Hur länge behöver stoet stå på stationen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lina4ever
  • Startdatum Startdatum
L

Lina4ever

Jag körde upp henne i Söndags, undersöktes igår o hon ska semineras idag. Semineras de normalt bara en gång?
I så fall kanske jag kan hämta henne redan idag. Eller kan de se om gjort verkan o seminera fler gånger?
Kanske dumma frågor, men jag hittar ingen information om detta.
Snälla hjälp!
/ :cool:

Då ska hon säkert undersökas imorgon igen. Har hon inte släppt ägget då så semineras hon även i övermorgon. Hon ska stå kvar tills de ser att hon har ovulerat dvs släppt ägget.

OK. Vad bra. Jag visste att det brukar vara varannan dag på naturlig betäckning, men inte att det var samma vid transportsperma.
Seminerar de över huvud taget om stoet inte släppt ägget? Ser man inte det vid den första undersökningen.
Frågorna är många o de pluppar upp hela tiden... :rofl:

De seminerar så länge de INTE släppt ägget, när det är släppt är det för sent...så mycket förstod jag av vet när jag hade mitt sto på station för två veckor sedan - däremot har jag efter hand börjat undra på hur lång tid de vanligen är i brunst innan de släpper ägget - alltså, hur många gånger brukar man seminera? Är det normalt att bara hinna en gång? Släpper de ägget samma tid alltid (t.ex. efter 4 dagars brunst), eller släpper det det direkt när det "tagit sig"? Spelar det överhuvud någon roll?

Många frågor, men jag tänker så himla mycket just nu :crazy:
Ska ultraljudas imorgon, på 16 dagen *hoppas* :banana:

Så länge ägget finns i äggblåsan på äggstocken kan det inte befruktas...
Vitsen är att då ägget släpper ska sperman finnas i äggledaren, för när ägget släpper har det bara några timmar på sig, innan det är försent.
Hur länge de är i brunst varierar oerhört, det bästa är ju att det räcker med en seminering, då strax innan ägglossning. Spermierna kan ju dock leva i äggledaren i flera dygn, i väntan på ägget.

Aha.. :idea:
Tack - det var mycket mer än jag visste :bow:

Antar att vet menade att det var för sent för mitt sto, eftersom chansen är extremt liten att hon släppt minuterna innan undersökning, och man ska tappa hingsten etc, och det hinner gå för lång tid för att seminera igen..

Mitt sto brunstade länge. Vi trodde det var sent ute. De insiminerade henne 2 gånger då de sett bra ägg. Men hon blev inte dräktig denna gången. Hon skulle i oförsig brunstat nu men lurade oss. Nu står hon på stationen i väntan på ny brunst. Då de kan undersöka när det behövs.

Usch... desto med man försöker sätta sig in i detta, desto mer stiger nervositeten.
O sedan 11 månaders nervös väntan... om jag har tur... suck!
:banana:

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 840
Senast: Twihard
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 160
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar