Hur länge/mkt växer hundar typ pointer?

Ainon

Trådstartare
Någon som har nån ide på vad en 9 mån gammal 51cm hög pointertik som väger 17kg (ganska tunn) kan växa till som helt fullvuxen?

Känns inte som jag har så stor koll på hur bamsehundar växer :p

Sv: Hur länge/mkt växer hundar typ pointer?

Kan ta vår stövarhane som exempel, har för mig att de inte är för olika i kroppen?
Han var färdigväxt på höjden vid ett år men grövnade inte förens han var 2.5. Idag väger han 23 kg

Mina fågelhundar har varit i stort sett klara i den åldern, bara grovnat lite.

Typiskt, lite som jag anade, är ju lite för smått. Nåja, bara leta vidare...

Om man går in på Pointerklubbens web site så står det på RAS att tikar ska vara 57-61 cm höga. Vid vilken ålder de har vuxit klart har jag inte koll på, men fråga rasklubben.

Hon kan bli någon centimeter högre men kommer mest bredda sig skulle jag tro.

Hon var visst bara 7 månader men verkar ju som om att hon blir lite för liten för mig oavsett. typiskt...

Nu blir jag nyfiken, vad ska du ha hunden till som "kräver" så specifik storlek? :)

Är hon bara sju månader blir hon nog minst ett par centimeter större.

Om jag inte minns fel ska du ha en hund till drag? Då skulle jag istället kolla på t ex grey hound/pointerkorsningar som är väldigt vanliga och större till storleken.

Har du kollat något på Vorsteh? Har fått för mej att de är rätt vanliga till det.
Sedan funderar jag på varför man ska ha en jakthund som draghund? Finns det inte raser som är bättre lämpade, typ malamute eller huskey?
Eller är det vanligt att det är just jakthundar?
Är inte så insatt i den formen av hundträning.

Sedan vet jag ju inte om det är det som du ska ha hunden till heller:laugh:

/LL

Senast ändrad:

mkh: Till drag, de behöver ha lite storlek för att kunna konkurrera :)

LazyLady/squarepants - Har ögonen öppna för både vorsteh, pointer och mixar med dessa men har än inte lyckats hitta någon individ som passar till salu.
(LL- malamute och sib.huskies är inte så snabba)

Har du funderat över Rhodesian Ridgeback? De är i alla fall duktigt snabba och rätt hyfsade på att dra. De ligger väl en bit över 60 i höjd.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 315
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
318
Senast: MML
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
1 182
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka