Hur länge kan man blötlägga betfor?

Sv: Hur länge kan man blötlägga betfor?

Alla är nog olika känsliga. (?)
Jag tycker det luktar illa/ser/känns ofräscht även på vintern, och vi har det "ute" så länge det inte fryser.

KL
Visst är det så med alla betor- att de inte får frysa:confused:

Tänker på en del kallstallar där folk får dunka ur betforklossen.

*kl*
Jag blötlägger så länge det tar mig att rida/vara i stallet, dvs allt mellan 30 min-2h. Hästen går på lösdrift så får övrig mat där, men betfor ger jag själv, just för att jag inte vill blötlägga för länge (de får kraftfoder olika tider på dygnet och jag är där olika tider dessutom, så det blir svårt att göra iordning betforen i lagom tid). Hur länge som är för länge verkar det ju råda delade meningar om, det bästa är nog att lukta och känna efter. Många hästar är ju dessutom lite kinkiga och äter inte sånt som är surt. Betfor får ju en väldigt distinkt lukt när det stått för länge/varmt, så det är rätt lätt att avgöra tycker jag. Men max ett dygn om det står svalt (<10grader), max 12h i "sommarvärme" känns som en vettig tumregel.

det beros på om man har pellets eller "riven" eller vad det är xD den vi har som är typ "riven" gör vi ny gången innan man fodrar, så morgon till lunch lunch till em em till kväll o kväll till morgon. :laugh:

det beros på om man har pellets eller "riven" eller vad det är xD den vi har som är typ "riven" gör vi ny gången innan man fodrar, så morgon till lunch lunch till em em till kväll o kväll till morgon. :laugh:
får jag fråga varför ni ger betfor vid varje mål? får hästarna väldigt mycket betfor eller är de i dåligt hull? :)

får jag fråga varför ni ger betfor vid varje mål? får hästarna väldigt mycket betfor eller är de i dåligt hull? :)

Det finns väl massor med skäl att ge betfor varje mål, varför ens fråga... Kanske hästarna behöver fuktad foder, kanske det är enda fodret de får osv i all oändlighet. Förstår inte varför det skulle ifrågasättas öht.

I vårt stall får hästarna betfor till varje mål förutom natthöet. Jag trodde det var fullkomligt normalt och har aldrig funderat på om det skulle vara konstigt.

Jag tycker att det är bra så de inte behöver tugga havre och krafft torrt. En del hästar står på spån/torv och har dålig tillgång på halm så för deras skull är det bra med blöt betfor till kraftfodret.

I vårt stall får hästarna betfor till varje mål förutom natthöet. Jag trodde det var fullkomligt normalt och har aldrig funderat på om det skulle vara konstigt.

Om jag då frågar dig vad betfor tillför hästen och hur hästen kan utvinna betfor som rent kosttillskott,, börjar du då inte fundera på om det ändå inte är konstigt??

Det skulle väl endå vara konstigt om alla människor vid varje mål mat åt en chokladkaka till den övriga maten eller??

Betfor kan man väl igentligen blötlägga hur länge som helst och på hur många olika sätt som helst så länge man inte fodrar med det. Ska man uppnå fullt energiupptag för hästen så ska betfor blötläggas (3 dl torr betfor i 2 liter vatten) i skållhett vatten, svälla i två timmar i rumstemperatur och därefter utfodras med uppblöt betfor 2- 5 dl beroende på det arbete hästen ska utföra 2 timmar efter intaget.

Det är mkt vanligt att högpresterande hopphästar som går kvalklass på förmiddagen, två timmar innan framridning till finalen samma dag fodras med upp till 1-1,5 liter sedan två timmar tillbaka blötlagd betfor. Betfor är energi,, kortvarig utvinning av energi precis som choklad.

Om jag då frågar dig vad betfor tillför hästen och hur hästen kan utvinna betfor som rent kosttillskott,, börjar du då inte fundera på om det ändå inte är konstigt??

Det skulle väl endå vara konstigt om alla människor vid varje mål mat åt en chokladkaka till den övriga maten eller??

Betfor kan man väl igentligen blötlägga hur länge som helst och på hur många olika sätt som helst så länge man inte fodrar med det. Ska man uppnå fullt energiupptag för hästen så ska betfor blötläggas (3 dl torr betfor i 2 liter vatten) i skållhett vatten, svälla i två timmar i rumstemperatur och därefter utfodras med uppblöt betfor 2- 5 dl beroende på det arbete hästen ska utföra 2 timmar efter intaget.

Det är mkt vanligt att högpresterande hopphästar som går kvalklass på förmiddagen, två timmar innan framridning till finalen samma dag fodras med upp till 1-1,5 liter sedan två timmar tillbaka blötlagd betfor. Betfor är energi,, kortvarig utvinning av energi precis som choklad.

Betfor är extra vätskereserv och fibrer, ett suveränt komplement till grovfoder och är INTE snabb energi. Att jämföra med choklad är bara löjligt. Tävlingshästar dricker ofta dåligt på tävlingsplatsen och den extra vattenkällan (betfibrerna håller vatten) gör att de presterar bättre.

Jag måste nog svara att jag har samma uppfattning om betfor som Madick.
Och om jag har uppfattat saken rätt så innehåller hö ungefär lika mycket socker som betfor om vi nu snackar sackaros.

ja, grovfoder innehåller från 10-25% sockerarter beroende på vilket stadie växten är i, betfor innehåller ca 23% socker..
fast i fiberinnehåll skiljer dom sig, grovfoder innehåller ca 65% fibrer medans betfor innehåller 19% fibrer.. så det är bättre att lägga på ett 200g hö än ett halvkilo betfor..

Det finns väl massor med skäl att ge betfor varje mål, varför ens fråga... Kanske hästarna behöver fuktad foder, kanske det är enda fodret de får osv i all oändlighet. Förstår inte varför det skulle ifrågasättas öht.
jag ifrågasatte inte, jag frågade bara av nyfikenhet.. :) jag skrev faktiskt en smiley efter..

Jag tycker att det är bra så de inte behöver tugga havre och krafft torrt. En del hästar står på spån/torv och har dålig tillgång på halm så för deras skull är det bra med blöt betfor till kraftfodret.
varför inte bara vattna kraftfodret då?

iofs beror det ju mycket på stallrutinerna, är det ett större stall ex ridskola så är det ju kört vid morgonfodringen om den lektionsgrupp som fodrat kväll glömt att blötlägga betforn.. i ett litet stall med utpräglat schema så fungerar det säkert.. :)

precis, jag håller helt med dig, det blir skillnad på hästen om man fodrar betfor 1½ innan träning eller om man ger det efter.. näringsmässigt sett på pappret är ju näringsgivan densamma men det skiljer sig enormt på hästen..

Betfor är extra vätskereserv och fibrer, ett suveränt komplement till grovfoder och är INTE snabb energi. Att jämföra med choklad är bara löjligt. Tävlingshästar dricker ofta dåligt på tävlingsplatsen och den extra vattenkällan (betfibrerna håller vatten) gör att de presterar bättre.
så varför blir hästarna piggare även under en normal träningsvecka om man ger betforn 1½ timme före träning istället för efter träningen?

*delvis kl*

Nu får min häst oftast bara kraftfoder en gång om dagen, i undantagsfall 2 eller 3, men även när han får mer än en gång så får man lite betfor till varje mål och jag har svårt att se det som ett så stort problem som vissa i tråden verkar tycka att det är?

Min häst är ingen matälskare, men med betfor får jag åtminstone i honom den mängd som han behöver för att orka med de kraven jag ställer på honom, vilket jag tycker är bra.
Jag vill inte ge kraftfoder torrt och definitivt aldrig torr pellets, blötad i bara vatten så äter han INTE, så jag ger honom den med betfor, och det ser inte jag som ett problem.
Min häst är mycket bättre i magen när han får betfor än när han inte får det, särskilt när han går på bete, och det tycker jag är ganska bra.

Att sen betfor får min häst att dricka på tävling, får honom att återhämta sig och ladda om fortare mellan klasserna osv tycker jag är bra.
På tävling får min häst bara betfor (förutom grovfoder då givetvis) och ja, att det blir en sockertopp som han går på då vet jag om, men det funkar och varar tillräckligt länge och min häst är inte död efteråt bara för att det klingar av. Men även betfor efter ansträngning ger positiv effekt. Vad är problemet med att man ger betfor? Att öka grovfodergivan gör inte att min häst laddar om fortare.
Nu pratar jag dock inte om några superstora mängder utan kanske som mest 3 l betfor (uppblött mängd) under en dag (tävling) oftast mindre.
Varför är det konstigare att man ger betfor än kraftfoder? Betfor är socker ja, men det är inte bara sockertoppen det handlar om, och socker har vi i gräset också, mycket.

ja, det är ju bra skäl till att ge betfor vid varje mål, jag ser inget fel i det, jag själv undviker gärna att blöta och slaska vid vareviga mål om jag slipper (har jobbat i 2 olika stall med 50 hästar i varje, mellan 75-90% av hästarna åt betfor vid eftermiddagsmålet, jag skulle aldrig ha orkat med det vid morgon och lunchmålet också).. men skulle jag ha en häst som inte åt utan betfor så givetvis skulle jag ge vid varje mål.. inget konstigt med det..

Jag har svårt att se varför folk vill slaska med betfor vid alla mål även om hästen glatt äter utan "topping".. för ganska ofta är det ju människan som vill "toppa" hästens matsedel med lite gottigott åt hjärtehästen bara.. (även om inte just DU gör det därför)..

till alla: inga påhopp nu! jag har inte attackerat någon! ;)

så varför blir hästarna piggare även under en normal träningsvecka om man ger betforn 1½ timme före träning istället för efter träningen?

Extra vätska tillgängligt ger väl ökad effekt på träningen vid alla arbetspass...

hästen togs in från hagen och drack vatten i nyrengjorda hinken 30 min före träningspass även när betfor inte serverades.. förklara..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 210
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
758
Senast: MML
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 296
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar