Hur lägger ni upp fodringen?

nexxa

Trådstartare
Funderar lite på hur jag ska göra. I dagsläget gör jag såhär:

07,30-08,00 Kraftfoder och utsläpp med hö i hagen (som räcker "hela dagen")
18,00 Insläpp med kraftfoder och hö
22,00-23,00 Kraftfoder och hö

Funderar på om man skull ta väck sist fodringen och ge en gång i stället vid 12-13 snåret? Dock går det flera hästar i samma hage så kraftfoder blir svårt.
Vad tycker ni? hur gör ni?

:bow:

Sv: Hur lägger ni upp fodringen?

Jag tycker det låter långt mellan första och andra fodringen! 10 timmar är ju tok mycket! Det blir ju dock långt mellan fodringarna hur du än gör, om alternativet är vid 12-tiden. Hade nog dock valt det framför så långt tid mellan frukost och kväll.

En bra grej om man inte kan fodra så ofta är jag att ha en foderhäck, så äter hästarna under längre tid.

Våra hästar får mat på detta viset (ca tider):

Hö och Kraftfoder 08.00
Hö 12.00
Hö 16.00
Hö och kraftfoder 20.30
Hö och kraftfoder 23.30

Det är näst intill otänkbart att fodra färre gånger. Dels för de blir hungriga, dels för det är svårt att få i dem allt de behöver annars.

Alltså jag lägger ut hösilage så de har dygnet runt, det är aldrig slut

Ger du så mycket kraftfoder att du är tvungen dela upp det på 3 gånger då ? Kraftfoder bör inte ges före grovfoder, så hellre bara grovfoder på morgonen om du inte kan ge grovfoder först.

Om nu grovfodret räcker hela dagen, vad är det du ska ge då vid 12 snåret ??

Vi, i mitt kollektivstall, gör såhär:

Morgon (senast ute 08:00): Hö och kraftfoder
Lunch 11.30: Hö
Eftermiddag (Inne senast 16.30): Hö och kraftfoder (för vissa, för andra hästar som ska ut igen bara hö)
Kväll (inne senast 21): Hö och kraftfoder.

Dessa tider tycker jag är optimala.

Så här gör vi hemma hos oss:

6.30-7.00: Hö/Hösilage. (utsläpp ca, 8- 8.30)

Nu när hagarna är upptrampade å de inte finns ngt att gnaga på ute.... ca.11 - 11.30: Hö.

(beroende på väder) mellan 16-17 intag, hö/hösilage + kraftfoder.

(när det blir ljusare kvällar samt bättre väder kan de få halva grovfoder givan i hagen vid ca 16 och andra halvan vid intag runt 18-19)

ca 21.30: Hö/hösilage.

Ja tycker de är ganska lagom att dela upp fodringarna på 4 ggr dag.

Det är en ren omöjlighet för mig att ge pållarna mat vid halv 12 på natten då ja inte bor vid stallet, å att mina systrar som ska upp te skolan på morgonen ska va ute å springa vid den tiden känns oxå ganska olågiskt... :crazy:

Min häst får bara kraftfoder två gånger om dagen. Går knappt att dela upp ½ kg i fler omgångar, det blir ju inget kvar då... :p

Förut var det typ
7.30 - 8.00 Morgon hö + kraft
11 - 13.30 (beroende på hur man jobbade) lunch hö
16.00 inläpp och hö med kraft
21.00 hö samt kraft
men nu när jag står själv i mitt stall har tiderna blivit mycket bättre för mina hästar.

7.00 Kraft + hö
7.30 - 8.00 hö i hagen, då även utsläpp
12.00-13.00 hö i hagen
16.00-18.00 (beroende på väder ect.) Hö + kraft
21.00 Hö
22.00 hö + kraft

Mina hästar får bara 1 gång om dagen..
dom får en jädrans massa hö på kvällen vid sex sen får dom även kraft foder då. sen när jag kommer vid 4 dagar efter så är där alltid lite lite kvar. så dom har fri tillgång. mina hästar mår super å har aldrig avtt finare i hull =)

den enda som får 2 ggr är min hingst eftersom han DÖÖÖR om man inte får 2 ggr om dagen =) sen faller han ur så fort. han får vid 6 på morgonen och sedan vid 18 tiden.

Mina hästar får mat på oregelbunda tider pga att jag jobbar 5-skift.

Men här är deras ungefärliga tider

Frukost 05,15-7,00 : kraftfoder och hö

Middag 12-14,30 : hö i hagen

Eftermiddagsmat 18,00-20,00: hö plus kraft

Nattmat 21-23: hö plus kraft

De kommer ut mellan 05,30 och 10,00. Detta beroende om jag jobbar eller är ledig, är jag ledig brukar jag rida på förmiddagen då kommer de ut senare

De kommer in mellan 17,00-20,00 beroende väder och vind och om jag ska rida på kvällen eller inte.

Om det höet som du slänger till dem på morgonen "räcker hela dagen" ser jag ingen anledning till att byta rutin.

Förut var det typ
7.30 - 8.00 Morgon hö + kraft
11 - 13.30 (beroende på hur man jobbade) lunch hö
16.00 inläpp och hö med kraft
21.00 hö samt kraft
men nu när jag står själv i mitt stall har tiderna blivit mycket bättre för mina hästar.

7.00 Kraft + hö
7.30 - 8.00 hö i hagen, då även utsläpp
12.00-13.00 hö i hagen
16.00-18.00 (beroende på väder ect.) Hö + kraft
21.00 Hö
22.00 hö + kraft

på vilket sätt skulle dom blivit bättre för att du står själv i stallet :confused:

Nu kanske jag missförstod men om det bara är kraften det hänger på så spelar det nog ingen större roll när du ger det.
Det som är enklast bäst och smidigast är väl.. Bäst :p

Våra hästar får foder ungefär: 07.00, 12-14.00 och 19-20.00
Världshistoriens sämsta tider ungefär.

Svar till alla:

Jag behöver ge så pass mycket kraftoder så att 3 ggr känns som mest lämpligt.
Det jag har lite funderingar över är:
Om jag fodrar kraftfoder så sent så kollar jag alltid att de ätit upp, ingen satt i halsen osv..men jag har lite skräckscenario från hästar som fått foderstrupsförstoppning osv.

Uttryckte mig nog lite dumt. Jag har ingen bal i hagen men jag kör ut flera skottkärror och de har alltid massor kvar vid insläpp

Ja, hur mycket kraftfoder behöver dina hästar?
Jag bara undrar om du verkligen har räknat på deras foderstater?
Du kanske kan skippa det ena kraftfodermålet?

Min 700kgs svårfödda halvblod-fullblod som tränas normalt (1-2 tim) varje dag (el varannan dag) har enl Hippocampusenergibehov 120MJ proteinbehov 700gr.
Skulle man ha ett hö med låga värden 6 MJ o 35g smpr skulle det behövas 20 kg att täcka hennes behov. Och om hon hade fri tillgång så som dina hade hon lätt ätit de 20 kg hö under dagen.

Så här är mattiderna i stakket där pollan står:

Fruskost:ca 7-8 Kraftfoder och hösilage.
Lunch:ca 12-13 hösilage i hagen
Eftermiddag:ca 17 Kraftfoder och vissa får hösilage
Kväll: ca 21-22 Hösilage

Jag har inte koll på de exakta tiderna eftersom jag inte är i stallet så tidigt eller sent alltid.

våra hästar får mat så här

07 - 08.00, hö 15 minuter innan kraftfoder
12 - 14.00, hö i hagen
16 - 18.00,hö 15 minyter innan kraftfoder
20 - 22.00, hö 15 minuter innan kraftfoder

tycker vårat system funkar väldigt bra för alla inblandade. sista fodringen hade jag inte tagit bort då de blir en väldigt lång tid för dem tills morgon maten. kanske att du kan ta bort kraftodergivan på kvällen i fall de inte får i sig större mängder kraftoder, så slipper du vara orolig för foderstr. osv som du tänker över.

Jag har två unghästar, den ena fått foderstrupsförstopning den andra äter hetsigt, 2 svårföddra hästar.
Jag vill ge 3 ggr/dag , men funderar på om man skall lägga om det med tanke på säkerhetsrisken?

mina hästar får såhär:

05,00: kraft+utsläpp med hö i hagen
12-13,00: hö+kraft
17-18,00: hö
21-23,00: insläpp+hö och kraft

Vid 12-13 när en av dem får kraft så delar jag på dem så att de får gå i varsin hage och sen när ja kommer på eftermiddags fodringen så släpps de ut tillsammans igen. De har alltid hö kvar när ja kommer och ger dem så de har fritt med hö.

Mina har fri tillgång på grovfoder både ute o inne, de får kraftfoder innan de går ut på morgonen o när de kommer in på kvällen, eller kraftfoder får dom knappt, det är Lusern o betfor

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 340
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 783
Senast: svea
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 041
Senast: spinxx
·
Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 204
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka