Hur länge kunde ni som är Gravid rida er häst?

Sv: Hur länge kunde ni som är Gravid rida er häst?

Jag sålde hästen när jag var i v. 25 (tror jag) och slutade då rida.

Jag hade helst velat behålla henne och rida betydligt längre men foglossningen + sammandragningar satte stopp då det ibland gjorde vansinnigt ont när jag red.

Oj va många svar! Tack för det:)
Var ju på mvc idag och hon sa att de förmodligen är sammandragningar!
Hon rekommenderade att göra annat med min häst, men hon sa även att det kan hjälpa med ett bälte..

D kanske de gör :) men på något sätt så känns det ju som att man får sammandragningar av en annledning å då kanske de inte är så bra att försöka Göra smärtan mindre av ett bälte?!
Någon annan som fått de förslaget?!

Igår märkte jag dessutom att min pålle som vilat 3 månader dessutom är halt så nu blir de ju ingen ridning ändå !
Han hade kotledsinflammation efter förre årets bete! Hoppas att de inte är samma skit igen!
Så på ett sätt hoppas vi på en lättare hovböld i stället!

Hade vart så mysigt att kunna lulla runt lite innan bebis kommer:)
Får se sen när han är hel igen så ska jag testa skritt igen:)

Om detta är sammandragningar, kan detta då vara farligt?
Är det inte konstigt att sammandragningarna "utlöses" av att man bara "åker" häst?
Hur motionerade ni era hästar efter det att ni inte kunde rida mer?

Om det är sammandragningar så kan det vara så att de lättar om några veckor. Jag har haft sammandragningar vid båda mina graviditeter nånstans runt v 20 som pågått vid minsta ansträngning i några veckor. Därefter har de frösvunnit och jag har kunnat röra mig lite mer.

Jag red fram till v 28 (skogsturer + dressyrpass, hoppar inte speciellt mkt i vanliga fall heller). Rent fysiskt skulle jag nog kunna rida fortfarande (BF på lördag) men balansen blev sämre när magen blev större, svårt att komma av hästen och maken oroade halvt ihjäl sig så när jag hade hittat en bra medryttare slutade jag rida :p.

Nu rider medryttaren 3-4 dagar/v, jag tömkör eller promenerar resterande dagar, hoppas på att det inte tar allt för lång tid efter förlossningen innan man kommer upp i sadeln igen!

Man är olika och hqar olika graviditeter. Vissa spyr konstant, andra får foglossningar och värkt i kroppen, vissa mår precis som vanligt. Om det inte känns bra tycker jag du ska sluta rida nu. Det är bara du som kan känna.

Jag red till v 30 ungefär med barn nr 1, nu är jag gravid igen i v 19 o rider normalt, tränar o tävlar. Dock är det dressyr jag pysslar med, så även om det kan vara ansträngande träningspass så är det ju ändå inte den risk som t ex hoppning, fälltävlan innebär, och jag rider bara hästar jag känner mig helt trygg på.

JAg satt på häst knappt tre veckor efter förlossningen, o det var inga bekymmer alls. Dock hade jag en ehlt okoplicerad grav där jag mådde bra hela tiden och en smidig förlossning. HUr det blir den här gången vet man ju inte än.

Tack för allas svar!
Just nu e han ju halt så kan inte rida ändå men blir han frisk snart så ska jag nog testa igen! De e ju bara till att hoppa av om man börjat känna ngt...
:)

På måndag går jag in i v 30 och jag rider fortfarande.
Visserligen bara skogsrundor men i alla gångarter :D
Fick lägga undan dressyrsadeln och damma av hoppsadeln istället för ett par veckor sen.

Jag red min kuse till en månad innan bf.. Då höll jag på att åka av och fick mig en tankeställare..
Största problemet mot slutet var att komma på och av. :p

Kl. Jag slutade rida väldigt tidigt, det kändes helt enkelt inget bra o ville inte riskera något...
De första 10 v va jag extremt trött, måde illa och hade precis börjat jobba heltid så orken famns helt enkelt inte där... Satte igång henne efter vintervilan när jag blev lite piggare men då blev hon halt ganska snabbt och innan hon va ok igen så kände jag mig osmidig och hon va för pigg... Hon har en egenhet att hoppa i luften lite titt som tätt, tycker det är sket kul att låtsas bli rädd för saker! Så det kändes inte värt det, även om jag aldrig ramlat av henne så skulle man väl kunna ge sig fasen på att jag skulle göra det nu ;)
Så sista gången jag satt på en häst va jag nog i v 15 eller nåt sånt...
Första grav. hade jag kunnat rida längre men sålde den äldre hästen och hade bara min nyinridna 4åring kvar så det va inte heller så lämpligt :)

Kl

Jag red fram till vecka 25 ungefär. Åkte av en gång ganska ordentligt i vecka 18 ungefär och efter det kändes det aldrig riktigt bra att rida, men jag ville väl inte riktigt erkänna det för mig själv och härdade ut till vecka 25. Där tog det stopp, endast på grund av osäkerhet från min sida. Hanterade dock min stora häst (longerade, tömkörde, promenerade etc.) enda fram till förlossningen ungefär.
Unghästen (shettis) hanterade jag utanför gården, fram till vecka 30 ungefär, sedan kändes inte det heller riktigt bra. Hon hade en tendens att resa sig och slåss med frambenen och jag ville inte riskera en spark i magen.

Hade en medryttare som red den stora hästen ett par gånger i veckan och jag tränade honom från marken ett par gånger i veckan. Den lilla tog hon sig an någon gång i veckan också. Är så glad att jag hade henne, annars hade dessvärre båda hästarna fått stå.
Jag hade större fysiska problem efter vår ganska svåra förlossning och kunde inte rida de första 3-4 månaderna, tyvärr. Det var värre för min del..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 700
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar