Hur länge är det etiskt rätt att vänta?

Majskolven

Trådstartare
Hur länge är det etiskt rätt att vänta på att en senskada ska läkas? Naturligtvis finns det inget "rätt" svar på den frågan, eftersom det måste bedömas från fall till fall. Intressant att fundera på dock. Är det oetiskt att inte följa en veterinärs rekommendation av avlivning för att man själv vill ge läkningschanserna längre tid?

Sv: Hur länge är det etiskt rätt att vänta?

En jag vet fick en senskada på sin häst, åkte in med den och den stod på box/liten hage i åtminstone 8 månader. Lite in och ut för återkoll under tiden men sista gången så sa dom att detta blir inte bättre, den bör avlivas.

Ägaren frågade om hästen kunde gå en sista sommar på bete utan att lida av det vilket dom sa var okej och ägaren behöll hästen i livet.

Två månader senare på betet så får hästen en akut skada i ett knä och får åka in akut till annat djursjukhus. Väl där inne frågar ägaren om dom också kan kolla senskadan när dom ändå är på klinik. Detta görs och veterinärerna säger "här finns ingen senskada. det kanske har varit en men då är den läkt nu".

Så när hästen blev frisk från knäskadan så sattes den igång försiktigt och den rids än idag :)

Men ja, hur man väljer att göra med konvalecent är ju från fall till fall. alla hästar kan inte psykiskt klara av det...

Hur länge är det etiskt rätt att vänta på att en senskada ska läkas? Naturligtvis finns det inget "rätt" svar på den frågan, eftersom det måste bedömas från fall till fall. Intressant att fundera på dock. Är det oetiskt att inte följa en veterinärs rekommendation av avlivning för att man själv vill ge läkningschanserna längre tid?

Jag tycker att det beror lite på vad det är för häst och hur omfattande skadan är. Är det en äldre häst som normalt sett inte klarar att vara avställd får man fundera på vilken livskvalitet hästen har under läkningen och vad den ska användas till om den läker. Den kanske aldrig går att rida igen, är det då värt att låta den stå på box i 12 månader? Det finns ju inger som hindrar att man konsulterar en annan veterinär. Min kompis tog bort sin häst för några veckor sedan. En gansk kraftig senskada, hästen gick MSV, 18 år. Det skulle förmidligen läka men aldrig gå att rida mer än som promenadhäst k skogen om ens det. Dessutom patella sedan tidigare som blev mkt värre under de fem veckor han stod innan han fick sluta sina dagar. Är det en mkt ung häst kanske det är värt 12 mån boxvila om det är god prognos för fullt tillfrisknande, annars skulle jag avliva...

Jag sket i min veterinärs inrådan till avlivning när min ponnys senskada gick från knappt en grad halt till två. MEN. Detta var för att veterinären inte hittade vad som gjorde min häst så halt, utan påstod att "hela leden har kapsejsat" och att det fanns broskskador. Då hade hon stått i sjukhage i tre månader.
Jag blev så arg att jag bytte veterinär och tadaaaa~ Gaffelbandsfästet var nästan avslitet. Nya vet tyckte att vi kunde i alla fall prova med annan behandling. Så hon fick stötvågsterapi, stor sommarhage och sen lösdrift. Ett år senare så är gaffelbandet läkt. Hon har visserligen lite andra smågrejer nu som gör att hon går lite orent, men hon trivs så bra på lösdrift att hon ska få bli mamma. Hade hon däremot vantrivts hade jag tagit bort henne. Ett år på box hade hon aldrig klarat om hon skulle fått dem domen, då hade jag nog låtit henne somna in, eftersom hon inte fixar det.

Det beror nog mycket på hästen. Om hästen inte mår dåligt av att vara konvalesent så kan man ge den ängre tid. Men om det är en häst som "klättrar på väggarna" av leda, ja, då är det mer tveksamt.

När min ponny fick en senskada så tog det ett år innan den helt läkt ut och då var det en liten skada, men den läkte helt enkelt inte som den skulle.

Ja det beror ju helt på, hur allvarlig skadan är, hur gammal hästen är, hur hästen mår av att ta det lugnt. I mitt fall har jag en i år 17 år gammal valack som har en senskada. Han trivs ypperligt med att ta det lugnt, inte kul för honom när han fick gå i sjukhage men nu när han kan gå i liten hage med sin bästis trivs han som fisken i vattnet. Minst ett år tycker jag man måste ge en senskada om den ska ha chans att läka ordentligt. Men mår hästen dåligt och är väldigt halt kanske man får fundera om. Jag tror man som hästägare vet när det är dags....

Det beror ju på vad som gjorts och hur allvarlig skadan är. Har man inte gjort något alls och hästens skada inte verkar läka av sig själv då spelar det ju ingen större roll hur länge man väntar. Är hästen opererad eller att skadan verkar läka men extremt sakta, då får man väl avväga hur hästen verkar ha det i övrigt. Är den sur och arg eller inte trivs med att stå på box bör man ju fundera på hur länge man ska utsätta den för det, om framtiden är oviss.
Jag fick ta bort en häst som hade en senskada som inte läkte utan blev värre. Senan skulle gå av såsmåningom. Den tog vi bort på veterinärens inrådan.

Nej det tycker jag inte, vissa veterinärer är illa kvicka med att föreslå avlivning om det kommer ta lång tid innan hästen blir bra.

Hur lång tid läkningen får ta tycker jag beror helt och hållet på hur hästen kan ha det medan läkningen pågår, och hur prognosen ser ut. Med prognos syftar jag på om hästen har goda chanser att bli smärtfri och leva ett normalt hästliv (gå i hage, kanske ridas lätt), inte om den kommer tillbaka i full träning. Det har sällan hästen behov av, det är ägarens mål och har etisk sätt ingen relevans öht.

Boxvila i ett halvår, mkt smärta och dålig prognos, nej. Kan den gå i hage, åtminstone en liten hage, och inte har särskilt ont så tycker jag man kan låta det ta den tid det tar. Och unde tiden gör allt för att det skall läka snabbare tex akupunktur och laserbehandling, skritta på hårt underlag osv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
2 030
Senast: starcraft
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
26
· Visningar
2 573
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 268
Senast: Otherside
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 335
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka