Hur lägger ni upp fodringen?

Sv: Hur lägger ni upp fodringen?

Min har de här tiderna:

7.00 Morgonfodring, hö + kraft.
11.00 Lunchhö
15.00 Hö + betfor
19.00 hö + kraft
22.00-23.00 nattfodring, hö

Då brukar höet aldrig vara slut mellan fodringarna, inte ens efter natten. Han går i hagen fram till kl 19.00 på kvällen (utom ibland när jag rider tidigare och därmed tar in honom för det).

7.00 - kraftfoder
7.30 - utsläpp, slänger in en höbal (räcker i ca. 2 dagar)
15.30 - Får han 20 liter hösilage innan jag rider
20.00 - Insläpp, 20 liter ensilage och kraftfoder
Vatten får han vid behov.

Pålle går alltså med fri tillgång på hö och så får han hösilage på eftermiddag och natten.

Tacktack men tänkte på om dom står ute.

våra hästar för följande:
6.00-7.00 kraft foder och sedan hö i hagen. (dom är går ut mellan 6.30-7.30)
12.00 hö i hagen
16.00-17.00 hö i hagen
20.30-21.00 hö och krfft foder i stallet.

våra har fritillgång till hösilage ute o sen så ger vi tillräckligt inne så det är kvar tills utsläpp sen så får de bara krafftfoder när de kommer in för kvällen har testat o gett på morgonen men de vill hellre ut i hagen=)

I vårt stall får de:
07.00 Hö + Kraftfoder
12.00 Hö
ca16.00 Hö + några morötter
19.00 Kraftfoder
21.00 Hö

kan så klart bli lite ungefärliga tider men i det stora hela ser det ut så. Sen personligen får min lusern istället för massa kraftfoder så om man bortser från hans lilla betfor med mineralrna så äter han ju då endast grovfoder och det fungerar bra till honom. Drygar även ut hans hö med halm så han ska ha att tugga på så många timmar som möjligt.

Är du rädd för foderstrupsförstoppning så behöver du inte vänta tills dom ätit upp eftersom detta visar sig på en gång.

Den dagen jag har eget stall ska jag aldrig i livet hålla på att fodra flera gånger/dag. Utan enklaste och smidigaste är fri tillgång på grovfoder ute i hagen. Det är arbetsbesparande samt ger harmoniska/glada hästar som inte bråkar var gång de ska fodras pga hunger = långt mellan fodringarna som många tycks ha och som jag har erfarenhet av. Jag skulle heller aldrig ge kraftfoder på morgonen. Detta för att: 1. det spar tid och 2. aldrig kraftfoder före grovfoder.

Hejsan!

min lilla går just nu på detta:

07:00 2dl Musli( Scandinavian), morötter samt 3kg Ensilage
utsläpp, när de andra stallen e fodrade.. då tar det med ensilaget ut
så hon kan äta det där:)
12:00 3kg Ensilage i hagen
nu när det e ljust 17:00 2dl Musli, morötter samt 3kg Ensilage
21:00 4 kg Ensilage

=) hon äter inte ens de vi ger henne om ensilaget e de minsta blandat med spånet, kräsen liten dam det där:P
nu har hon tom börjat lägga på sig mer när vi nu bytt o håller på o vänja in henne vid muslin, förut fick hon 1kg krafft utan att lägga på sig..se vad som händer när man byter till ett annat:D en sådan posetiv överasskning:D

Mina har fri tillgång på grovfoder och får sitt kraftfoder 1 eller 2 gånger om dagen beroende på vilken mängd de får. Är det bara 1 kg om dagen de ska ha så blir det bara en giva.

Står de inne på boxvila så ger jag kraftfodret i så många givor som möjligt.

/M

*KL*
Mina får såhär:

kl 07-08: Hö +kraft, utsläpp
14-15: hö+kraft, insläpp
ca 21: Hö+kraft

Dessutom har de extra halm i boxarna plus ett extra mål efter hårade pass. På sommaren går de ute till 21 och får ingen lunch då det finns så mkt gräs i hagarna.

Min lilla kommer att ha det ungefär såhär nu under våren/sommaren :)

Morgon: Hö + Krafft (vet ej exakt tid men runt 7-8 kanske)

Sen hela dagen härligt gräs + ev extra hö i hagen

Kvällen Hö, Krafft, betfor & kalk (kanske runt 19, sen får hon komma ut igen beroende på hur vackra sommarnätterna blir tror jag) :love: Och självklart kommer jag att tvångsmata henne med äpplen och morötter (fast äpplen är bäst tycker hon) ;) ;) ;)

Tror att det blir bra!

Senast ändrad:

05.00-07.00 hö
ca en kvart senare: krafftfoder
06.00-09.00 ut med hö i hagen, beroende på om jag rider innan de går ut lr inte.
14.00-16.00 krafftfoder o hö, antingen inne lr ute beroende på om det är träning lr ej.
18.00-20.00 insläpp. krafftfoder o hö
21.00-22.00- natt hö.

skulle vilja ge hö på fm när dom går ut så tidigt, men finns inte möjlighet till det.
tiderna varierar pga jobb,träning osv.
men dom verkar inte må dåligt av det iaf.

Våra hästar utfodras enligt följande tider
Kl 7 1,5 kg Hö + krafft
Kl 11.30-12.30 1,5 kg Hö
Kl 16-17 1 kg Hö
Kl 19-20 6,5 kg Hö + i stort sett fri tillgång på halm + krafft

Jag tycker tyvärr det går alldeles för lång tid mellan kvälls och morgonfodringarna därför ger jag så pass stor högiva på kvällen samt att hon får i stort sett fri tillgång på halm (pillar sig ca
1-1,5 kg). Höet fodras dessutom i småmaskigt hönät (dock ganska lågt ner för så naturlig ätställning som möjligt), detta främjar en längre tuggtid. Fungerar hyfsat i alla fall, detta har varit den bästa lösningen jag lyckas åstadkomma i alla fall.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 340
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 783
Senast: svea
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 041
Senast: spinxx
·
Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 204
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31