Hur länge kunde ni rida?

Slutade på mannens önskan i v30 (min häst är kanske inte den säkraste.) tyvärr fick jag en nervskada efter förlossningen och sadeln trycker på. Så de senaste 8 månaderna efter förlossningen har jag ridit 5 gånger :cry:

Åh nej :heart:( Är det något som kan bli bättre?

Red till ca v. 37. Sista veckorna dock enbart skritt och lättridning i trav.
Red första gången igen knappt 4 veckor efter förlossning. Okomplicerad förlossning men sydd en del.

Hejsan

Nu förutsätter jag att många här i alla fall har häst / rider. Hur långt in i graviditeten red ni? Och hur snabbt efter kunde ni börja om igen? Jag förstår att det är väldigt individuellt, men jag undrar. Har nyligen hittat tillbaka till hästarna och känns motigt om jag måste räkna med ett års uppehåll eller så :)
Slutade nog i v 24 eller 25 eftersom det var jul och jag var tvungen att anmäla mig till ny termin på ridskolan då. Det kändes som slöseri eftersom jag skulle ha barn i april. Det var inga som helst problem att rida när jag slutade (eller ok jag kände att jag var tyngre och egentligen kanske inte ville rida tex unghäst pga balansförändring).

Började igen ett par veckor 2-3 efter förlossning (kejsarsnitt) eller så (men dressyr-ridskola väntade till terminen började igen i augusti).

Slutade nog i v 24 eller 25 eftersom det var jul och jag var tvungen att anmäla mig till ny termin på ridskolan då. Det kändes som slöseri eftersom jag skulle ha barn i april. Det var inga som helst problem att rida när jag slutade (eller ok jag kände att jag var tyngre och egentligen kanske inte ville rida tex unghäst pga balansförändring).

Började igen ett par veckor 2-3 efter förlossning (kejsarsnitt) eller så (men dressyr-ridskola väntade till terminen började igen i augusti).

Så det gick komma tillbaka så fort efter ett kejsarsnitt? Jag hade fått för mig att det skulle ta mycket längre tid än genom en "vanlig" förlossning :)

Så det gick komma tillbaka så fort efter ett kejsarsnitt? Jag hade fått för mig att det skulle ta mycket längre tid än genom en "vanlig" förlossning :)
Jo jag var kanske lite förvånad själv, men det var väldigt lite problem med det kejsarsnittet (rent bortsett från att jag förlorade multum blod. Och iofs stannade vi på BB i fem dagar, först pga kejsarsnitt och sedan pga fallande bebisvikt. Så -komma tillbaka =komma hem, tog längre tid.). Hela underredet var ju helt tiptop så att säga... eftersom barnet inte kommit ut den vägen. Ärret är ett svagt vitt streck i troskanten.

Sedan kanske jag var dålig på att använda magmusklerna när jag red eller något redan innan för tycker det borde känts mer ;) klättra upp var nog värst (pall). Men att sitta i skritt och galoppera i lätt sits kändes inte alls (galopp testade jag först gång nr två). Tror inte ens jag försökte mig på trav i nedsittning... inte heller galopp i nedsittning utan lätt sits eller rida lätt i galopp. Så jag vet inte hur nedsittning hade fungerat. Utan det var mer -uteritt, skogsmulleri i skritt och galopp, ganska mycket galopp... (sedan som sagt i augusti red jag som vanligt=sitta trav, sitta galopp, dressyrlektion, barn slutet av april.).

Nu är det 7 år senare och magen är ju fluffigare i utbredning än idag iofs.

Senast ändrad:
Jo jag var kanske lite förvånad själv, men det var väldigt lite problem med det kejsarsnittet (rent bortsett från att jag förlorade multum blod. Och iofs stannade vi på BB i fem dagar, först pga kejsarsnitt och sedan pga fallande bebisvikt. Så -komma tillbaka =komma hem, tog längre tid.). Hela underredet var ju helt tiptop så att säga... eftersom barnet inte kommit ut den vägen. Ärret är ett svagt vitt streck i troskanten.

Sedan kanske jag var dålig på att använda magmusklerna när jag red eller något redan innan för tycker det borde känts mer ;) klättra upp var nog värst (pall). Men att sitta i skritt och galoppera i lätt sits kändes inte alls (galopp testade jag först gång nr två). Tror inte ens jag försökte mig på trav i nedsittning... inte heller galopp i nedsittning utan lätt sits eller rida lätt i galopp. Så jag vet inte hur nedsittning hade fungerat. Utan det var mer -uteritt, skogsmulleri i skritt och galopp, ganska mycket galopp... (sedan som sagt i augusti red jag som vanligt=sitta trav, sitta galopp, dressyrlektion, barn slutet av april.).

Jag kommer vara glad om det funkar att typ skritta ut efter en månad så ditt tillfrisknande låter helt fantastiskt! :) Planen är KS för min del, så även mitt underrede kommer förhoppningsvis vara helt.

Red till v30 första graviditeten och v20 andra. Jag fick mycket problem med ischias så därför la jag av. Började rida igen tre månader efter förlossningarna, tidigare hade inte gått pga ryggen.

Jag kommer vara glad om det funkar att typ skritta ut efter en månad så ditt tillfrisknande låter helt fantastiskt! :) Planen är KS för min del, så även mitt underrede kommer förhoppningsvis vara helt.

Ska kanske tillägga, om någon vet vem jag är IRL. Jag är INTE gravid nu :D Men någon gång ska jag väl bli det och då kommer jag försöka få igenom ett kejsarsnitt :)

Du ger mig hopp :D

Du ger mig hopp :D
Jo, jag tror det är lite tur eller otur, för tex när jag brutit benet och opererade det tog det en evinnerlighet innan såret läkte ihop och ärret är inte ett vitt smalt streck :D. Så det är inte så att jag hade gott läkekött eller ngt. (red iofs ganska direkt när gipset var av men jag tycker jag känner av eländet än två år senare, i att benet faktiskt blir lite trött när jag rider och jag har stödstrumpa och stela stövlar.) Sämre blodtillförsel till nedre delen av benen än till magen kanske iofs.

Jag har inte varit särskilt flitig som ryttare under de år jag födde mina barn (4 barn på 7 år)
Men efter den första försökte jag börja rida ca 2 månader efter förlossningen men gav upp snabbt eftersom bäckenet var så instabilt att jag bara halkade runt i sadeln. Jag förlöstes med kejsarsnitt, men det vet ju inte kroppen om i förväg, så fogarna luckras ju upp ändå.
Jag väntade nog ytterligare 3-4 månader innan jag tyckte det var lönt att försöka rida igen.

Tyckte bara att det behövs en motvikt till alla som börjar rida tidigt efter förlossningen. Det funkar kanske för många, men inte för alla. Och man kan omöjligt veta i förväg om man är en av dem som kan rida efter en vecka eller behöver vänta ett halvår.

Jag har inte varit särskilt flitig som ryttare under de år jag födde mina barn (4 barn på 7 år)
Men efter den första försökte jag börja rida ca 2 månader efter förlossningen men gav upp snabbt eftersom bäckenet var så instabilt att jag bara halkade runt i sadeln. Jag förlöstes med kejsarsnitt, men det vet ju inte kroppen om i förväg, så fogarna luckras ju upp ändå.
Jag väntade nog ytterligare 3-4 månader innan jag tyckte det var lönt att försöka rida igen.

Tyckte bara att det behövs en motvikt till alla som börjar rida tidigt efter förlossningen. Det funkar kanske för många, men inte för alla. Och man kan omöjligt veta i förväg om man är en av dem som kan rida efter en vecka eller behöver vänta ett halvår.

Ja detta är bra att tänka på!
En nära vän till mig hade stora problem med foglossning även efter förlossningen och om jag minns rätt tog det över ett halvår innan hon kunde börja rida igen.

Hejsan

Nu förutsätter jag att många här i alla fall har häst / rider. Hur långt in i graviditeten red ni? Och hur snabbt efter kunde ni börja om igen? Jag förstår att det är väldigt individuellt, men jag undrar. Har nyligen hittat tillbaka till hästarna och känns motigt om jag måste räkna med ett års uppehåll eller så :)

Red till v 36, inte för att jag inte kunde ha fortsatt men kände mig nöjd då. Började igen några veckor efter förlossningen.

Absolut jag förstår att det är väldigt individuellt hur snabbt man kan komma tillbaka. Men i och med att så pass många kan göra det snabbt kan det betyda att det är samma för mig, men att jag ändå bör räkna med att det kan bli minst ett års uppehåll, beroende på hur det går :)

Jag red som vanligt fram till ca v 25 tror jag, fick mycket foglossning tyvärr av just ridningen och sedan tyckte jag att det var obekvämt att rida, gjorde ont och magen skvalpade nästan ibland. Istället satsade jag på att komma igång fort efteråt och det kunde jag, 2 veckor efter förlossningen red jag i alla gångarter dock i fältsits pågrund av stygnen. Nu har det gått 4 veckor och allt känns som vanligt:)

Jag red till vecka 34-35 nån gång och då i alla gångarter (hela fem stycken - islandshäst!). Tävlade gjorde jag sista gången i vecka 26-27, så det var "riktig" ridning i stort sett hela tiden, inte bara skritta i skogen. Mot slutet blev det obekvämt att rida länge, så inte mer än en timma per gång och gärna lite varierat tempo och varierad sits för att minimera stelhet :D

Efter förlossningen kände jag mig återställd förvånande snabbt. Hade nog kunnat rida efter typ två veckor, men väntade ytterligare två-tre veckor för att jag inte hade någon häst just då. Men typ fem veckor efter förlossningen började jag med en ny medryttarhäst 2-3 dagar i veckan och då kändes det precis som vanligt att rida. Köpte sedan en unghäst när min dotter var fyra månader, och red in honom under mammaledigheten. Så nog finns det hopp om både att kunna rida som småbarnsförälder och att komma tillbaka relativt snabbt efter en förlossning!

(dottern är nu sjutton år och "unghästen" tjugo, vi har fortfarande kvar honom och har dessutom ytterligare en häst :))

Red fram t.o.m vecka 30 (lektionsryttare) och jobbade hästen i alla gånger men hoppade inte de sista veckorna. Började rida ca 5 månader efter förlossningen men hade fysiskt kunnat göra det tidigare. Hade/har dock fortfarande problem med foglossning så kan bli lite extra mör dagen efter ett pass.

Jag fick sluta rida i vecka 12 på grund av att jag fick så hemskt ont i höfterna när jag suttit av. Jag fick stappla in i stallet, trots att det kändes hur bra som helst så länge jag satt i sadeln. Efter förlossningen väntade jag nog två-tre veckor innan jag började rida igen, och har varit igång sedan dess.

Till 26-27. Kunde ha ridit längre, men sålde hästen där och ville inte börja rida okända hästar om gravid. Hade noll problem med tex foglossning eller sånt genom hela graviditeten, hade aptungt jobb men det gick bra. Spydde dock massor varje dag heeeela graviditeten, sista spyan kom efter kejsarsnittet haha. Mådde inte illa när jag red faktiskt, en av få saker som lindrade.

Jag red väldigt sporadiskt pga skadad häst mej red till ett par dagar innan han kom ut (v.42) dock obekvämt då magen slog i framvalvet störtats problemet för mig var min vikt. Var uppe direkt när de mesta av stygnen släppt igen!

De kan dock gå hur som man vet ju tyvärr inte heller hur lång tid de tar att få barn. Kör på och ta dagen som den kommer :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 604
Senast: ako
·
Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 525
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar