Hur länge kan man blötlägga betfor?

A

Alpin87

Jag undrar hur länge betfor kan stå blötlagt när det är svalt och mörkt?

Åker bort några dagar och självklart får jag hjälp att göra iordning det men tänkte förbereda ett par dagar men undrar hur länge det max kan stå? Självklart med marginal för det får inte finnas risk att det blir dåligt..

Sv: Hur länge kan man blötlägga betfor?

Det undrar jag med. Sätter en kråka för att komma ihåg tråden :)

har för mig att det är max 12 h?

Det beror väl på hur väl man vill sin häst.
Vissa låter det stå i dagar oavsett vad andra säger..

På vintern kan jag sträcka mig till ½ dygn max, på sommar/vår/höst max ett par timmar.
Då står det i ett svalt/mörkt rum.
Tycker det brunar börja lukta unket om det står för länge, även om det stått kallare.

Det beror helt o hållet på temperaturan;)

I värmen- som igår, håller den inte många timmar innan sockret börjar att jäsa.
Idag- ja.

Tack för alla svar! Jag trodde faktiskt att det skulle hålla sig längre så det är tur att bukefalos finns! Ska hälla ut det jag gjorde idag inför imorgon när jag kommer dit och göra nytt!

Tänk att jag har lärt mig att det ska stå minst 4-5 timmar. Åt medishästen brukar jag göra i ordning maten i en bunke mitt på dagen och hälla det jag gjorde dagen innan i krubban till kvällsfodringen. Det är kli och betfor som blötläggs och det har aldrig luktat äckligt eller sett dåligt ut men om det ni skriver här är rätt så gör ju vi väldigt fel med ponnyns foder...

Har lärt mig sedan jag var liten att det får stå MAX 12 timmar!

Brukar göra det på morgon/förmiddagen och sen ge på eftermiddagen/kvällen :)

*kl*
Det är jättestor skillnad i svälltid beroende på om man har pellets eller strimlor.

När jag blandat pellets med kallvatten så har det inte hunnit svälla färdigt på 3 timmar, vid ca 15 grader. Strimlorna går på ca 1 timme.

Jag har ''strimlor''.. Ska inte låta det stå så länge då.. Som sagt, trodde att det kunde stå ett dygn men hade visst fel jag. Dock vet jag en annan i stallet som gör så men alla vet ju kanske inte hur länge det bör stå..

Det finns folk på buke som låter fodret stå i dagar också...
Tror inte hästen dör av att få lite gammal betfor, men jag skulle inte välja att ge det.
Det är ju många som gör iordning sitt på kvällen och ger på morgonen/middagen...
Sj föredrar jag att ge betfor på kvällen (= göra iordning på em), men är det så att hästen "måste" ha sin betfor på morgonen skulle jag kunna låta det stå över natten.
Det är ju värre att låta det stå över dagen, än över natten.

Mer än ett par timmar behövs det verkligen inte stå i vatten :)
Var nån på buke som gjorde en "undersökning" en gång, och vad jag förstod så svällde det som mest första tiden (upp till ½ timme??).
Minns inte exakt.

Hellre ½ tim svällning än ett helt dygn. 20 min har jag låtit det svälla en gång när jag hade bråttom, inga problem. Har du annat foder också är det ytterst liten risk att betforn skulle klumpa ihop sig.

kan och kan, de kan stå i flera dagar utan problem. I ett stall där jag stod innan blötte en tjej upp betfor för minst 1 vecka i taget. Visst de luktade surt och jäsigt MEN hästen som hon haft sen den var 2 levde i 30 år utan de minsta problem med mage etc.

Men jag låter de inte stå i mer än 12 tittar i kallt.

huvudet på spiken! jag gjorde betfortestet och det visade att betforen sväller allra mest i början, strimlad betfor har svällt ca 75% redan efter 10 minuter i kallt vatten, pelleterad betfor tar 2½ timme på sig att svälla 75% i kallt vatten.. så där är det en enorm skillnad..
i kokande vatten är strimlad betfor klar på 2 minuter (men väldigt varm) och pelleterad klar efter 30 minuter..

det enda som kan vara missvisande med mitt betfortest är att jag hade en väldigt liten mängd betfor och det finns således inget tryck på betforen i botten som det blir när man har 2 kg betfor i en hink.. men häller man upp till 5-7 cm betfor i botten på en hink så stämmer tiderna..

betfortestet i bilder :love:
http://www.pixbox.se/alb_show_id477133_page0.html

det jag håller som maxtid för hur länge betforen får stå i blöt är max 12 h sommartid och 16 h vintertid eller i kylskåp..
och sockret jäser inte och blir farligt, isf skulle vanlig saft vara jättefarlig.. det som är problemet är att betforen mycket lätt drar till sig bakterier och utgör en bra grogrund för att dessa ska utvecklas..

Det kanske är så att det viktigaste är ändå att det äts tillsammans med vatten (så att det inte sväller upp i magen av vätskan som finns där) eller vad tror ni?

Självklart kommer jag låta det stå 45min-2h men kan tänka mig att det viktigaste ändå som sagt är att det svällt och inte serveras torrt.. Hur någon nu skulle lyckas med det?

Havregryn: En vecka? Ja alla sätt är bra utom de dåliga ;) Kanske blev magen tåligare av det eller något haha för 30 år är en aktningsvärd ålder.

Hörde en skröna (?) om att man förut i stall blötlade stora mängder betfor och bara drog bort lagret av mögel i slutet innan det skulle serveras till djuren.. Hoppas det inte är sant!

man kan servera en mindre mängd betfor torr om man ger det tillsammans med annat foder..

ex blanda 1 kg kraftfoder och 1 dl betfor, hästen kommer att hinna svälja ner betforen innan den börjar svälla då det bara blir 3-4 strimlor i varje tugga.. man kan även blöta hela foderblandningen direkt vid fodring så man vet att hästen får i sig vätska också.. men det gäller bara vid små mängder betfor inblandat i annat kraftfoder.. och det känns dumt att chansa när det ändå bara behövs 10 min för strimlad betfor att svälla tillräckligt :)

Snyggt test:bow:

1 h. strimlat i kallvatten o det dubbla för pelleterad.

varmt- ja då gick det fort.

På sommaren vill man inte ha det stående så länge o dessutom täckt- för att inga flugor ska drunkna däri:eek:

Jag brukar faktiskt låta min stå ett dygn på vintern.Då i ett rum som håller ca 4 grader varmt.Har aldrig luktat illa då.Nu på sommaren däremot (hela våren,sommaren,hösten) låter jag den stå runt max 5 timmar.Sen tycker jag att den blir slemmig och sockret börjar jäsa.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 214
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
758
Senast: MML
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 296
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar