Hur lang...

Sv: Hur lang...

KL o lite allmänt:

Jag har hunnit prova lite oxå - dock inte sjal (är alldeles för oteknisk - skulle säkert trassla in både mig o bebben ;)).

Baby Björn: L trivdes kanon i den som liten bäbis, upp till 2-3c månader. Må vara fel sittposition, men det hade han inte läst, så han var nöjd ändå. Vi hade även Manducan redan då, men jag- den otekniska- tyckte det var krångligt med spädbarnsinsatsen o använde alltså den ärvda BB´n eftersom den funkadr o han trivdes. Har svårt att tro att det skulle vara skadligt på något sätt även om ergonomiska selar är bättre.

Manduca: Jättebra på alla sätt sedan han vixit i att använda den utan spädbarnsinsats. Skön och reglerbar. Dock tyckte jag det var krångligt att sätta honom på ryggen i manducan, så numera har vi även en...

Beco Butterfly II, som man bär i precis på samma sätt som i manducan, men som man kan sätta i barnet i innan man sätter på sig själv selen - alltså enklare vid ryggbärande. Selen funkar dock jättebra både på mage och rygg, och vi använder den på både och.

Hade vi vetat om Becon från början hade vi köpt den istället för manducan, men om man inte tycker det är något problem att få upp barnet på ryggen i manducan tycker jag annars att de är likvärdiga.

Ludvig är nu 10 månader och väger ca 11 kg, o vi bär honom mycket, bl a på timslånga hundpromenader flera ggr i veckan, och tror att vi kommer fortsätta att bära honom ett bra tag till. Vet de som bär i ergonomiska selar tills barnen är över 3 år, så den som funderar på om bärseletiden kanske snart är slut vid 4 mån kan nog tänka om ;).

Jag vill också sy en själv!
Vilket tyg använde du? Tittade du bara på den och sydde utifrån den?

här är en sybeskrivning: http://k-markt.blogspot.com/search/label/sybeskrivning

Jag använde jeanstyg jag hade hemma till min första mei-tai, men nu har jag köpt tyg från Ikea (Lenda, skall visst vara bra) för att göra en ny. Huvudsaken är att det är vävt tyg med lite stretch på diagonalen. Lakansväv är stumt så det funkar inte så bra, denim funkar men var kanske lite väl maffigt för en så liten bebis.

*Knapplån*

Nu har jag budat hem en Manduca på Tradera och väntar otåligt på att den skall komma så jag får testa och se vad vi tycker om den

Har den kommit till dig än? :)

Japp igår dök den upp.

Har haft den på mig två gånger men tycker inte att jag lyckats ställa in den rätt än. Igår hamnade den för högt upp på höften. Idag fick jag den bra på höfterna men då tycker jag att axelremmarna känns som om de skall ramla av. De sitter väldigt långt ut och trots att de är ihopspända baktill ramlade ena ner vid ett par tillfällen, tips? Funderar att testa med remmarna korsade på ryggen i stället och se om det känns bättre

Tycker även att den är lite krånglig att få på (Hur långa armar ska man ha för att det ska vara enkelt???) men det ger sig nog med lite träning.

Lilleman gillar dock att sitta i den och det känns bättre att bära i den än i BabyBjörnen

Att prova att korsa axelbanden låter som en mycket bra idé. Det passade mig mycket bättre. :)

Du får "spänna ut" remmarna innan du tar av den så är det lättare att bara knäppa och dra åt när du ska använda den nästa gång :)

Senast ändrad:

Att prova att korsa axelbanden låter som en mycket bra idé. Det passade mig mycket bättre. :)

Testade att bära med korsade axelband idag, kändes toppen! Nu ska jag bara testa en riktig långpromenad men hittills är jag mer än nöjd. Är dock lite osäker på hur högt upp Melker ska sitta. Igår kändes det som om han hamnade för långt upp. Idag kändes det bättre men jag är van att han sitter högre i BB:n.

Här kommer bilder från dagens tur, hur ser det ut ni som vet hur det ska vara?
dscf0668_51771190.jpg

dscf0670_51771514.jpg

Ignorera hösäcken, svårt att få bra bilder :grin:

dscf0676_51771909.jpg

En bonusbild med lilla pälsklingen som vill vara med på ett hörn ;)

"Puss-i-pannan-höjd" är väl bra i manducan oxå? Nu bär jag sällan på magen nu för tiden iof och på ryggen trivs liten så högt upp som möjligt. :)

När jag tittar på dina bilder känner jag att jag skulle få ont i ryggen för att han sitter långt ner, men det är ju lite vad man trivs med!

Puss-i-pannan-höjd är alltid bra, men det kan vara svårt att få till i kombination med avlastningen i manducans höftbälte. Jag t ex har för lång rygg för att kunna ha en liten bebis lagom högt upp i selen, då får jag ha häftbälte långt upp i midjan. Och det är inte skönt när barnet blivit lite tyngre. :)

Precis som du skriver, jag har midjebältet på manducan mer eller mindre i midjan. Jag får inte till det när jag provar sätta bältet på höften, får ont i nedre delen av ryggen då.. Då är det bekvämare att ha bältet i midjan. Men vi kommer inte helt överens, manducan och jag.
Fast, jag ska egentligen låta det vara osagt, jag har inte använt manducan på magen på några månader. Liten blir skitförbannad om jag provar! "Stor pojke, åka ryggen!" :D

Puss-i-pannan-höjd är alltid bra, men det kan vara svårt att få till i kombination med avlastningen i manducans höftbälte. Jag t ex har för lång rygg för att kunna ha en liten bebis lagom högt upp i selen, då får jag ha häftbälte långt upp i midjan. Och det är inte skönt när barnet blivit lite tyngre. :)

Som jag har selen på bilden sitter höftbandet toppen. Blir bara obekvämt att ha det längre upp så då får lilleman sitta lite längre ner.

Jag har också bältet i midjan typ, precis längst ned. Och då är han nu 10 mån, 72-73 cm lång och väger typ 10 kg.
Går fortfarande bra att bära på magen, har provat på ryggen 3 ggr och det går också bra.

Men jag är så van att sätta i honom i selen fram, så om jag har lite bråttom blir det fram nu också.
Jag korsar axelbanden och knäpper selen först, tar ut där man reglerar dem snabbt (de där gummigrejerna) så långt det går.
I med lilleman och drar sen åt. 10 sekunder!

Efter gårdagens långtur i svamskogen och dagens utflykt till hopptävling kan jag inte annat än alska Manducan. Kanns knappt att man bär honom trots åtskilliga timmar :love:

Efter lite träning har jag fått in snitsen på att få på den själv, inte krångligt alls ju

*lånar knapp och kapar tråden lite*
Ni som har, och är nöjd, med manduca, hur "stora" är ni? Jag är en rätt liten person och enligt en återförsäljare skulle manducan bli för stor på mig, så typiskt då jag verkligen ställt in mig på en sådan.
Har en sjal, en looma sino, men den kommer jag inte riktigt överens med (inte lilltjejen heller som det verkar).
Hon är endast 2½ vecka gammal så selen måste passa ett spädbarn, har annars kollat på Beco Butterfly II men har hört att huvudstödet är riktigt kass på den.

Jag är ganska liten om man ser till längden (162 cm) men lite tjock. Den sitter jättebra på mig, har svårt att de att den inte skulle fungera på en smal person.

Liknande trådar

Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 392
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 639
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 989
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 815
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar