Hur länge kan vi hålla på så här?

N

noblesse

Har en inakorderad häst, som är jätte svår att få ta. Varje gång han ska ut måste hans ägare ta ut våra två hästar, gå med dem till stallet, ta ut honom och ta in våra tillbaka i hagen. Nu tycker jag att det kanske inte är så bra för våra pållar som inte fattar nåt. Det har pågått i några veckor. vad tycker ni?:confused:

Sv: Hur länge kan vi hålla på så här?

Hej! jobbigt för den som inhyrda!
Men tror inte era hästar störas av det särskilt:).

jag har 3 egna och tar in dom alla tre nästan varje dag från sommarbetet, äevn om jag bara ska rida en, dom tycker det är skönt att vila en stund inne.

men nu hade ni ligghall, men tror inte dom störs av det ändå, mest jobb för den som behöver ta in så många varje gång.

men skulle bett ägaren att träna på att få tag på sin häst och se långsiktigt på lösningen.

lycka till!

det finns ju ett alternativ men det är ju ägaren som måste göra detta jag har gjort det med en av mina som jag inte får tag i. när han inte vill komma så istället för att springa efter honom så mana på honom och låt honom springa att han inte får stanna. tyvärr så får ju kanske dina springa en del också men det är ganska efektivt. för tillslut kommer han att tröttna på att springa och låta sig fångas. det brukar ta några gånger sen brukar dom fatta att om jag inte kommer nu får jag springa. lycka till!!

Ditt råd kan vara liiiite vanskligt beroende på häst, min häst tex skulle hoppa ur hagen (och han kan hoppa HÖGT) om jag gjorde så.

Det finns bättre och trevligare sätt att få hästen att vilja vara med en.
Ägaren borde ju rimligtvis helst slippa detta, kanske behöver h*n bara lite hjälp med att fixa detta?

det finns ju ett alternativ men det är ju ägaren som måste göra detta jag har gjort det med en av mina som jag inte får tag i. när han inte vill komma så istället för att springa efter honom så mana på honom och låt honom springa att han inte får stanna. tyvärr så får ju kanske dina springa en del också men det är ganska efektivt. för tillslut kommer han att tröttna på att springa och låta sig fångas. det brukar ta några gånger sen brukar dom fatta att om jag inte kommer nu får jag springa. lycka till!!

Eller så får det motsatt effekt. Min ena älskar att leka och blir tokglad när matte kommer ut i hagen och ska leka ta fatt...
Upptäckte dock att det funkar åt båda hållen, springer jag bort från henne så kommer hon i full karriär!

Rids hästen varje gång den blir intagen?
Antingen har hästen ont och försöker slippa undan något, eller så kan det vara så att hästen känner att personen inte mår bra eller helt enkelt inte är snäll mot hästen.
Jag skulle ta och kolla upp hästen om den har ont någonstans.

Gå ut i hagen flera gånger och ge dom något gott istället för att ta in den varje gång. Det kan ta tid, fick lova att göra så med min häst som jag kunde få jobba med i timmar innan hon kom fram, men nu kommer hon fram till grinden och gnäggar varje gång jag kommer till hagen. ( hon får iofs godis varje gång för att hon inte ska bli lika igen) funkar på vissa men inte alla.

LYCKA TILL

Det verkar mest jobbigt för hästägaren. Jag tror definitivt inte dina hästar tar skada av det, jag tror ärligt talat inte hästar reflekterar särskilt mycket över det...
Därimot tycker jag att man ska försöka lära hästen som inte vill komma att det faktiskt inte måste vara förknippat med något jobbigt att bli tagen. Jag har haft hästar som varit liknande och då har det fungerat att ta in dom bara för att ge dom lite mat ibland och då brukar de börja förknippa intagandet med mat ist.

Så länge det är hästens ägare som gör jobbet tycker inte jag att det är ngt problem. era hästar mår knappast dåligt över att få gå fram och tillbaka en vända.

Vad gör annars ägaren för att aktivt lösa problemet? Fungerar det att ge den hästen lite mat utanför hagen al. i boxen direkt den kommit in så att det blir roligt att komma in?

Tack alla kloka för era svar:bow:
Har rids/sköts varje dag. Ägaren är jätte trevlig och snäll mot honom. Jag misstänker att han inte har varit mycket hanterad under sina dagar (9 år).
Annars är han lugn och finner sig i allt. Jag sätter mig i hagen med ett korsord, men han är inte den förste som kommer fram. han kanske behöver mer tid att anpassa sig ( har varit hos oss i 6 veckor). Vi får ge honom mer tid.

Jag skulle faktiskt bli ganska irriterad :p
Folk som har svårfångade hästar får helt enkelt träna på att fånga dem. På några veckor borde man ju fått lite koll
på vilken metod man ska använda iaf....
Är det bara tre pållar i hagen borde det inte vara så speciellt komplicerat.

Jag tror ju inte dina hästar far illa av det direkt men hade det varit mina hästar det gällde hade jag nog bett ägaren träna på att fånga hästen istället.

Sen låter det ju inte så kul för henne heller (Men säkert mindre jobbigt än att träna på att fånga..) att ta in dina varje gång hon måste fånga hästen ..
Tänk om det plötsligt skulle komma tio hästar till? Då skulle hon verkligen få problem :devil:

Jag skulle faktiskt bli ganska irriterad :p
Folk som har svårfångade hästar får helt enkelt träna på att fånga dem. På några veckor borde man ju fått lite koll
på vilken metod man ska använda iaf....
Är det bara tre pållar i hagen borde det inte vara så speciellt komplicerat.

Jag tror ju inte dina hästar far illa av det direkt men hade det varit mina hästar det gällde hade jag nog bett ägaren träna på att fånga hästen istället.

Nja inte säkert att det blir bättre på några veckor.

Jag har/haft detta problemet i 9år med min häst på sommrarna börjar i maj och slutar i september när det är bra väder, men om det rengnar eller mycket knott är det inga problem.

och jag har provat allt
drivit på henne, hon galoppade i två timmar i 10 dagar innan jag gav upp.

Vandrat efter henne, då rasade jag i vikt i alla fall första gången tog det 6h och sen släpte jag henne med en gång för att sedan vandra i 4h och så fortsate det i några dagar innan jag gav upp den lösningen. (vad man hade mycket tid för när man hade sommarlov)

Hartestat med havre hink, nej inte intreserad.

Och hon bryr sig inte om att hon blir ensam kvar i hagen.

och det är inte alltid som jag tar in dom när jag är i hagen eller att det blir arbete vi intag.

Dock får dom alltid harve eller annat godis inne i stallet under sommaren för att motevera henne lite ialla fall.

från en som inser ur svårt detta problem kan vara.

Ps jag har en till hästs om inte är svår att få in så länge den andra inte börjar springa. för det är ju gör skoj när den sura tanten äntligen rör på sig.

Om man gör rätt från början (Alt bygger upp ett förtroende) så ska det gå att få tag på hästen, det är JAG säker på ;)
Problemet är ju om man gör fel från början. Vet också folk som har haft problem i många år och jag vet även varför. Dvs de har gjort fel.
De flesta har faktiskt börjat med havrehink, eller att "jaga" hästarna.
Problemet är ju att efter månader/år så blir det ju mer till en vana att inte bli infångad och då kan jag förstå att man har problem.
Har man en stor flock kan det vara väldigt svårt dock har jag märkt. :p

Nästan alla hästar jag ridit/ägt har varit svåra att fånga i hagen, det har inte tagit mig mer än ett par ggr att förstå hur jag skulle göra för att fånga in dem.
Har haft bra läromästare på den punkten (hästar) ;)

amen. men det bör börjas göra första gången i en rundcorall eller liten inhägnad hage och man ska vara påläst på det man gör innan man börjar prova om man inte gjort det förr...

Men detta fungerar på alla hästar om man kan tekniken. Tryck, timing och eftergift är hemligheten :)

Jag skulle personligen bli ganska irriterad om våra inackorderingar skulle ta in mina hästar varje dag för att de skulle få tag på sin. Jag hade ne period med min ponny som vi båda var ganska less på varandra. Ridningen var tråkig och jag skötte mig inte särskilt bra mot min fina häst (får jag skylla på tonårshormoner?), red varje dag och allt var bara fel. Ponnyn blev med all rätt tjurig och vägrade tas in från hagen en längre period. Ställde av honom, och gjorde bara roliga saker ett tag. Tog in, borstade, gav lite godis, löshoppade, busade på ridbanan osv. Det hjälpte.
Förtroende är så viktigt i ett människa-hästförhållande, har man det har man det mesta som behövs.

Eller så får det motsatt effekt. Min ena älskar att leka och blir tokglad när matte kommer ut i hagen och ska leka ta fatt...
Upptäckte dock att det funkar åt båda hållen, springer jag bort från henne så kommer hon i full karriär!
Jag skulle vilja in flika på de mesta svaren här men det enkla sättet är att hantera hästen hästmässigt! att jaga runt den i hagen är ett effektivt sätt men misstolkas... Du ska absolut inte jaga runt den så den springer benen av sig det inger inte att du är nån trevlig typ utan närma den snett emot gärna med sidan emot sakta en bit i taget. vid tillfället då hästen är på väg ifrån dig... DÅ ska du vifta till med armar eller grimskaft för att hästen ska tro att det var din mening att den skulle springa.. Alltså tar du bort tanken om att det var hästens egen ide. Stå sedan still en stund och upprepa tills att du får kontakten och det märker du att du får genom att hästen först vänder huvudet mot dig och när det gått en stund då hästen tycker det är ok att tas på så tar den tom ett steg mot dig med bogen. Gå sen fram och klappa och smek och försiktigt på med grimma! ha gärna ett rep rumt halsen före.
Att ge godis är självklart ett effektivt sätt men det gör att du får nafsiga typer som bara kommer pga maten och inte att den tycker att du är ok! Lägg ner ett par veckors träning och du är respekterad av hästen istället för en matmaskin det akulle väl kannas härligare? Läs gärna böcker med NH det står rätt bra okomplicerade saker där!

Men det konstiga är varför detta bara händer under perioder på sommaren.

Sedan har jag ju lärt mej att det ganranterat inte går att få tag på henne om man går rakt mot henne och man får inte häller titta på henne utan man skall närma sig henne i serpentiner och tittandes på marken eller träden annars drar hon men detta gäller bara under sommaren.

På vintern kan jag gå likt en militär mot henne utan att hon har en tanke på att gå i väg.

Är så nyfiken på vad det är för skilnad för henna på sommar och vinter.

Kram

Gräs är gott ;)

Antar att din häst går ute lika länge både sommar och vinter, så då beror det säkert på gräset.
Jag har iaf aldrig hört något om att (vild)hästarna skulle ändra sitt beteende på sommarhalvåret..

Nej på sommaren kommer hon bara in när hon skall på promenad eller om den anndra hästen skall ridas och på vinten är det box på natten.

Kram

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 331
Senast: Grazing
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 024
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar