Hur länge är igelkottar dräktiga?

pinky

Trådstartare
Märklig fråga kanske, men vi hade värsta naturupplevelsen i vårt garage i går kväll!:) (Jag är fortfarande helt tagen av det!)

Sambon tog bilen ur garaget och åkte iväg innan jag gick till stallet. När jag klev ut på trappen tuffade en igelkott fram längs trappen, korsade gårdsplanen och kröp in under garagedörren.
Jag kikade på honom under dörren en stund och stod sedan och lyssnade på hur han trampade omkring på betonggolvet.

Till sist blev jag tvungen att gå, och eftersom den lille kotten inte kommit ut igen satte jag upp en lapp på garagedörren så att sambon inte skulle råka göra igelkottsfärs när han kom hem igen.:crazy:

När vi sedan kom hem på kvällen (samtidigt, faktiskt) gick jag in i garaget för att kolla innan han körde in bilen. Och vilket liv det var där inne! Det prasslade och någon gjorde ett väsande, skällande ljud ifrån sig.

Jag smög fram och såg då TVÅ igelkottar där inne! :)
Den ena (honan, upptäckte vi sedan...:angel: ) satt på golvet och lät, och hanen gick runt henne varv på varv och försökte övertala henne. Men hon fräste ifrån och gick undan.

Efter en stund gav hon upp och lät honom klättra upp, och så höll de på en bra stund innan de var klara. Vi lät dem vila och vakna till innan vi försiktigt motade ut dem och ställde in bilen.

Det var det mest fascinerande jag sett på länge! Har nog inte sett en igelkott på så nära håll i hela mitt liv, och så fick jag se detta.
Det kom t.o.m en tredje kotte och kikade in under dörren, men den gav sig av ganska snart. Så 3 stycken på en gång!:love:

När kan vi förvänta oss resultatet av denna upplevelse, om de nu väljer att stanna kvar här?

Sv: Hur länge är igelkottar dräktiga?

du kan ju kolla på google!

Vilken upplevelse :) Nära har jag varit igelkottar, men inte sett dom paras. Vad kul att du fick se det.
Jag sökte och hittade att de går dräktiga i 58 dagar.

Ja, vilken upplevelse! Igelkottar är så underbart gulliga och märkliga djur! Hoppas ungarna föds i närheten så att du får se dem också. :)

Ja, jag hoppas verkligen att de vill hålla till här, vi har en ganska inhägnad gård här där de kan få gå skyddade från trafiken. Det är ju rätt så centralt...

Såg en komma traskande över vägen och gå in på gården igårkväll, säkert en av de som var här då.:D

Hm, ja man kan ju tycka det, men han såg då inte så bekymrad ut. :angel:

Det såg ut som en vanlig kaninparning, men han jobbade inte lika snabbt ut-in, utan mer roterande och lite långsammare. Och länge höll de på. (För att vara lite detaljerad...:o )

Efteråt blev det dock taggarna utåt från honan (bokstavligen!:rofl: ) Hon vände bort huvudet och spände taggarna mot honom, fast han ville vara gullig och pussa henne lite.

Ska se om jag kan lägga ut någon bild senare, vi tog bara några stycken för att inte störa dem så mycket.

Det såg ut som en vanlig kaninparning, men han jobbade inte lika snabbt ut-in, utan mer roterande och lite långsammare.

Det tror jag det! Tänk om hon plötsligt tröttnar eller blir arg på honom - aj aj aj, som sagt! Så han gör nog klokt i att ta det luuuugnt och försiktigt. :D

Vi hade för övrigt igelkottsbebisar lite överallt i byn förra året. Jag satte t.o.m. upp lappar vid bykorsningen så att folk skulle köra försiktigt. :D Jag vet inte vart de tog vägen sedan dock... Förhoppningsvis dyker de upp i år igen. :)

Här är några klickbara bilder förresten :love::

Senast ändrad:

åå, vad dom e söta:) har klappat en igelkott en gång när jag var liten men då stack kotten ut sina taggar;) hoppas det blir några minikottar

Åhhhh, älskar kottar. De är ju bara så söta.
Tyvärr har vi inga kottar här :(

Nu ligger en igelkott och sover i lövhögen bredvid trappen!:love:

Vi funderar på att köpa kattmat åt den/dem, för att se om de vill stanna här. Att döma av bajshögen vid lövhögen så har den/de vistats i den åtminstone några dagar nu.

Är det något man ska tänka på när man matar igelkottar? Hur mycket brukar man ge dem? Hur ofta?

De ska väl helst inte bli helt beroende av vår matning, utan bara se det som lite extra trevligt att bo just här.

Du maste fortsatta beratta om de sma kottarna, foljer traden med spanning :love:

Han (?) har inte sovit hemma på 2 dagar nu...:(

Undrar om den är överkörd eller om vi helt enkelt inte dög som hyresvärdar?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 424
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!
  • Parfym

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?