Hur lang...

Krusan

Trådstartare
tid at gangen kan man bara runt sin baby i en babybjorm, sjal etc?

Sophia (5v) blir valdigt kinkig pa eftermiddagen och jag brukar da satta henne i babybjornen, hon sommar da oftast pa en gang. Hon kan gladeligen sova i den i timmar! Men jag undrar om detta kan vara skadligt for henne?

//Krusan

Sv: Hur lang...

Det ska inte vara någon fara. Sjal är nog bäst ergonomiskt för den lilla, då ligger hon ju i grodställning med benen (som ett M). I babybjörnen hänger benen mer rakt ned. Valle har sovit i trikåsjalen i ett par timmar i stöten när han var liten. Myyyysigt! :love:

I Baby Björn - inte alls.

I sjal eller ergonomisk sele - så länge barnet är nöjt.

Om du frågar mig... :)

Baby björn, inte länge alls!! Kanske en kvart - 20 minuter max. ( baby björn rekommenderar max 30 minuter)

I sjalen kan den sitta så länge den vill, Lille L satt i den dygnet runt i stort sett när han var liten.

KL

Tack for infon! Om man nu vill investera i en sjal el dyl. Vilken sort rekomenderas? Det finns ju en hel uppsjo av varianter... Har dock sett an som tilltalar mig, en Ellaroo Mei Tai.

Sen undrar jag, om man nu bar runt sitt barn mycket. Blir det svarare att lara det att sova av sig sjalvt i en sang sedan? Eller ens att det inte vill sova i sangen overhuvudtaget?

//Krusan

Mei tai är enkla att ta på och sitter bra. Dessutom är de hur vackra som helst.

Den sista frågan beror på vilken "religion" du har, enligt mig kan man inte ge dem för mycket närhet, och ju tryggare barnet är desto mer självständigt kommer det att bli.

Baby björn, inte länge alls!! Kanske en kvart - 20 minuter max. ( baby björn rekommenderar max 30 minuter)

Är det lönt att ens ha en bärsele då, om barnet endast får sitta i den i en kvart 20 minuter???
Vad är skillnaden på ett vaket och sovande barn, när de bara är 5 veckor?
De säckar ju ihop oavsett :confused:

Som de flesta skriver så är det olika beroende på vilken sele du har.

I en babybjörn hänger ditt barn i grenen medans i manducan sitter barnet i M-position.

Bärsele är inte lika med BabyBjörn. Baby Björn är en otroligt seglivad myt och jag har ALDRIG hört någon som gått från BB till ergonomisk sele och sedan föredragit BB. Alla som någon gång läst något om ergonomi skulle inte ens fundera på en BB.

Det finns jättemånga ergonomiska selar att välja på och de är inte dyrare än BB. I ergonomiska selar sitter barnet bekvämt och kan därför sova i flera timmar och ha det jättebra.

Häromdagen skulle vi på marknad, jag hade glömt min Maduca i sommarstugan men kunde låna kompisens Babybjörn. Tänkte att det skulle nog gå bra för den ganska korta stund det handlade om eftersom Emilia inte väger så mycket (ca 6,5kg). Jag ångrade mig ganska fort, efter 5 min värkte mina axlar och nacke och Emilia blev ganska snart gnällig (blir hon aldrig i manducan om hon inte är hungrig).
Jag skulle köpa en sjal eller ergonomisk sele om jag var du, mkt skönare för dig att bära när Sophia blir lite större och bättre för henne också.

*knapplån*

Har massa funderingar angående eventuellt införskaffande av ny bärsele så jag passar på att trådkapa lite här ...

Vi har en ärvd BabyBjörn till Melker 4 månader. Bär i den ett par gånger i veckan, lite beroende på humör och vad vi gör. Han verkar gilla den och somnar oftast i den, nästa enda gången han sover längre än 20 minuter. Här hemma och på landet har vi testat att låta honom åka framåtvänd kortare stunder, något som verkar uppskattat. Tycker att den fungerar bra att bära i, även längre stunder.

Har läst och läst om olika bärselar nu när jag vet att han gillar att bli buren. Är intresserad av Manducan men funderar på hur stor vits det är att köpa en sådan nu. Hur ofta använder man den när barnen blir större? Hur fungerar det med kläder i den till vintern, tror att det kan bli trångt att få i Melker med vinterkläder i BB:n. Gillar att man kan bära på ryggen i den men hur ofta gör man det?

Har letat runt efter återförsäljare men de flesta verkar finnas på nätet, vill gärna testa den på innan köp för att känna efter.

Massa funderingar men nu vill jag ha bra argument så jag kan övertala mannen att det är värt att lägga pengar på en Manduca. :angel:

Jag kanske är lite partisk, jag har tre Manducor hemma, men jag måste säga att det är den bästa sele jag någonsin använt!

Jag använder den dagligen till L, och några gånger i veckan vill D åka i den. han kommer och säger sele, och så ska han åka "bärtaxi" - hur sött som helst. L är bara 8 månader så han åker i den var vi än ska, och D som är 2 år snart åker i den om vi ska någonstans där vagnen blir yxig att ha med. Eller om han vill det själv.

L är född i december och började åka Manduca i februari/mars någonstans. Hade aldrig så mycket kläder på honom, bara vanliga innekläder på kroppen, som ändå ligger tätt intill mig, och så babylegs och tossor på benen. På huvudet mössa och händerna hade han intill kroppen så de var oklädda med. Sedan hade/har jag en bärjacka som täcker både mig och barn på ett alldeles utmärkt sätt, den är ett av mina bästa inköp helt klart. jag kan bära både fram och bak med den på, och vi har båda två ett bra skydd mot väder och vind.

Bär på ryggen gör jag ofta nu när L väger 10+, han börjar bli ivägen där fram :D. Han trivs att åka bak med, han ser lite omkring sig och kan samtidigt få tryggheten i mig då han enkelt kan luta huvudet mot min rygg och gömma sig lite. Bär väl på ryggen 7 gånger av 10 skulle jag tro.

Jag tycker nog att det är en idé att köpa en Manduca, den kan du bära i länge, länge och på så många sätt! Jag har haft den på ryggen, höften, magen, liggande ... Det roligaste bärminnet är när jag knallar runt på travbanan i stallet, ledandes hästen, och L liggandes i selen då han behövde amma!

Bärsele är som du redan fått svar om inte lika med BB. Det finns mängder av olika selar: Manduca, Alpino, Ergo, Angelpack... Det finns en uppsjö av alternativ som är 1000 gånger bättre rent ergonomiskt än BB.

När man ska bära barn bör man sträva efter grodpositionen, som du får i ergonomiska selar. BB ger inget ergonomiskt stöd åt småttingar, eller större barn, dessutom ger den dålig avlastning till bäraren.

Som du också redan fått svar om är de flesta ergonomiska selar inte dyrare än BB, snarare kan du hitta en riktigt bra, ny sele för mindre peng än än ny BB

:bow::bow:

Lyssna på nevin hon är expert. :bump:

I will :laugh:
Det står en Manduca på min önskelista (fyller snart år)
Annars beställer jag en som en födelsedagspresent åt mig själv :D

(Och nu önskar jag mig saker åt mitt barn hehehe... förut var det hästgrejer. Aldrig önskar jag något 'till mig' :angel:)

Då är det bara färg jag ska bestämma mig för, hur svårt är nu inte det då?
Blir förmodligen svart då den kommer vistas mycket i stallet...
Vad har ni för färger?

Bilder? :laugh:

Jag har en svart Manduca, är löjligt nöjd med valet av sele :D

4273_100899541640_593031640_2211290_1768282_n.jpg

Liknande trådar

Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 392
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 639
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 989
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 815
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar