Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan aldrig planera mina pass med Waco. Vissa dagar förväntar jag mig en väl genom riden häst att träna program med men får sitta och bara försöka hålla honom från att resa sig och bocka genom ridhuset, andra dagar precis tvärt om.
Det brukar bli mellan 30 - 60 min effektiv tid, ibland kortare, ibland längre. För tränare rider jag 30 till 45 min effektiv tid.
Har väl ganska lätt för att vilja ge upp innan jag är nöjd("Jag kan inte, det är för svårt för mig, idag blir det inte bättre" är väl ursäkterna ) Men börjar bli bättre på att reda ut saker och ting.
Jag kan aldrig planera mina pass med Waco. Vissa dagar förväntar jag mig en väl genom riden häst att träna program med men får sitta och bara försöka hålla honom från att resa sig och bocka genom ridhuset, andra dagar precis tvärt om.
Ja ni ser rubriken, hur långa brukar era dressyrpass bli?
Tänker både när ni rider för tränare och när ni rider själva..
Brukar ni rida lika länge som ni hade tänkt er eller blir det kortare/längre?
Kan svara själv.
det händer väldigt sällan att mina dressyrpass blir kortare än 60 min (när jag rider själv). Ofta så råkar de bli typ 1 h 15 min..
Jag brukar säga till mig själv att nu ska jag bara rida 45 minuter, sen tittar jag på klockan och så har det nästan gått en timma, dags att avrunda alltså..
Jag är ganska så envis och vill inte gärna gå in från ridbanan förrens jag känner mig nöjd.. Och det kan ta lång tid innan han riktigt kommer loss..
Sen vill jag gärna rida lite när han känns sådär underbart lösgjord och bärig, det är ju då det är så roligt . Dessutom så brukar jag fundera över: om jag skulle ge mig så fort att det känns bra, hur ska vi ta oss framåt då?
Jag vill ju att den där underbara känslan ska komma tidigare och tidigare i passen och när den gör det så går han oftast ännu bättre om jag rider lite till...
Kanske är lite synd om min häst egentligen
När jag rider för tränare så blir det ca 30 minuter efter uppvärming..
Sådär var jag också tidigare, och satt gärna och malde på uppemot 1½ timme innan jag kände mig nöjd. Precis som du säger - att det kunde ta rätt lång tid innan det faktiskt kändes som att det gick bra och då ville man gärna få glassa i det ett tag!
Någon av ridlärarna brukade kalla mig för slow starter, för på ridskolehästarna funkade jag så i ännu högre grad - fick oftast inte igång dom förrän efter ca 30-50 minuter, och det var ju först då man kunde börja RIDA.
Men med nuvarande hästen har jag börjat omvärdera det där och försökt ta mig i kragen och inte nöta på så förbaskat, alltså att lägga av med det där tjuriga och inse att vissa dagar helt enkelt inte ÄR bra. Antingen att hästen har en dålig dag, att omständigheterna är för kassa eller att jag har en dålig dag. Istället för att nöta in dåliga vanor i hästen (som då kan vara halvt okontaktbar) så sänker jag kraven och nöjer mig när jag fått något hyfsat bra och sitter då av direkt, och hoppas på att det där "hyfsat bra" ska sitta kvar tills dagen efter. Då kan det *poff* vara en helt annan häst som är lugn, lydig, koncentrerad och känslig! Och om jag inte vet riktigt hur jag ska lösa ett potentiellt problem så väljer jag hellre att ge upp efter ett par försök om jag inte märker någon förbättring för att tänka ut en ny strategi och bli mer fokuserad till nästa gång istället för att repetera in ovanan.. Om jag inte känner att jag klarar att fokusera om och ta kontroll över situationen redan under samma pass, men samma där - blir det bara slumpvis ok och ingen tydlig förbättring så slutar jag hellre när det gått bra 1-2 försök än att nöta in det med risk för att det börjar gå dåligt igen.