hur lång tid..

A

ANNIWHOO

Jag har en shettis på 4 år som jag ska köra in. Har tyvärr ingen som hjälper mig ännu och har inte råd att ta prof.hjälp. Men jag har börjat att gå med henne med sele på och tömmar. Ibland under promenaderna "föser 2jaag fram henne så att hon tillslut går framför och jag därbak-där vagnen sen ska va- detta har jag pysslat med i tio veckorca två till tre dagar i veckan och det verkar som om hon tycker att det är skoj. hon protesterar iaf aldrig. Ja jag vet man ska vara minsnt två när man ska köra in och så, men nu är jag ju ensam och jag går lugnt tillväga, jag tror väl att nästa steg är att hon får börja dra lite "småsaker" typ linor, däck och sånt. har dragit med mej gamla julgranar i mina egna händer när vi varit ute och gått och det har hon funkat bra med. försöker även föra en hel del oväsen när jag går bakomså hon ska vänja sig vid det. hon är okoplicerad och positiv till allt jag gör vrkar det som. Det jag fundear på är om jag ska fortsätta med tömkörningen ett tag till eller när tror ni hon kan få börja dra småsaker??
nu vill jag inte höra alla förmaningar om att jag inte ska vara ensam med detta men jag har INGEN som kan hjälpa mig. Shettisen litar på mig och jag är övertygad om att hon och jag kan klara detta tillsammans. Jag är vuxen och väl medveten om riskerna för både mig och henne.
nyfiken på vad ni har för svar att ge mig...

Sv: hur lång tid..

Ok, eftersom du vet att du inte ska vara ensam när du kör in hästen så är det ingen idé att tjata om det.
Och om du nu skulle börja hänga på grejjer efter henne och det inte funkar. Hon blir rädd och bakskygg. Är det något du kan leva med? Jag menar inte samvetet nu, utan är det ok att du då har en shettis som kanske aldrig kan köras efter det.
Om det vore så att jag var helt ensam skulle jag nog vänta till vintern och snön kom. Då skulle jag försöka be någon unge sätta sig i en pulka och åka efter medans du leder och sen tömkör. Bara att släppa om det blir panik.
Linor är väl också något jag skulle kanske kunna fixa själv att träna med om jag hade en shettis.
Resten skulle jag inte våga mig på själv.

Står du i ett eget stall? Inga andra hästar och ägare i stallet? Om det finns andra i stallet, erbjud dig mocka åt dem och dem hjälper dig att leda din ponny.

Kan hästen göra halt, stå still och gå fram vid tömkörningen?

Det låter på dig som att ni promenerar mer än vad ni tömkör, om du förstår vad jag menar?

J a det kan hon, jag börjar alltid gå med henne bredvid mig den första biten innan jag tömkör, så hon blir så att säga tömkörd varje gång vi är ute.

Varför inte haka på en inkörningskurs??? Där finns gott om folk som hjälper till.
Finns du i Skaraborg så vet jag några bra kurser...

Jag har precis kört in min shttis. Det är inte den första hästen jag kör in iuförsig, men så här har jag gjort. (Nu har vi varit två i flera moment)

1. Tömkörning. Jag bakom vid tömmarna och min syster passiv med grimskaft fram.
2. Endast jag med tömkörning.
3. Tömkörning med "ljud" bakifrån (sparkat i grus, hoppat, hojtat osv)
4. Linor. Hjälp av min syster som gått med linor och "gått emot" flankerna som skacklarna kommer göra.
5. Dra saker med linorna.
6. Lösa skacklar på planka - först lyfta (av systern) sedan som en släpa. (Inhägnat område)
7. På med vagnen. Min man höll i lång lina ifall det skulle behövas. (Inhägnat och ute)
8. Körning på egen hand!

Mellan stegen har vi även tagit vanliga promenader i grimman för att öva in röstkomandon som stanna, ptroo och sådant som kan vara praktiskt i framtiden.

Detta har tagit oss sedan Januari att ta alla dom här stegen. Jag tror på låååångsam invänjning och att gå tillbaka några steg ibland. Inte stressa och allt ska vara roligt! MASSOR av beröm och kärlek!

Lycka till!

Skaffa åsna istället!!! tot. fem pass så var hon inkörd sedan :banana:
OBS... jag hade professionelt folk runt om.
Mycket kan du ju göra själv med din lilla ponny men jag skulle aldrig fått för mig att spänna för min lila Nelly första gången själv trots att Nelly inte bryr sig ett skvatt om nya prylar...

Skall inte läga mig i den diskutionen för man skall köra in sin häst med en van kusk som hjälp! Man kan inte köra in sin häst genom bukefalos.com och böcker! Tycker du skall skaffa (om du nu inte har) en ordentlig sele ( ex. www.driveout.se/selkammaren ), därefter tömköra hästen lite, sedan gå på kurs med hästen för då lär både dig själv och hästen.

Mvh
Eran Emma

...jag har alltid selen på henne när vi tränar, en bröstsele.. Jag har inte tänkt att stressa henne på något vis, jag undrar bara hur lång tid det -normalt- tar aatt köra in..fast jag förstår myvket välatt det är individuellt. Just med vagnen tänker jag inte vara ensam med henne , jag väntar på hjälp. Det verkar som alla tycker jag e dum i huvet som förösker tömköra och vänja henne själv, men jag gör inget jag känner hon inte skulle klara!

lugn :) man kan göra mycket själv, men just vid vagn behövs det tre pers, gärna mycket vana vid just körning för att de vet hur man tar av o på vagnen samt vet vad som händer när hästen blir rädd.

var bor du? Det kanske finns någon i din närhet som kan hjälpa till? Hur duktig kusk är du själv, man ska ju hlst vara duktigare än hästen när man utbildar dem.

Mitt tips till dig nu är att uppsöka någon som KAN tömköra, där har du grunderna till körningen, och just shettisägare har stort nöje av att kunna tömköra korrket och uppbyggande, eftersom de är för små för att ridas av kunniga.

Inköpslistan bör bli en tömkörningsgjord med stående ringar och tömkörningstömmar. Sen kan du börja fundera på sele, vad för sele du ska ha, loksele eller bröstsele. misstänker att den selen du har nu kanske inte är en så bra sele. eller? Vad för vagn har du?

mvh jenny

nä selen är nog en gammal skit sele men den duger att öva med. det är stående ringar på den. Men jag ska köpa en ny sele- dom är ju inte så dyra. vagnen är nog en rockard-gammal-som jag håller på att göra iordning. tvåhjulig och typ två sittplatser. skaklarna verkar som om dom från början varit justerbara, men är nu fastsvetsade. Vi ska kapa av dem och svetsa på dem igen i lämplig längd. Vet någon längden på skaklar till shettis? hon är 1,05 hög.

Hej Anniwhoo! Jag hade inte alltid hjälp när jag körde in min shettis. Tömkörde själv osv men när vi spände för vagnen hade jag en erfaren kille med och det kändes jätteskönt. Det är bra att få hjälp av någon med utrustningen också tycker jag. Jag har en kompis som är väldigt kunnig på sådant och hon hjälper mig att anpassa selen o likn. Det är viktigt att man har grejer som sitter bra på hästen och naturligtvis att det är rätt sorts grejer. då blir körningen både roligare och säkrare.

Jag körde in min första shettis själv. Jag själv var inte mogen för att börja köra in honom förräns jag haft honom i två år, jag är väldigt feg av mig... Men när jag väl började så gick det som en dans, jag tömkörde knappt inget och sen satte jag fast en vagn på honom och gick bredvid honom för att kolla reaktionen. När jag gjort det några gånger så satte jag mig i vagnen och körde. Nu efteråt inser jag vad vansinnigt det var, att jag gjorde helt fel och att jag skulle ha bett om hjälp. Men det gick ju bra!

Tyvärr finns inte den hästen mera. Den nya shettisen jag har är väldigt besvärlig och jag har fått åkt till tränare många gånger med honom och ännu är det lång, lång tid kvar innan jag kommer att kunna köra honom, om det ens kommer att gå. När jag tränar med honom så föredrar jag att vara ensam, men när det gäller "större" saker som tex att hänga på grejer, då vill jag att vi är minst två personer!

//millus

Jag har gett upp mina försök att köra in min shettis då hon blev rejält skrämd en gång vid ett misslyckat inkörnings försök. Jag håller dock på att träna bort hennes bakskygghet och jag har gjort på det sättet att när jag tömkört så har jag styrt in henne på en volt och lagt yttertömmen runt hennes rumpa, I början tyckte hon det var jätte otäckt men har nu vant sej.
Det kan du ju träna på?

Hej anniewhoo

Jag, går en kuskutbildning så jag ska försöka ge dej några tips,
När du tömkör så gör olika övningar som att gå i serpentiner, stanna på ptroo Obs! Lär henne oxå back! Men kom ihåg eftergiften när hon tagit ett ända steg bakåt så släpp på en gång och Beröm.
När tömkörningsbiten är klar så går du över till linor och svängel, då skulle jag vilja att ni var två så att en går bakom och håller i tömmarna och den andra håller i huvet.
Då vänjer hon sig att något släpar efter henne, när hon vant sig vid det så svänger du tvärare och tvärare svängar så linorna kommer emot benen på henne tills hon inte bryr sig om det längre.
Du kan även lixom gå emot henne inpå henne bakifrån, det hela handlar ju om att få hästen att inte vara nå bakrädd så låtsas gå in i henne lite, skjut fram svängeln lite så de nuddar bakhovarna lite vanesak men att bli "påkörd" (Det är min shettis väldigt van vid efter alla bob-färder som barn hihi)
Men det du säger att du "hamnar bakom henne" när ni gått ett tag tycker ja du ska sluta me för då gör ni ju inga framsteg, det ska inte vara en promenad nu längre utan ett träningspass!
Så led ut hästen från stallet/hagen påselad och klar och kransa upp tömmarna och ställ dej bakom henne på en gång och det är där kruxet ligger att hon ska STÅ STILL!! tills du säger till att ni ska gå, det gäller ju sen med allt ni kommer köra, släde, vagn, vad som helst så måste ju alla sitta på och då ska hästen stå still det ska inte va nå hoppa på i farten travare grej, det är ingen fint inkörd häst!

Efter att du vant henne med linorna går man sedan på att släpa skaklar på marken, vilket låter mycket, det är bra och då får hon även känna dem emot bakbenen, det du måste tänka på är att hon kan uppfatta det stor skillnad om skaklarna är släpandes på marken så att de stryker emot nere på benen emot om de sitter på en rockard så att de stryker emot uppe på skinkorna..
Tänk på när du övar me både skakler och linor att du lägger ut det på marken och så ska hästen kliva i det du ska inte dra på nått bakifrån.
På frågan hur lång tid det tar så handlar det ju om hur mycket tid man lägger ner på just det och hur fort hästen lär sig, jag håller på med mitt haflingersto, jag började typ sent i höstas och saxade och körde kälke hela vintern i skogen och körde rockard i vintras, körde släde och vagn. var med i skogs-dm lite på "skoj" i mars men hon lär sig extremt! fort.. nästan läskigt ja kunde göra en grej vid ett tillfälle och nästa gång ja va ut så kunde hon det men ja tro det är bra oxå att ta pauser, så de får tänka på saken, ja lade körningen lite på is efter skog-dm för det vart lite mycket på en gång för henne men jag började lite i våras igen men eftersom hon inte gått framför ALLT så kan man ju inte heller kalla henne "färdiginkörd"
Nu blir detta väldigt långt men fråga nå mer om du undrar!
Hoppas ja hjälpt dej lite iaf.. Många kramar Jessica
Ps, ska hem nu och saxa ner några stockar från berget!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 927
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 252
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 491
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar