig.

Ganska korta pass

Om vi räknar bort FRAM och EFTER-skritten (som kan variera mellan 10-30 minuter beroende på om jag rider raka vägen till ridhuset el ej) så brukar det riktiga arbetspasset aldrig överstiga 40 minuter. Inräknat skrittpauser. När jag rider för min tränare är 30 passen om minuter så det blir ju ungefär lika med 10 framridning.

Jag rider ju mina hästar i princip varje dag varav alla dagar mer eller mindre dressyr, vare sig det är i ridhus eller ute på våra eminenta ridvägar. Så hästarna ÄR ju lösgjorda direkt när jag sitter upp... Jag känner i ärlighetens namn aldrig nån direkt skillnad på hästen efter 5 minuter eller efter 35...

De få ridpass som blir längre än 40 min ger oftast dålig eftersmak för då har ngt gått dåligt och jag har på ett idiotiskt sätt fastnat i detta.

Sådär var jag också tidigare, och satt gärna och malde på uppemot 1½ timme innan jag kände mig nöjd. Precis som du säger - att det kunde ta rätt lång tid innan det faktiskt kändes som att det gick bra och då ville man gärna få glassa i det ett tag! :)
Någon av ridlärarna brukade kalla mig för slow starter, för på ridskolehästarna funkade jag så i ännu högre grad - fick oftast inte igång dom förrän efter ca 30-50 minuter, och det var ju först då man kunde börja RIDA.

Men med nuvarande hästen har jag börjat omvärdera det där och försökt ta mig i kragen och inte nöta på så förbaskat, alltså att lägga av med det där tjuriga och inse att vissa dagar helt enkelt inte ÄR bra. Antingen att hästen har en dålig dag, att omständigheterna är för kassa eller att jag har en dålig dag. Istället för att nöta in dåliga vanor i hästen (som då kan vara halvt okontaktbar) så sänker jag kraven och nöjer mig när jag fått något hyfsat bra och sitter då av direkt, och hoppas på att det där "hyfsat bra" ska sitta kvar tills dagen efter. Då kan det *poff* vara en helt annan häst som är lugn, lydig, koncentrerad och känslig! Och om jag inte vet riktigt hur jag ska lösa ett potentiellt problem så väljer jag hellre att ge upp efter ett par försök om jag inte märker någon förbättring för att tänka ut en ny strategi och bli mer fokuserad till nästa gång istället för att repetera in ovanan.. Om jag inte känner att jag klarar att fokusera om och ta kontroll över situationen redan under samma pass, men samma där - blir det bara slumpvis ok och ingen tydlig förbättring så slutar jag hellre när det gått bra 1-2 försök än att nöta in det med risk för att det börjar gå dåligt igen.

Det är inte så mycket att jag är en "slowstarter" som du kallar det, mer att jag rider fram väldrigt grundligt. Har kommit fram till att hästen går som bäst om jag lägger upp ridpasset enligt följande:
Uppvärming
Skritt på lång tygel
Skritt på tygel
Trav lättridning en liten stund
Galopp, lätt sits och bra tempo.
Aktivt arbete
Travarbete
Galopparbete
Travarbete (det är nu han brukar börja gå bra, komma loss)
Galopparbete (nu brukar han vara jättefin i galoppen)
Travarbete (och nu går han som en klocka, totalt eftergiven och helt underbar:love:)

Avrundning
Trav lättridning låg och rund
Skritt på lång tygel

Givetvis med skrittpauser då och då.

Det är svårt att hålla passen korta med det upplägget.. Men jag har kommit fram till att det funkar väldigt bra..
Han kommer loss väldigt fint av att galoppera, därav att jag i princip börjar med galopp.
För att han ska gå bra i galoppen sen, krävs det att han har kommit loss i traven. Och för att han ska komma loss i traven, krävs det att han kommer loss i galoppen.
Så först galoppera - komma loss i trav - komma loss i galopp - komma loss ännu mer i trav - helt underbar i galopp - helt underbar i trav - slut.

Sen kan han ibland vara rädd för precis allting i ridhuset eller på banan, då tar det en stund innan han slappnar av och börjar lyssna på mig..

Att man ibland ska ge sig håller jag med om.. Men i mitt fall är det mer att jag vet att om jag rider lite till så kommer han snart gå helt toppen. Då vill man inte gärna sluta..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sju och åttaåriga Awelia och Aliwa rider gärna utan träns, något de gjort sedan de var små. Med hjälp av vikten och rösten rider...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 161
Senast: cewe
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 555
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård