Hur länge låter ni hösilaget ligga efter slagning innan ni plastar det?

korneva

Trådstartare
Jag är ju som sagt nybörjare på det här, det är mitt första år med eget hösilage. Jag har en erfaren bonde som slår o plastar åt mig.

Men vill gärna ha mer kött på benen.

Hur länge låter ni det ligga efter slagning?

Senast ändrad:
Sv: Hur länge låter ni hösilaget ligga efter slagning innan ni plastar det?

Det beror på vädret, men genomsnitt 3 dagar.
Förra året låg det kortare då det var väldigt torrt och varmt, i år får det nog ligga lite längre, slog endel igår och pressar nog på tisdag eller onsdag, vi bredsprir allt och vänder det en eller 2 gånger innan vi strängar ihop allt samma dag vi pressar. Vi vill ha vårat gräs så torrt det går.
Brukar även pressa några storbalar med hö, för att slippa öppna en hel bal om man behöver ta in en häst eller i höst när vi börjar stödutfodra.

Hoppas vädret håller sig fint nu några dagar!!:)

Fast låter man det ligga så länge som Raline så blir det ju nästan hö, vi låter det vara 1-2 dygn. Det är ju ensilage/hösilage man vill ha, inte plastat hö.

Som jag skrev så vill vi ha det torrt. Blir enligt vårt tycke helt perfekt, lite fuktigt och inte "hötorrt". Vi var först i "vår" by med att pressa så torrt, alla sa att det går inte, men det gick och nu pressar nästan alla hästbönder sitt gräs när det är så torrt!!:laugh:

Men man tycker ju olika!

Vi hör också till dem som låter det ligga länge.Tre dagar helst,vänder på det mitt på dagen varje dag och luftar.
I år blev det jättefint trots en gnutta regn på .Får se sedan vad analysen visar,hade egentligen velat slå någon vecka tidigare men vädret var ju som det var.....

Tusen tack för era svar:bow:

Idag har bonden slagit det och han ska plasta det imorgon eller på torsdag förmiddag. Jag hör till den skalan som ej vill ha högre ts än 65%, helst 60% så jag hoppas att detta blir bra nu:laugh: det ska bli så spännande o få eget. Hoppas bara analysen är på min sida. Skulle velat ha slagit innan midsommar egentligen men det har bara öst ner regn här så det har ej gått. Men men får hoppas att proteinet håller i sig då jag har ganska mkt klöver i mitt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 683
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 744
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar