Hur lång tid?

S

Stirja

Hur lång tid tog det för er att komma upp i Msv B första gången om man räknar från en grundriden häst som går stadigt i form i alla gångarter?
Hur lång tid tog nästa gång/nu?
Hur lång tid tar det för proffsen? :smirk:

Sv: Hur lång tid?

Ja, jag är absolut inget proffs men första gången tog det mig fem år men då var det från inridning (hästen reds in som 4åring) och startade Msv B som 9åring.

Andra gången tog det ett och ett halvt år från hyffsat grundriden.

Till våren startar jag en tredje häst om allt går som planerat och då har det tagit ett år från det att den köptes. Då var den bara riden lättare klasser i Tyskland. Nästa år blir den 7.

För proffsen går det betydligt snabbare, eller ja - om hästen är bra grundutbildad får den gå Msv B som sexåring.

Tack Malinigbg för att du delar med dig av din erfarenhet. :)

första gången tog det 1,5 år. Köpte hästen som 4-åring. Då var den inriden och ganska stadig i alla gångarter. Debuterade MSV i okt när han var 5. (det fick man på den tiden). Gick på 68% :love:

Nu har jag köpt nästa unghäst och förhoppningsvis tar det ca 8 mån. Köpte honom i somras (han är 5) och då startat i LA men egentligen inte klar för det. Målet är att debutera MSV i april!

Jag köpte min häst nov -03 men hon var först ''ridbar'' -05 på våren red vi några lc- lb så jag räknar väl där ifrån, I februari -07 debuterade vi msvb med 66%, så 2 år.

På vägen har det varit mycket skador, tex så reds hon samanlagt bara 4-5 månader 2006, så om det inte varit för alla skador så hade vi gjort det på iaf 1,5 år, kanske 1.

Sen var jag bara 15 när jag fick henne och vi har fått lära oss saker tillsammans.

Nästa häst kommer det antagligen ta 2,5 år från inridning till start, då han inte får starta innan han är 6 ju, nu är han fyra.

Det är ju väldigt olika från häst till häst, men även proffsen brukar ju räkna 1 år för varje svårighets grad om där inte finns några problem i grundridningen, sen visa hästar passar inte in i mönstret och måste få längre tid, andra går det ännu snabbare för.

häst nr 1
tog 2,5 år.
min förts häst, hästen var utbildad MSV B när jag fick den. och jag kunde inte mkt själv, var 17 år och ridit på ridskola i 6 år. så det tog tid innan jag lärde mig sakerna.

häst nr.2
tog från att jag tog över, då var han grundutbiladad.
startklar MSV A ca 6 månader.

häst nr.
3 jobbar jag med just nu... så det får tiden utvisa.
men just nu så funkar allt upp t.o.m svårklass utom just bytena.

men det jag har lärt mig är att det alltid finns en stor svårighet för mig med varje häst.
nr.1 hatade kandar
nr. 2 fick jag inte behålla
nr. 3 är konstant efter bak i bytena

proffsen rider sina 6 åringar i msv b. så, börjar man rida in hästen vid 2,5 år ålder så tar det ca 3-4 år innan den går msv b.

Hur lång tid tog det för er att komma upp i Msv B första gången om man räknar från en grundriden häst som går stadigt i form i alla gångarter?
Köpte en ft häst hösten 2003 (nov) som gått LA/trestjärnigt på tävling. Startade Msv b:3 på 60,89% våren 2005 (feb). Så ett år och tre månader.

Hur lång tid tog nästa gång/nu?
På nuvarande häst skulle jag kunna starta msv idag (men vem tävlar i slutet av november:p) och den köpte jag i slutet på juni. Så fem månader.

Hur lång tid tar det för proffsen? :smirk:
Som tidagare svarat, allt från två veckor till 2,5 år. Biggles gick GP som åttaåring, räknar man ett år per klass gick han msv b som treåring:rofl::rofl:

Ca 3 år, men då har hästen i huvudsak varit fälttävlanshäst (upp till msv a, + nm och em för junior) och jag har under tiden åtskilliga gånger lovat mig själv att aldrig mer tävla dressyr :o :D
Är min första häst, tidigare ridit 8 år på ridskola, + ridit en del unghästar, medryttarhäst.

häst nr 1
tog 2,5 år.
min förts häst, hästen var utbildad MSV B när jag fick den. och jag kunde inte mkt själv, var 17 år och ridit på ridskola i 6 år. så det tog tid innan jag lärde mig sakerna.

häst nr.2
tog från att jag tog över, då var han grundutbiladad.
startklar MSV A ca 6 månader.

häst nr.
3 jobbar jag med just nu... så det får tiden utvisa.
men just nu så funkar allt upp t.o.m svårklass utom just bytena.

men det jag har lärt mig är att det alltid finns en stor svårighet för mig med varje häst.
nr.1 hatade kandar
nr. 2 fick jag inte behålla
nr. 3 är konstant efter bak i bytena

proffsen rider sina 6 åringar i msv b. så, börjar man rida in hästen vid 2,5 år ålder så tar det ca 3-4 år innan den går msv b.

Bra jobbat- men du....det är mycket vanligt att hästarna är efter bak i bytena...det som gör att de flesta faktiskt inte går mk högre...
Jag ser även sånt i Prix St George.....dom kan vara klockrena ialla andra moment tills bytena.....:(

...oj glömde ....mina har varit mellan 6-8 år när dom deb MSV...

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 364
Senast: Googlarn
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 941
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
858
Senast: Lillkin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar