Hur lång tid utan att bajsa?

Trolla

Trådstartare
Lillskruttan är nästan 4 mån nu. Idag är det 4 dagar sen hon bajsade, hittills har det varit minst en ggr/dag, men inte de senaste dagarrna alltså...

Hon kämpar o pruttar en hel del, men inget mer...

Hon helammas...

Hur länge ska man vänta, är de farligt?
Något man kan göra för att underlätta?
Har masserat magen, men har inte hjälpt...

Sv: Hur lång tid utan att bajsa?

Ett barn som helammas kan inte förstoppas så det borde inte vara någon fara!
Kissar hon?

Sebastian gick från 5-7 bajsblöjor om dagen till att inte bajsa alls på 3-4 dagar för ett tag sen. Sen kom det ett jättelass som skiftade i grönt innan han fortsatte bajsa som vanligt! :D

De brukar ju säga att det inte behövs någon hjälp sålänge barnet ammas, men det klart att det kan bli jobbigt för henne. Har du koll på babymassage och olika sätt att massera på?
Mina barn fungerade bäst när jag masserade med hjälp av deras ben så att säga. Man gör cykelrörelser med barnets ben och pressar försiktigt upp benen mot magen på olika sätt. Det brukar finnas instruktioner på nätet som man kan läsa.

Man kan även prova med att ta tempen på dem med en ändtarmstermometer. Det kan få igång reflexerna lite.

Om hon verkar få ont i magen eller om det inte släpper inom någon dag så skulle jag ringa till BVC.
Jag fick ge min lilltjej laktulos ett tag, men jag tror nog hon var lite äldre då...

Kissar hon?

Sebastian gick från 5-7 bajsblöjor om dagen till att inte bajsa alls på 3-4 dagar för ett tag sen. Sen kom det ett jättelass som skiftade i grönt innan han fortsatte bajsa som vanligt! :D

Jag vet det ang förstoppning o helamning, antagligen därför jag inte känner mig spec. orolig :)

Hon kissar massor, äter och är pigg o glad!

Vi får väl vänta, de kommer kanske ett jätte lass när som:D

Det kan de visst det. Det är ovanligt men det händer. Min E är ett exempel på det.

TS: E bajsade 1-2 ggr/veckan när han var i den åldern. Det var normalt för honom och enligt BVC var det helt inom spannet för vad som är normalt.

Några saker du kan göra för att underlätta bajsning är bad, massage (att böja upp knäna mot magen kan hjälpa rätt så bra), du kan ge katrinplommonpuré och som sagt försöka stimulera ändtarmsreflexerna mha. en termometer (du kan även massera lite med ett finger, bara runt omkring utan att stoppa in något).

Har gått på babymassage och har kört rörelserna därifrån, både mage o ben...

Men vi fick veta på kursen att det kan ta 10-12 dagar innan massagen har effekt på magen. Men de kanske främst gällde kolikbarn? Blev osäker nu...

I vilket fall så kör vi på med massage vid varje blöjbyte, det skadar iaf inte!

Kommer det inget de närmaste dagarna ringer jag BVC!

Eftersom hon knappt är 4 mån och inte börjat med smakisar är väl inte katrinplommon något alt???

Bad ska provas ikväll också!

Hon pruttar på bra så det är inte helt "stopp" iaf!(är alltid väldigt pruttig...)

Min mamma har berättat att brorsan bara bajsade en gång i veckan så länge hon ammade honom... :eek: Jäklar vad nervös jag hade blivit då!

Eftersom hon knappt är 4 mån och inte börjat med smakisar är väl inte katrinplommon något alt???

Bad ska provas ikväll också!

Hon pruttar på bra så det är inte helt "stopp" iaf!(är alltid väldigt pruttig...)

Det är inte skadligt att ge henne lite katrinplommonpuré. Det enda som händer är att hon får katrinplommonpuré som första smakportion. ;) Men tror du inte att det är förstoppning hjälper nog purén föga.

sam andrade ocksa fran att skita var dag till att skita var 5-6 dag. jag brukade halla lite rakning pa dagarna for det ska val inte vara mer an 10 dagar mellan. men skont var det att slippa bajsblojor i flera dagar! nu skiter han som en hel hultsfredsfestival! :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 224
Senast: malumbub
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka