Hur länge kan jag räkna med gräset som mat?

Blandrastik

Trådstartare
Vi har fortfarande hagar som inte är nedbetade, framförallt vallar där ägaren inte har brytt sig om att ta en andra skörd, då vi redan har ett överskott på hösilage.

Där går nu våra hästar, jag antar att gräset numer är mest vatten, eller? Hur länge är det egentligen nån "kräm" i gräset så det kan räknas som foder?

Sv: Hur länge kan jag räkna med gräset som mat?

När näringen börjar tunnas ut så ser man det ofta på färgen har jag för mig, det börjar bli lite gula strån här och var. Och det gröna är inte lika intensivt längre. Jag har också för mig att när det börjar bli frost på nätterna så sjunker värdet. Detta är inget jag vet rent vetenskapligt, men jag brukar öka på högivan/kraftfoder när jag ser att gräset intar denna färg (ovan).

I väntan på de som kan detta bättre än jag. Om det är utvuxet dvs högt gräs finns det nog inte mycket näring dvs energi och proteiner (en del tycks blanda ihop dessa begrepp) kvar. Men om det är avbetat/slaget gräs som har börjat att växa igen så kan det var helt OK.

Varför alltid denna förvirring kring bete på eftersommaren/hösten? Ett välskött bete håller näringsvärdet hela säsongen ut ända till temperaturen blir så låg att gräset slutar växa. Med välskött bete menar jag att det är putsat/slaget/betat utan rator och inte gått i blom. Tyvärr så ser man alltför ofta beten som fått växa midjehögt innan hästarna släpps in.

Har du efterbete efter en andraskörd så är du bara att gratulera, du har troligen bete av högsta klass på en sådan vall. När medeltemperaturen går under 5-7 grader brukar tillväxten sluta. Tänk på att vallen behöver åtehämta sig något för att inte få utvintringsskador.
Vi börjar gradvis ge hö/ensilage inte för att det är dåligt bete utan för att få en längre tillvänjningsperiod vid foderbytet.

Då var det ju ungefär som jag trodde !! Släpper inte heller mina hästar på långt näringsfattigt gräs.

*KL*

Och är man tveksam om det räcker till vad gäller TS, så ut med lite stråfoder, så ser man själv hur hästarna reagerar det. (Mina går på dagbete fortfarande med synnerligen moderat stödfodring, in på nätterna dock)

Hej!

Jag brukar gå efter hästarnas behov. Tar in dem för separat kraftfodergiva varje dag och då hänger jag alltid upp hönätet också. När hönätet är intressant inne, då börjar jag lägga ut hö ute. Först lite och sedan mer, utefter hur mycket som går åt. Jag har min häst på lösdrift.

Tycker, som någon redan har nämnt, att det hör ihop med nattemperaturen. När den sjunker så stiger behovet av hö, även om dagarna är varma.

Jag vill helst att betet ska vara övervuxet innan jag släpper mina shettisar... Dom blir heffaklumpar annars :rofl:

Ett annat alternativ är att låta dem stripbeta då får de hela tiden lagom mängd med bra värden. Man kan också anpassa ytan efter hur gräset växer.

Ett annat alternativ är att låta dem stripbeta då får de hela tiden lagom mängd med bra värden.

Stripbeta, vad innebär det?

*bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum* :angel:

Stripbete/rotationsbete, många namn på samma sak. Man flyttar hagen (som är relativt liten) ett stycke varje dag. Arbetskrävande men har man möjlighet att variera storleken också så kan man styra mängden bete. Lättast om man har en litet större flock djur.

Ahh, då hänger jag med. :idea:

Vi hade liknande i somras men av annan anledning än betesbegränsning.
En sjukhage på 5x5 m som vi flyttade varje kväll så "sjukhästen" kunde få bete så det räckte på dagarna :D .

Då har jag lärt mig ett nytt ord :p

Jag vill helst att betet ska vara övervuxet innan jag släpper mina shettisar... Dom blir heffaklumpar annars :rofl:
Vi kör med betesbegränsare istället. Känns mer humant att erbjuda ett högkvalitativt bete men begränsa mängden än att ge grovt övervuxet som måste kompletteras med proteinfoder.

Jag är glatt överraskad över att höstbetena är så näringsrika och bra iår!
Våra hästar går ännu ute, och är runda och glada:banana:
Och gräset har inte minsta tillstymmelse till att gulna ännu, tvärtom, det växer fortfarande!

Vi kör med betesbegränsare istället. Känns mer humant att erbjuda ett högkvalitativt bete men begränsa mängden än att ge grovt övervuxet som måste kompletteras med proteinfoder.

Har aldrig behövt komplettera med proteinfoder. Kan heller inte köra med stripbete (tid) eller betesreducerare då vi har 15 stycken. Betet verkar trots sin övervuxenhet täckt pållarnas behov = fina i hullet (även digivande ston) och fina pälsar... Shettisar är ju lättfödda... :) Iaf mina :rofl:

Har aldrig behövt komplettera med proteinfoder. Kan heller inte köra med stripbete (tid) eller betesreducerare då vi har 15 stycken. Betet verkar trots sin övervuxenhet täckt pållarnas behov = fina i hullet (även digivande ston) och fina pälsar... Shettisar är ju lättfödda... :) Iaf mina :rofl:

Fast shettisar har sammagrundbehov av protein som andra hästar, dvs ungefärligen 6 ggr så mkt som energibehovet. Mer, betydligt mer, för digivande ston, föl samt växande unghästar.

Fast shettisar har sammagrundbehov av protein som andra hästar, dvs ungefärligen 6 ggr så mkt som energibehovet. Mer, betydligt mer, för digivande ston, föl samt växande unghästar.

Ja det vet jag... Men kan det vara så att mitt övervuxna bete innehåller tillräckligt med protein för mina shettisar? Om inte - skulle inte det märkas på hästarna? Det dom får extra, utöver gräset, är betesmineraler och saltsten... Och dom är som sagt inte ett dugg tunna ngn av dom efter betet, snarare tvärtom...

I vårt fall, (vi har halvblod och ponny) så har vi släppt på slagen vall, dvs där vi rullade vårt ensilgae innan iår.
Det är ju en gödslad och skött hage, och om vi velat, kunde vi tagit en skörd till där iår, istället fär att släppa dit betesdjuren.
Näringen är ännu bra, inget tillägg förrutom salt och mineraler.
Tanken är att de ska komma hem hit i slutet av denna månaden.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 047
Senast: Johanna1988
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 756
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 271
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka