Hur länge kan era hästar stå?

Sv: Hur länge kan era hästar stå?

Jag brukar alltid ta det lugnt om min häst har stått ett par dagar eller mer, för jag har haft en korsförlamningshäst innan och det är inte kul!!!
(Plus att jag sett många hästar som gått sönder pga för snabb igångridning...)

En bra riktlinje som jag tycker (på ett ungefär) är att det ska ta lika lång tid att sätta igång den som vilan varit på. Förutsatt att hästen var frisk och i god kondition innan vilan då.
Ex om hästen stått en månad så kan det vara lämpligt att skritta första veckan, trav andra, galopp tredje och sen fullt igång fjärde.

jag har väl aldrig sagt att de inte kan stå så länge, det kankse de kan men jag som har haft väldigt mkt skador på min häst skulle aldrig sätta igång den så fort, jag är hellre på den säkra sidan. Och tror inte att om jag slappade till och inte gjorde nått i två månader skulle kunna ut och springa på samma nivå som jag gjort innan...

Men då är ju inte hästen fullt frisk heller, vilket var en förutsättning!

Kicki :laugh:

jamen även om min häst hde varit frisk blivit frisk från sina skador och han hade typ fått gå på sommabete 2 månader så skulle jag inte sätta igång han så snabbt.

Jag brukar alltid ta det lugnt om min häst har stått ett par dagar eller mer, för jag har haft en korsförlamningshäst innan och det är inte kul!!!
(Plus att jag sett många hästar som gått sönder pga för snabb igångridning...)

En bra riktlinje som jag tycker (på ett ungefär) är att det ska ta lika lång tid att sätta igång den som vilan varit på. Förutsatt att hästen var frisk och i god kondition innan vilan då.
Ex om hästen stått en månad så kan det vara lämpligt att skritta första veckan, trav andra, galopp tredje och sen fullt igång fjärde.

Är så jag oxå skulle sätta igång min häst :)

Det är ju ditt personliga val att göra!

på den säkra sidan. Och tror inte att om jag slappade till och inte gjorde nått i två månader skulle kunna ut och springa på samma nivå som jag gjort innan...

Nu är ju inte häst och människa likvärdiga att jämföra. Samt att jag har aldrig skrivit att hästen inte skulle göra någonting på 2 mån. En häst som har stor rörelsefrihet står knappast på en fläck och stirrar!?

neä men jag förustsätter väl att jag inte ligger i sängen i 2 månader heller, nu på sommarn vet då jag många hästar som bara går och äter i hagen och rör väl inte spec överdrivet på sig...
Och om det inte finns någons tudie gjord på att e kan stå 2 månader ed de förutsättningar du skrev och sen typ ridas normalt efter det, hur kan du veta att det inte blir några senare problem? Tkr iaf risken för överbelastning låter stor med den igångsättningen.

Läs mahlmt´s inlägg #20! En landslagsvet. för distans anser att musklerna inte börjar tappa förrän vid c:a 7 veckor! c:a 7 veckor= c:a 2 mån! Räcker det som studie för dig!? Om inte, så står det ju dig fritt att göra precis som du vill, vilket jag nu skrivit flera gånger! Vart är det du vill komma egentligen!?

Hästar är inte gjorda i kristall! Och med detta inte sagt att de är gjorda av armeradbetong heller!

Och som jag tidigare skrev, har du någon källa för motsatsen, än vad du själv anser!?

Och som jag tidigare skrev, har du någon källa för motsatsen, än vad du själv anser!?

Ingen källa, men jag vet flera hästar som gått sönder.

Alltså självkalrt är det ju inte så att man promt måste skritta en månad bara för att den har stått i två, men det bästa är ju att ta det lugnt åtminstonde de första veckorna för att mjuka upp hästen.
Grundkondition och muskler kommer ju alltid finnas kvar under kortare viloperioder, men samtidigt så hamnar kroppen i ett "viloläge" som gör att de kan bli stela och överansträngda av för hastigt arbete efter en vila - vilket kan bidra till skador om man har otur.

men det är kankse på distanshästar?? som jag gissar eftersom jag ahr noll koll å distans me antar att de har ganska mkt mer msukler än en vanlig hobbyhäst och betydligt bättre kondition...
Och jag har hört från ridskolechef på ridskolan jag är aktiv inom att hästar kan stå ca 4 veckor utan att tappa muskler om de har tillgång till bra foder och får gå i hage. tRor nog de tappar konditionen snabbare för hur många hästar som står i två månader lägger inte på sej ??

Visst finns det fleras hästar som går sönder och orsaken till det kan ju vara många samt i kombination med varandra! Det jag talar om är fullt friska hästar.

Men alla som lever efter denna devis har inte distanshästar. Samt som vet. har man nog koll även utanför sitt eget specialgebit!

I min värld är inte en häst frisk om den går sönder p.g.a. det.

men det är kankse på distanshästar?? som jag gissar eftersom jag ahr noll koll å distans me antar att de har ganska mkt mer msukler än en vanlig hobbyhäst och betydligt bättre kondition...
Och jag har hört från ridskolechef på ridskolan jag är aktiv inom att hästar kan stå ca 4 veckor utan att tappa muskler om de har tillgång till bra foder och får gå i hage. tRor nog de tappar konditionen snabbare för hur många hästar som står i två månader lägger inte på sej ??

Hästar behåller sin kondition betydligt längre än vad tex en människa gör, 2 mån inga problem med kondisen. Hästar är födda atleter.
Att de lägger på sig av att stå beror på att de får i sig mer energi än vad de gör av med. Har inget med muskler eller kondis att göra.
// Linda

Jag ställde min häst på sommar bete i Maj. Har ridit henne nästan dagligen (skritt och lite trav) sen Juli. Räknar med att vi kan tävla hoppning i september. Börjar galoppera nu i veckan och sedan blåbärs hoppning med mamma i slutet på Augusti. Hon har blivit tjock men hon har inte tappat mycket muskler.

Jag travade mycket i början för att få upp flåset igen.

Brukar rida igång hästen så det tar lika lång tid att få upp kondisen, som hästen stått. Dvs har hästen vilat två veckor tar det två veckor att rida igång den igen. Först skritt och lite trav och så småningom galopp.

Muskelmassan hinner sällan förändras på några veckor så länge man har bra mat, det är mest konditionen som sjunker.

Lika lång vila = lika lång igångsättning kan ju vara en bra ide. Men tycker de blir redan på ett par dagar skillnad på humöret, vill helst inte låta han stå mer än par dagar om han ska vara som bäst.

Som längst, var det väl 2-3 veckor han stog o var sen full i enegi o bus, riktigt "jobbig" faktiskt. :D Då var det me 1 häst i rätt liten sommarhage.

Nu går han m 3 hästar i stor hage, mer att göra så det är även skillnad på det, klart en fördel. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 108
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar