Jag tänker att det är väldigt svårt att svara generellt på. Vad har personen med sig för erfarenheter sedan tidigare och är det t.ex. ett jobb med specifik yrkesutbildning där man i grunden redan har med sig de färdigheter som behövs för att utföra själva jobbet? Då kanske det går snabbt att komma in i rutinerna på en ny arbetsplats.
Eller finns det luckor sett till tidigare erfarenhet? Finns det flertalet rutiner, program etc. den nyanställda måste utbildas inom internt? Hur ”avancerat” är arbetet?
Och inte minst just nu: Hur har introduktionen sett ut i och med pandemin? Vi har varit väldigt drabbade av pandemin med en arbetsbelastning som legat konstant på mellan extrem till hög nivå. På sätt och vis har hela branschen skakats om ordentligt och det är utmanande för alla.
De nyanställda som tillkommit under den här perioden har nog inte fått en alltför lätt start. Lägg dessutom till att vi, som ju så många andra, har arbetat långa perioder helt på distans. I normala fall snappar man ju upp mycket bara genom att befinna sig bland kollegor och på arbetsplatsen, men den möjligheten har ju i stort inte funnits just nu, även om alla och arbetsgivaren givetvis har försökt stötta och anpassa för att få det att fungera så bra som möjligt ändå utifrån de här, för alla, helt nya förutsättningarna som gällt.